A pandémia a divatipart is megfertőzte
A divathetek közeledtével a bemutatókat elnapolták vagy online térben rendezték meg, és több márka, köztük a Michael Kors és a Saint Laurent is kihúzta magát a szezonális divat naptárából, a Prada és a Gucci pedig le is mondták az új kollekciójukat. Az ok egyszerű: az emberek sokkal kevesebbet vásárolnak a világjárvány miatt, a gyártóknak pedig alkalmazkodniuk kell az új fogyasztási szokásokhoz.
A koronavírus utáni világ véget vethet az évtizedek óta tartó túltermelésnek és túlvásárlásnak, ez pedig nem csak azt jelenti, hogy kevesebbet vásárolunk. Bár ez egy jó kezdet, de foglalkoznunk kell azzal a hatalmas problémával is, amit a divat túlfogyasztása okozott. Például azzal, hogy a szemétlerakóhelyek színültig telnek textilmaradékokkal és toxikus vegyszerekkel, a gyárakban pedig visszaélések történnek a dolgozókkal szemben, hogy a márkák lépést tudjanak tartani a kereslettel. A világjárvány kitörésekor például több száz varrónőt küldtek el a szezonális ruhákra való igény hiánya miatt úgy, hogy a munkásoknak még azt a bért sem fizették ki, amiért már megdolgoztak.
A ruhaiparnak és a fogyasztóknak ezt az időszakot arra kell használniuk, hogy a divatszektort teljesen átalakítsák és „szezonmentessé” tegyék. Természetesen bizonyos szinten szükségünk van szezonális ruhadarabokra, hiszen az időjárás változása nem szűnik meg létezni. A divatipar szempontjából azonban nemcsak ezt jelenti a szezonalitás fogalma, hanem azt is, hogy rengeteg ruhát és kiegészítőt értékesítenek egy év alatt. A luxusmárkákat tekintve az elmúlt harminc évben a korábbi kettő helyett már akár öt szezonnal is számolhatnak a szektor résztvevői. A fast fashion márkák tagjai még ennél is több, vagyis ötvenkét ciklusra bontják a gyártási folyamatot.
Ez azt jelenti, hogy szinte az év minden hetében újabb és újabb kollekciót gyártanak le.
Az ok a pénz és a profit
Minél több ruhát terveznek és rendelnek, valójában annál olcsóbb lesz mindenki számára, beleértve a vásárlókat is. Ha a márkák nem rendelkeznek olyan eszközökkel, amikkel nyomon tudják követni a gyártási folyamatokat, akkor ugyanúgy folytatódik a túltermelés az ellenőrizetlen gyárakban. Ez az örök körforgás leviszi a ruhák és kiegészítők árát, és azt az érzést kelti bennünk, hogy a holmink könnyen eldobható és pótolható. Ennek eredményeképpen volt olyan luxusmárka, mint például a Burberry, ami úgy próbált küzdeni termékei értékének csökkenése ellen, hogy hordható állapotban lévő árukat égetett el.
Az eladások és a fogyasztás szintentartása érdekében a divatmárkák próbálják fenntartani az emberekben az újdonságra való igényt. A trendek egyre könnyebben elérhetőek, a közösségi médiában való folyamatos jelenlét és posztolás pedig fenntartja bennünk ezt az elvárást. A folyamatos körforgásban való részvétel a pénztárcánkat, a környezetet és a fogyasztók önbizalmát is megtépázza, nem beszélve azokról a károkról, amiket a gyárakban dolgozó munkásoknak okozunk. A tervezőkön folyamatos a nyomás amiatt, hogy rendszeresen újat alkossanak, amivel hétről hétre felkelthetik a vásárlók érdeklődését vizuálisan.
Nehéz lehet elképzelni, hogy szezonmentessé váljon a divat a mai világban, amikor minden héten új e-mailt kapunk az aktuális leárazásokról és kollekciókról, pedig az elképzelés nem újkeletű. A New York Fashion Week kitalálója, Fern Malis úgy véli, hogy már Donna Karan, a ’90-es évek egyik legmenőbb dizájnere is mindig olyan darabokból állította össze kollekcióit, amiket egész évben szívesen viselne. A formatervezés az átlagos fogyasztók igényeit tartotta szem előtt, és azt, ahogyan valójában élünk és dolgozunk. A ruhák és a kiegészítők az örök trendek jegyében készültek, a legtöbbjük télen-nyáron viselhető volt. Egyre több divatház, például a Prada és a Chloe is felismerte már a minden évszakban hordható ruhák és kiegészítők nyújtotta potenciált, és több átmeneti darabot is terveztek legújabb kollekcióikban. Mások, mint például Pyer Moss, meg merték lépni azt, hogy évi egy bemutató és egyetlen, de sokoldalú kollekció mellett döntöttek.
A megoldás a kezünkben van
A divatszakembereknek javítaniuk kell az eladásra kerülő ruhák élettartamán. A fast fashion márkáknak meg kéne vizsgálniuk, hogy valójában mit viselnek a vásárlóik ahelyett, hogy az összes létező trend alapján gyártanak. Valójában csak a jól kipróbált és állandóan divatban lévő, minőségi darabokra van szükség. Nézzünk körül a szekrényünkben, és gondoljuk át, hogy az elmúlt hat hónapban mennyit viseltünk a polcon lévő farmerek közül? Vajon tényleg szükségünk volt arra a ruhára, amit egy impulzusvásárlás során szereztünk be? Ha olyanok vagyunk, mint a fogyasztók többsége, akkor a válasz nem, hiszen a legtöbben ugyanazt a pár ruhadarabot viseljük újra és újra.
A slow fashion térnyerésével egyre több környezettudatos márkát köszönthetünk a piacon. Ezek a brandek a jól bevált darabok tökéletesítésére törekszenek, amelyek minél inkább ki tudják állni az idő próbáját. Néhányan visszavásárolják a használt darabokat, hogy újakat készítsenek belőle, vagy csak rendelésre dolgoznak, mások pedig nem gyártanak mást, csupán szezonálisan hordható ruhákat. A kemény valóság az, hogy bár a legtöbben minden évszakban igyekszünk betárazni a legújabb trendekből, valójában egyikünknek sincs szüksége rájuk.
Tegyünk egy lépést hátra, hogy meg tudjuk vizsgálni, mit viselünk, hogyan ügyelünk ruháink és kiegészítőink tartósságára, és mi lesz velük, ha már nem tartunk igényt rájuk.
Elképzelhető, hogy soha nem jön el az a korszak, amikor sikerül megváltoztatnunk a ruhák iránti kötődésünket, de szerencsére megváltoztathatjuk azt, ahogy ennek a kapcsolatnak a környezetre gyakorolt hatását. A viselés során létrejött rengeteg emlék csak a gardróbunkban lévő ruhákhoz köt minket érzelmileg, a boltban láthatókhoz nem. A már meglévő, sokat viselt holmik különleges jelentéssel bírnak, amivel nem érhetnek fel a fast fashion kínálta olcsó és pillanatnyilag trendi ruhák. Nincs szükségünk arra, hogy a divatipar szezonalitása határozza meg öltözködésünket és főleg nem szabad, hogy hozzájáruljon a világban lévő munkaerő- és hulladékkrízishez.
Olvass tovább!
Forrás: InStyle.com
Fotó: Getty Images
VÁLTSUNK EGYÜTT ZÖLDRE! Elindult a Marie Claire Go Green! kihívás, amely arra buzdít téged, hogy négy hét alatt négy különböző területen vigyél ökotudatos változást az életedbe. Minden héten új kihíváshoz csatlakozhatsz, majd a hét végén önbevallással értékelheted az eredményedet, és izgulhatsz, hogy vajon nálad fog-e landolni a környezettudatos nyereményeink egyike. Válassz te is kihívást most a gogreen.marieclaire.hu linkre kattintva!