A fenntarthatók – interjú a The Sustainables alapítóival

2019. október 18.
A párizsi divathét nem csak csodálatos kollekcióknak, de izgalmas és előre mutató kezdeményezéseknek is otthont adott. Az egyik ilyen a The Sustainables, ami egyszerre ügynökség és showroom. A két alapítót egy gyors interjú erejéig el is kaptuk!

A Párizsban megrendezésre kerülő, 2020-as tavaszi-nyári kollekciókat felvonultató divathét adott otthont a The Sustainables-nek, a világ első showroomjának, amit kifejezetten fenntartható márkáknak dedikáltak. A kezdeményezés mögött két alapító áll: Maria Masliy, a Marsala cipőmárka alapítója és a Sustainable Fashion Pad partnere, valamint Hanna Shvets, a Shvets Ügynökség alapítója, aki egy nemzetközileg is elismert értékesítési szakértő. A showroom az ENSZ által is elfogadott kitételek alapján definiálja a fenntarthatóságot és figyelembe veszik a teljes ellátási láncot a gyártás legelejétől a vásárlóig. Maria és Anna a tapasztalatukat és a tudásukat egy új platform létrehozásában kamatoztatják, ami a fenntartható fogyasztásra fókuszál és környezettudatos tervezőket, alapanyaggyártókat, buyereket, vásárlókat és innovatív technológiák fejlesztőit kötik össze.

Hanna és Maria, The Sustainables alapítói

Több mint 500 márka közül végül tízet választottak ki, akik bemutatkozhattak a divat fővárosában. A The Sustainables debütálása nagy sikert aratott (a világ vezető áruházainak, online kereskedőinek és divatmagazinjainak képviselőivel ültek le) és az alapítók folytatják a showroomot  Párizsban, továbbá hamarosan New Yorkban is meg akarják nyitni a kapuikat, hogy még több buyert és fenntartható márkát vonzzanak, és hogy folytathassák az oktatási küldetésüket az óceán túlpartján is.

Mit gondoltok, a fenntarthatóság egy trend vagy egyfajta radikális utópia a divatban?

Ha figyelembe vesszük a globális felmelegedést, hiszünk abban, hogy a fenntarthatóság egy szükség, a divat minden szereplője számára. Az iparágnak alapjaiban változnia kell. Rendkívüli kihívás napjainkban egy üzletnek 100 %-osan fenntarthatóvá válni, de mindenkinek dolgoznia kell azon, hogy a lehető legjobban csökkentse az általa okozott károkat.

Hisztek abban, hogy a legnagyobb márkák is fenntarthatóvá tudnak válni?

Ez nem pusztán fekete vagy fehér, a dolgok sokkal bonyolultabbak számukra. Egyfelől több forrásuk van arra, hogy például innovatív, vagy organikus alapanyagokat használjanak, hogy etikusan működő gyárakkal dolgozzanak együtt, és hogy hatékonyabbá tegyék a logisztikát. Másfelől viszont kevésbé tudnak rugalmasan működni és nem tudják elkerülni a túltermelést.

Hogy látjátok, melyek a legnagyobb nehézségek és problémák a divat fenntarthatóbbá tételével kapcsolatban?

A márkák számára egy nagyon nehéz kérdés a fenntartható alapanyagok beszerzése, és hogy kontrollálják ezek eredetét, valamint a felhasznált víz, energia és a vegyi anyagok használata. Továbbá nagyon nehéz a transzparencia és a visszakövethetőség is, hiszen nem mindig vannak a birtokában a megfelelő információknak a beszállítókat és a gyártókat illetően.

A kereskedők számára pedig a fenntarthatóság szempontjainak a kommunikációja a legnagyobb kihívás a vásárlók felé. Ezen felül a megfelelő árképzés sem könnyű, hiszen ez magasabb, mint a hagyományosan működőké. Érzünk egy szakadékot a fenntarthatóság és maga a tervezés között is. A célunk, hogy találjunk és “nevelgessünk” olyan márkákat, ahol harmóniában van a dizájn, mert kellően vonzó, de az értékek is nagyon fontosan. Rengeteget kutattunk és sajnos sok zöldre mosással és a koncepciók “pótlásával” találkoztunk. Például a rendkívül trendi vegán divat többnyire műanyagot használ a bőr és s szőrme helyettesítésére, és így tüntetik fel magukat fenntarthatónak. A valóságban viszont ezzel többet ártanak a földnek, rossz döntés. A márkáknak, a kereskedőknek és a vásárlóknak is figyelniük kell ezekre és jobban oda kellene, hogy figyeljenek az innovatív alapanyagokra.

Szerintetek jöhet a változás a vásárlók felől vagy a nagy játékosoknak kell mutatnia a irányt?

Úgy látjuk, hogy mindkét oldalra szükség van. A vásárlók fenntartható márkákat keresnek és kérdeznek a kereskedőktől. Ők pedig értik ennek a hatásnak a szükségét és igyekeznek is edukálni a vásárlókat.

Mit gondoltok, hogyan lehet a leghatékonyabban a fenntarthatóbb döntés felé motiválni a vásárlókat?

Az embereknek több információra lenne szükségük az éghajlatról és az ökológiai problémákról és el kell kezdeniük átgondolni, hogy a döntéseik milyen fontossággal bírnak. Ezzel egy időben a kínálatban könnyebben el kellene, hogy tudjanak igazodni. A termékeket több címkével kellene ellátni és külön kellene kínálni. Továbbá nagyszerű lenne, ha arról is kapnának tájékoztatást, hogy annak az adott, megvásárolandó terméknek milyen hatása van.

Kik a kedvenc fenntartható márkáitok és miért?

Az Anikena az a márka, amit képviselünk és amire nagyon büszkék vagyunk. Teljesen helyben készül minden darabjuk, növényi festéssel, organikus alapanyagokból és semmilyen felesleget nem termelnek. Mindehhez pedig egy nagyszerű, couture-szerű dizájn párosul. Több mint 500 márkáról végeztünk kutatást, és a kedvenceink között van még a Tome NYC, a Bite Studios, a Teatum, Kate Sylvester, a Dinosaur Designs és Sebastian Jaramillo is.