Az ökotudatosság és a divat sokszor egymás szöges ellentéte. Mit gondolsz, melyek azok a faktorok, amivel környezettudatossá tehető egy-egy termék?
A terméktervezés minden szegmensében választhatunk tudatosabb megoldást, mely nem megy a trendek rovására. Ilyen például a szintetikus ragasztók és kellékek mellőzése, a szabászati hulladék csökkentése vagy felhasználása, a környezetbarát alapanyag, illetve újrahasznosított és lebomló csomagolás használata, valamint a lokális erőforrásokra való építkezés. A Ninimal ezen tényezők mindegyikét szem előtt tartja, ez is a tervezés fontos része.
Mindig is egyértelmű volt számodra, hogy ökodivattal fogsz foglalkozni? Mi inspirál ebben?
Néhány éve életmódváltáson mentem keresztül, a környezettudatosság a magánéletemben és a munkámban egyaránt fontossá vált, legyen szó akár a háztartásról, étkezésről vagy tervezésről. Amikor elhagytam az állati eredetű alapanyagok és termékek használatát, akkor azzal a problémával találkoztam, hogy a bőr kiegészítők helyett nem találok alternatívát, melyek nem műbőrből készülnek, hanem természetesek. Ekkor fogalmazódott meg bennem a Ninimal ötlete.
Hogyan találtál rá a környezettudatos alapanyagokra, honnan szerzed be őket és mik az előnyei?
Folyamatosan kutatom az új, innovatív növényi alapanyagokat, lenyűgöző számomra a sokszínűségük. Jelenleg pamutot, lent és egy speciális, ananászlevelekből készült anyagot használok, melyeket Európából rendelek. Az utóbbi esetében azt szeretem, hogy az ananász termesztés melléktermékéből készül az anyag, a termelőknek ez plusz bevételi forrást jelent, és nem kell egy új nyersanyagot előállítani ezért.
A természetes növényi alapanyagok előnye, hogy gyártása és utóélete kevésbé károsítja a környezetünket – az állati eredetű és műbőr anyagokkal szemben. Előbb-utóbb minden termék a szemétdombra kerül, fontos kérdés hogy mi történik vele ekkor.
Kell-e kompromisszumokat kötnöd azért, mert az ökotudatosság áll a márkád fókuszában?
Az ökotudatosság miatt a márka szinte minden tényezőjében kompromisszumot kell kötnöm. Az általam használt anyagok nem mindig viselkednek úgy, ahogy én szeretném, a tervezést azok tulajdnoságaira kell építenem. Vannak olyan technológiák, melyeket szintetikus ragasztó nélkül nem lehet kivitelezni, így én olyan formákat hozok létre, melyek ragasztó nélkül is működnek. A zero waste szabástechnológia pedig az egész tervezési folyamatot determinálja. A Ninimal esetében a design egy hosszabb kutatói-logikai folyamat, nem pedig az aktuális divat befolyásolja.
Ez sokszor nehéz, ugyanakkor kihívás. Szerintem egy tervező akkor jó, ha a sok limitáció ellenére is képes megoldani a problémát.
Zero waste szabással készíted a termékeidet. Ez mit jelent a gyakorlatban?
A zero waste szabás azt jelenti, hogy az alapanyag 100%-a felhasználásra kerül, és nem keletkezik hulladék. Jelenleg egy 1,5 méter x 1 méteres anyagra kalkulált szabásmintát dolgoztam ki, melyből 5 különböző tárgyat tudok létrehozni, 0 hulladék keletkezésével.
Ez a szabásminta számomra egy szimbólummal is rendelkezik, hiszen olyan mint egy ökoszisztéma, ahol a darabok tökéletesen megférnek egymás mellett egy nagyobb egységen belül. Ez a szimbólum akár a fenntarthatóság mottója is lehetne. Egyik elem a másiknak a pozitívja illetve negatívja, tehát minden részlete hasznos.
Vannak példaképeid az ökodivat-szférában?
A nagyok közül kiemelném a Native, Qwstion, Stella McCartney márkákat, hiszen ők saját környezetbarát alapanyagot is fejlesztenek, népszerűsítve ezzel az alternatívákat.
Még nagyon fiatal a márkád, mi a következő lépés, a brand életében, amit meg szeretnél lépni?
Új anyagokkal fogom bővíteni a palettát, illetve tervezem az unisex/férfi darabokat. Ezen kívül szeretném, hogy a Ninimal termékek több üzletben is elérhetőek legyenek, külföldön és itthon egyaránt.
Ha egy mondattal kellene jellemezned a NINIMAL-t, mit mondanál róla?
A Ninimal profilja a növényi alapú természetes anyagok, a zero waste szabástechnológia használata, és a letisztult formavilág.