Történt egy nap, hogy a New Yorkban élő Domoszlai-Lantner Doris archivista és történész beszélgetni kezdett itt élő barátnőjével, a freelance divattervező és stylist Kormos Anna Zsófiával – és a beszélgetésből megszületett a Quarantine s/s 20 elnevezésű projekt. Aki a divatiparban él és dolgozik, erre a patthelyzetre is a divat nyelvével fog válaszolni – nem véletlenül terelődött a téma ebben az esetben is arra, ki mit csinál otthon, na és azt miben teszi. Megegyeztek abban, hogy bár az idő nagy részében a mackónaci kerül elő a kényelmes pulcsival és pólóval, de vannak azok a napok, amikor eljátsszák, hogy minden rendben, az élet a normális medrében folyik: kisminkelik magukat, felöltöznek, ahogy ezelőtt tették volna, és örülnek maguknak. Mivel mindketten a divatvilág és öltözködési kultúra mélyebb összefüggéseit kutatják a saját területükön, egyértelmű volt számukra, hogy a jelenséget magasabb szinten tárgyalják tovább.
Egy globális közösségi projektet indítottak útjára, nyilvános pályázati felhívás formájában: a téma adott, erre lehet jelentkezni egy-két fotóval és egy rövid leírással – mit viselnek otthon a karantén alatt, miért és hogyan érzik magukat benne. Lelkes és változatos a „felhozatal”, van, aki tényleg a kényelemre megy, de van, aki feldíszíti testét-lelkét, mintha randira vagy bálba menne. „Izgalmas látni, hogy ki milyen módon éli meg a mindennapi rutinnak számító öltözködést: van, aki számára leegyszerűsítve egyszerűbb, és van aki, izgalmas, keretek nélküli kihívásnak látja, vagy új szerepek kipróbálásának tartja” – írja Zsófi. Az öltözködés – ahogy eddig is gondolták – a kommunikációnk része, az emberek univerzális nyelvezete, kifejezhetjük, megerősíthetjük identitásunkat, vagy akár kísérletbe is foghatunk – az biztos, hogy biztonságot és vigaszt tud nyújtani.
Olvastad már?
A kísérleti oldal egy divattörténeti pillanat széljegyzetének is tekinthető: „a Covid-19 járvány globális következményeként a 2020-as tavaszi–nyári kollekciók nem teljesítik be eredeti funkciójukat, a boltok nagy része zárva tart, a bizonytalan gazdasági helyzet miatt változnak a fogyasztói prioritások, azaz rohamosan csökkennek az online eladások is, miközben a tervezett vásárlók nagy százaléka otthonába zárva, home office-ban tölti munkaidejét. Amellett, hogy társadalmilag, gazdaságilag egy nagyon bizonytalan időszakban vagyunk, ez a periódus teret enged eddig nem látott megoldásoknak és innovatív projekteknek, valamint egy ökológiai megújulásnak is.”
Aki kedvet kapott, bátran küldje el eddig zárt ajtók mögött rejtegetett szettjeit – a helyzetünk közös és adott, együtt pedig könnyebb bármin túllendülni!
Instagram: quarantine s/s 20
Honlap: quarantine-collection.com
Fotó: Quarantine s/s 20, Getty Images