A vírus miatt újraalakulhat a divat

2020. április 29.
A fennálló világjárvány kétségkívül megcincálta a divatipart – de nem ez lenne az egyik legkreatívabb ágazat, ha nem találna máris innovatív megoldásokat a túlélésre!

Márciusban Giorgio Armani nyílt levele indított el egy online diskurzust arról, milyen irányt kéne vennie az iparnak és szereplőinek. „A jelenlegi veszély másrészről arra mutat rá, hogy az egyetlen út az óvatos és intelligens lelassulás – ami remélhetőleg segít visszaadni nemcsak munkánk megbecsülését, de értékessé teszi azt újra a vásárlóink szemében is.” Armani kritizálta a fennálló rendszert, a rohanó, egy-két szezonnal előrébb tartó készleteket, azt, hogy a luxusipar ugyanolyan „gyors reagálású egység” lett, mint a fast fashion, természetesen a minél magasabb profit érdekében. Hasonlóan negatívan beszélt a pár éve már általános gyakorlatnak számító, mindenféle különösebb ok folytán is megrendezett, a világ legkülönlegesebb pontjaira elvitt bemutatókról – amik szerinte sem minőséget, sem értéket nem képviselnek, sőt a mostani, klímaválsággal terhes időkben kifejezetten helytelenek és obszcének. „A pillanat, amit átélünk, bár viharos, de egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy ne csak kijavítsuk a hibákat, hanem újraépítsünk egy sokkal humánusabb rendszert.”

Olvastad már?

A koronavírus miatti biztonsági óvintézkedések a nyárra is kiterjednek, a párizsi és milánói bemutatókat lemondták. A 2021-es tavaszi–nyári párizsi férfi show-kat június 23. és 28. között tartották volna, ezt követte volna a július 5–9. közötti a 2020-as őszi–téli haute couture hét. Ehhez csatlakozott Milánó, lemondva júniusi férfi divathetét, és előreláthatóan a szeptemberi női divathetet is. Ezért is robbant pár napja bombaként, hogy London megtartja nyári divathetét – igaz, rendkívüli módon.

A British Fashion Council a héten jelentette be, hogy az elkövetkezendő 12 hónapban minden londoni divathetet összevonnak egy gendersemleges platformként, nagyobb szabadságot adva ezzel a tervezőknek. Ez lefordítva annyit tesz, hogy az eredetileg júniusban megrendezett londoni férfi divathét helyett június 12–14. között általános divathét lesz, kizárólag online. A londoni fashion week oldalát megnyitják a szakma mellett a nagyközönség számára – bárki csatlakozhat a remélhetőleg pezsgő online londoni divatélethez a londonfashionweek.co.uk oldalon.

daks-london-show-imaxtree

Caroline Rush CBE vezérigazgató szerint „a jövő egyet jelent azzal, hogy megragadjuk a lehetőséget a fejlődésre, változunk, együttműködünk és fejlesztünk”. A londoni fashion week sosem csak a divatról szólt, sokkal több volt annál – hatással volt szociális és kulturális szinten egyaránt. Ezt szeretnék újrateremteni a digitális érában, sokkal szorosabban reflektálva arra, milyen társadalomban is élünk, hogyan is akarunk élni, amikor ezen az egészen túl vagyunk. „A krízis hozadéka lesz remélhetőleg a kreativitás és értékteremtés tisztelete és újbóli üdvözlése is. Azzal, hogy egy kulturális digitális platformot hozunk létre, olyan digitális fejlesztéseket adaptálunk a rendszerbe, amikre nemcsak ma van szükségünk, hanem egyfajta iránymutatás is a jövőre nézve.” A platformot egy digitális piactérnek képzelték el, ahol számtalan módon képviseltetheti magát egy dizájner: online bemutatókat tarthatnak, online showroomokban vezethetik végig a látogatót, interjúkat, podcastokat lehet készíteni és feltenni – egyszóval sokkal személyesebb kapcsolatot alakíthatnak ki nemcsak az iparon belüli szakemberekkel, hanem magukkal a fogyasztókkal is. Lehetőséget nyújt továbbá az iparban dolgozó számtalan kreatív szakembernek az online térben való találkozásra, együttműködésekre is.

Egyébként nem ez lesz az első digitális divathét: Sanghaj április elején tartott digitális bemutatókat, Tokió élőben közvetítette április elején az egyébként zárt ajtók mögött lefolytatott show-kat. Ezzel együtt ez lesz az első, teljesen digitálisan működő divathétmodell – még fejlesztés alatt a rendszer, de a divatipar lélegzetvisszafojtva vár, újdonságokra éhesen.

Fotó: Imaxtree

Olvass tovább!