A legnépszerűbb divatmárkákat is listázó Lyst negyedévente teszi közzé, hogy melyik márka szerepel a legjobban, melyik éppen a „legmenőbb” – legalábbis az internet népe szerint. A nemzetközi divat-kereső platform az eredményekhez több millió online vásárló viselkedését elemzi havi rendszerességgel, továbbá 12 000 tervező és online üzlet keresettségét és a vásárlást is listázzák a Google keresésekre vonatkozó adatai alapján. Természetesen a közösségi média sem maradhat ki: az említéseket, vásárlásokat és az elérést is nyomon követik. Most pedig elkészült a 2019-es elemzésük, amelyhez több mint 104 millió online vásárló adatait és tevékenységét vették alapul.
Mi minden határozta meg 2019 divatját a Lyst szerint?
A mozgalmak közül mindenképpen fontos volt az inkluzivitás: a vásárlók egyre diverzebb, elfogadóbb és reprezentatívabb márkákat keresnek, egyre többen kerestek rá például a modest öltözködésre vagy éppen a genderneutrális darabokra. Ezt jól példázza akár a Fenty fehérneműk népszerűsége is – és a Victoria’s Secret trónfosztottsága. A fenntarthatóság is egyre fontosabb, a cég adatai alapján több mint 75 százalékkal nőtt a fenntarthatósággal kapcsolatos kulcsszavak iránti érdeklődés. Egyre többeket érdekelnek az alapanyagok: az econylre, az organikus pamutra és a tencelre is sokan kerestek rá idén. A fenntartható farmer-, és cipőmárkák voltak 2019-ben a legkeresettebbek ebből a szempontból.
A hangulatok és stílusok terén az „extra romantika” vitte idén a prímet. A legkülönfélébb gyöngyös táskák és hajcsatok, hatalmas fodrok, tüllszoknyák és babydoll ruhák határozták meg 2019-et. A puffos ujjak mellett a minitáskák hasítottak még nagyon idén. Ezek mellett a pszichedelikus motívumok, a batikolás, a neonszínek és a rave-bulik hangulata volt még rendkívül meghatározó. A „túlélés” is domináns vizuális trendként jelent meg: a munkaruházatra hajazó kargónadrágok és mellények előretörése, az övtáskák és a legkülönfélébb bakancsok népszerűsége is mind ezt erősítették. A ’90-es éveket is ismét üdvözölhettük: a pántos topok, kockaorrok, a Fendi Baguette-táskája valamint a Thierry Mugler és Jean-Paul Gaultier vintage darabjainak leporolása is hódított. A streetwear vitathatatlanul meghódított mindent, nem csak az utcákat – egyre több márka tette be a lábát a szegmensbe és a sportcipő ma már teljes értékű darabbá vált, továbbá az Off-White töretlen népszerűsége is ezt támasztja alá. Az alakformáló darabok megújulása is 2019-hez köthető, gondoljunk csak Kim Kardashian márkájára, valamint a biciklissortok térhódítására. A látványos, karakteres szabású zakók, blézerek is meghatározták 2019-et.
2019 számtalan meghatározó pillanatot tartogatott a divatnak: sajnos elhuny Karl Lagerfeld, a Chanel ikonikus tervezője. A Viktor & Rolf couture-kollekciója virálissá vált, az idei MET-gála a camp köré épült és a giccs témáját járta körbe, Rihanna divattörténelmet írt a Fenty-vel és az a legnagyobb luxuskonglomerátummal, az LVMH-val való együttműködésével. Meghan Markle a brit Vogue-al készített szeptemberi száma mellett a G7 csúcstalálkozón bemutatott divatpaktum is a legjelentősebb idén történt események között szerepel. Emellett Jennifer Lopez ikonikus dzsungelruhája is 2019-hez köthető.
Na de mit jósol 2020-ra a Lyst? Többek között a futurisztikus, space age stílus térhódítását, a tokiói olimpia kapcsán a japánmánia fellendülését és a minitáskák után a maxitáskák népszerűségét. Öt márkát is kiemeltek, amiket mindenképpen figyelemre méltónak tartanak: ők a Rotate Birger Christensen, a GCDS, az ALYX, Marine Serre valamint a Cecilie Bahnsen.
forrás: Lyst
fotó: Getty Images