A legmagasabb minőség, de zölden – interjú Christopher Raeburn brit divattervezővel, a RÆBURN márka alapítójával

2021. január 09. |

„A RÆBURN egy közösségi kreatív stúdió, ahol a mindennapi divattervezés találkozik a felelős gyártással” – olvashatjuk rögtön a bevezetőt a RÆBURN Designs honlapján. Christopher Raeburn napjaink egyik legmeghatározóbb, nemzetközileg is elismert brit divattervezője, a környezettudatos divat képviselője. Bár neve Magyarországon kevésbé ismert, 2009 óta pályán van, és több rangos díjat elnyert, például a Brit Divat- és Textilszövetség (UKFT) Feltörekvő tervező (2010-11) és Az év férfimárkája (2014) címeket tudhatja magáénak. 2020-ban az év márkájának választotta a RÆBURN-t a Drapers Sustainable Fashion Awards (Fenntarthatósági divat díj).

Christopher Raeburn jelmondata a 3R, angolul „Reduce, Reuse, Recycle” azaz csökkents, használd újra és hasznosíts újra. Egyéni dizájnjaival főleg luxus ruhadarabokat alkot – különleges megközelítéssel a mai divat felé. Christophert a saját márkáiról, trendjeiről kérdeztük.

A legmagasabb minőségű divat, de zöld köntösben. Felmerül a kérdés, hogy alkalmazkodnak-e bármennyire is a mai divattrendekhez?

Nem használunk trendjelentéseket, és önmagában nem vagyunk trendorientáltak. A jelenlegi divatrendszer úgy működik, hogy beszállítják a téli kollekciót már júliusban, hogy leárazhassák, mielőtt jön a hideg időjárás. Semmi értelme. Valójában ez egy fenntarthatósággal ellentétes modell, ami túltermeléshez és felesleghez vezet, ami óriási hatással van a környezetünkre. A RÆBURN-nél mi mindig másképp álltunk hozzá, és aktívan próbálunk törekedni egy igazságosabb, pozitívabb rendszer fenntartására.

A RÆMADE már rég óta a divatkoncepciónk központi motorja, amit kereskedelmi oldalról a RÆCYCLED és RÆDUCED márkák kínálata támogat. Egyre inkább törekszünk a nem szezonális és uniszex dizájn megalkotására. Emellett a hosszú élettartalmú, jelentőségteljes, praktikus és tartós ruhadarabok készítése is elengedhetetlen számunkra.

Miért választják a vásárlók inkább az ön termékeit más márkákkal szemben?

A márkánkat főleg az egyéni dizájnunk irányítja, ami azt jelenti, hogy a termékeinket nemcsak felelősségteljesen tervezzük, hanem jól is néznek ki és prémiumminőségűek. Valójában a legtöbb vásárlónk a minőségért és a dizájnért választ minket, mint fenntarthatósági okok miatt, ennek ellenére egyre nő az utóbbi miatt a vásárlók száma.

A vásárlók egyre tudatosabbak a vásárlásaikkal, és ez több érdekvezérelt vásárlást eredményez.

 

Hogyan jellemezné márkája fenntarthatóságát?

A RÆBURN-nél mi tisztában vagyunk azzal, hogy nem fenntartható márkaként fogalmazzuk meg magunkat. Inkább „felelősségteljes márkának”, ahol nemcsak magunkat, hanem a ruhagyártást is kihívások elé állítjuk, hogy ezáltal fejlődhessünk.

Mindent, amit csinálunk, három „R” irányelvünk határoz meg: RÆMADE (Ræburn által készített), RÆDUCED (csökkentett hulladékmennyiség), RÆCYCLED (újrahasznosított).A RÆMADE öltözetei ruhagyártás során felhalmozódott felesleges anyagokból készülnek, teljesen új termékekké alakulva át. Emellett RÆCYCLED márkánk a legfelelősségteljesebb anyagokat keresi szerte a világban, és felelősségteljes gyártópartnerekkel dolgozik együtt. RÆDUCED-t pedig a környezetre gyakorolt hatást figyelembe véve fejlesztjük.

Legutóbbi kiegészítése a 3R-nek az új RÆFOUND koncepciónk, ahol az eredeti, bár még nem viselt katonai ruházatokat és kiegészítőket használunk fel – személyesen Christopher Ræburn által gyártva. Ez azt jelenti, hogy semmi újat nem gyártunk, és semmi sem vész kárba.

Hogyan álltak hozzá 2020-ban a Black Fridayhez?

Arra ösztönöztük globális közösségünket, hogy „Ne vegyél semmit, javítsd meg globálisan!” („RÆPAIR globally”). Népszerűsítettük, hogy ne vegyünk semmi újat, inkább állítsuk helyre a meglévő ruháinkat. Nem nyitottunk ki a fizikai és online boltjainkban, merészen állást foglalva a kedvezménykultúra ellen. Erről bővebb infót blogunkon és Instagram-oldalunkon osztottunk meg.

Hogyan látja a divat jövőjét a mai globalizált világban? Mik a céljai a márkájával a jövőben?

Még mindig hosszú út áll előttünk – a második legnagyobb szennyezőként, és felelősként az óriási kibocsátásért és feleslegért, hogy amit iparágként teszünk, abból nehéz kikecmeregni. A RÆBURN-nél elkötelezettek vagyunk, hogy folyamatosan kihívások elé állítsuk magunkat, és hogy a ruhaipar igazi pozitív erővé váljon. 2020-ban, bejelentettük a RÆSTART programot – merész nyilatkozattal a változásért, kézzelfogható célokkal egy szebb jövőért. A továbbiakban számot adunk majd a haladásról minden három hónapban, teljes átláthatóságot és elszámolhatóságot adva közönségünknek, remélve, hogy többen csatlakoznak majd mozgalmunkhoz.

Szerző: Halász Anna Mirjam, az ELTE BTK média szakos hallgatója

Fotó: Ben Broomfield

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Divat