Valósághű vásárlás otthonról egy magyar app segítségével

2021. február 21. |

A kanapén ülve is érezhetjük úgy magunkat, mintha a kifutó közelében ülnénk – köszönhetően egy magyar applikációnak. Az AR technológiáról, a felhasználói élmények kiszélesítésének előnyeiről és Vetlényi Almával való kollaborációjukról kérdeztük az ARe app megálmodóit, Etentuk Orsit és Udeme Etentukot.

Az augmentált valóság (AR) életre kelti és fotórealisztikus formában mutatja be a korábban statikusnak gondolt ruhadarabokat, táskákat, cipőket és egyéb divatkiegészítőket: a felhasználó a lehető legpontosabb, valósághű képet kapja a termékről bárhol és bármikor (akár otthonában a kanapéról is).

are_app-interju-3

Az utóbbi pár évben számos cikk, kutatás jelent meg a kiterjesztett valósággal kapcsolatban, a téma egyre forróbb – és immár nem csak tech-es környezetben. Titeket személy szerint mikor és miért kezdett el foglalkoztatni virtuális és tárgyi világ kapcsolata, hogyan jött létre az ARe app?

Udeme: Én kreatív programozóként régóta követem az AR-rel kapcsolatos fejlesztéseket. Fontos tudni, hogy ez a technológia egyáltalán nem új keletű, a gyökerei a ’60-as évekbe nyúlnak vissza. Amikor elindult a katonai felhasználásból a mainstream felé, akkor készítettem el az első ilyen tematikájú alkalmazást. Ez egy bicikliseknek szóló app volt, ami helymeghatározással segített nekik szerelőműhelyt találni, de 2012-es debütálását követően nem sokkal el is tűnt (mert akkor még sem a technológiai háttér, sem a felhasználók nem álltak készen a kiterjesztett valóságra). Tulajdonképpen az okostelefonok terjedésével párhuzamosan kezdtem el én is fejleszteni, lassan tehát 10 éve foglalkoztat az AR és viszek/viszünk efféle projekteket.

Orsi: Udival 2015 nyarán találkoztunk először. A kifinomult dizájnon és a képzőművészeti fókuszon túl nagyon tetszettek a kiterjesztett valóságban rejlő innovatív marketing kommunikációs lehetőségek… Az AR segítségével egyedülálló, teljesen más minőségű interakcióba léphet a márka a vásárlókkal, akikhez a korábbi ügynökségi munkám során azt tapasztaltam, hogy egyre nehezebb eljutni az általános zajban. Tehát íme, ott volt a kezemben az eszköz, ami végre képes egy klasszik, nyári „kupakos-kódos” sztorit kiváltani! A kezdetek kezdetén én hoztam a kapcsolati hálómat. Szó szerint egyenként győztük meg a partnereinket – leginkább dizájn és divat vonalon –, hogy miképpen építhető be az AR a mindennapi kommunikációjukba vagy egy-egy kampányukba.

Ezt már láttad?

A fast fashion után itt a még gyorsabb divat

A fast fashion után itt a még gyorsabb divat

Ha azt hittük, a fast fashion rendszerénél gyorsabb már nem lehet valami, tévedtünk: az ultrafast márkák és kereskedők lassan a jó öreg fast fashion márkákat szorongatják, amit úgy tűnik, nem a lassúság fog legyőzni.

 

Hamarosan meg is érkezett Sármán Nórival és a Pinewood Weddinggel közös együttműködés…

Orsi: Igen, az év végére megvolt az első közös projektünk is: a Pinewood Wedding és Sármán Nóri Wilderness kampányát segítettük AR-ben elérhető extratartalommal. Tudjuk, hogy a környezettudatos jelző a mobiltelefonokra komponált appra talán kicsit hipokrata, viszont, ha úgy is ott lapul a zsebünkben a használathoz szükséges eszköz, akkor azzal talán csökkenthetjük az ökolábnyomot, ha nem vágunk ki még 1-2 fát egy vastag prospektus legyártására. A Wilderness esetében fontos volt, hogy az érdeklődők láthassák az új kollekciót, haza is vihessenek valami különlegeset, mindezt pedig tegyük elérhetővé egy szépen megtervezett és trükkösen hajtogatott A3-as papíron.

Udeme: A Wilderness vagy a Design Hét Budapest projektek mind egyéni fejlesztések voltak, amiket nagyon szerettünk, de mivel akkor még ketten végeztünk mindent, nagyon lassú és kifejezetten nem költséghatékony megoldás volt így dolgozni. Három éve fogalmazódott meg bennünk, hogy szintet kéne lépni és átstrukturálni a működésünket. Külső forrásbevonással szerettünk volna gyorsítani a fejlesztési ütemünkön, valamint elkezdtünk tervezni a korábbi tapasztalataink alapján egy kommunikációs csatornát, amelynek segítségével márkák, szervezetek egy teljesen új dimenzióban tudnak kommunikálni a célközönségükkel. Az ARe-t (ejtsd: ári) végül 2019 szeptemberében mutattuk be a nagyvilágnak, gyakorlatilag egy személyre szabható, lokáció alapú urbanisztikára épülő online kalauzként, ami az offline és online turisztikai- vagy rendezvényélmények összekapcsolását jelentette a kiterjesztett valóság segítségével.

Ma már egyre több divat- és lifestyle márka építi be az augmentált valóság technológiáját értékesítési, kommunikációs stratégiájába. Mivel ad többet a felhasználó élményt tekintve ez a fejlesztés a hagyományos modellekhez képest?

Udeme: Mivel az AR technológia a vizualitásra és a történetmesélésre épít (a virtuális kiterjesztett kép a valódi környezetben jelenik meg) a felhasználók sokkal könnyebben vonódnak be és élményként élik meg a látottakat. A kezdetekben a városi térre szabva készítettünk fejlesztéseket, és ezzel a tematikával vettünk részt inkubációs versenyeken is. Úgy éreztük, erre volt igény, ezt értették meg könnyen az emberek és ezzel tudtunk első körben üzletileg megalapozott stratégiát és víziót építeni. A dolog úgy működik, hogy a felhasználók szinte megérinthetik a 3D-tartalmakat, amelyek a zsebünkben lapuló telefon segítségével simulnak bele a valós fizikai környezetünkbe. Aztán jött a Covid, és két hét alatt stratégiát kellett váltanunk, hiszen lassan egy éve egyáltalán nem, vagy csak korlátozva tudjuk élvezni a városokat, köztereket. Azt pedig szerencsére jól láttuk, hogy 1-2 negyedéven belül a nemzetközi helyzet nem fog sajnos e tekintetben változni. A járványhelyzet globálisan változtatta meg a felhasználók és vásárlók szokásait a divatiparban is. A világvárosokban zajló látványos divathetek helyét showroom-szerű prezentációk és pop-up események vették át. A szakma iránt érdeklődők, a potenciális vásárlók és a professzionális buyerek az online térben fogyasztanak. A megváltozott fogyasztói szokások és a különféle korlátozások figyelembevételével a világmárkák szakembereinek a tervezési, gyártási, értékesítési (és sok egyéb más) folyamatok átgondolására kell fokozottan ügyelniük, szem előtt tartva, hogy a márka megítélése még ezekben a megváltozott időkben sem sérülhet.

Orsi: Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az ARe egy olyan applikáció, ami viselkedéskutató szakemberek segítségével jött létre, tehát nem túlzás azt mondani, hogy tudományosan megalapozott viselkedési modellekre épít. 2020 első negyedévében ezért végeztünk néhány újabb kutatást, és megnéztük, mi az a meglévő asset, amit át tudunk emelni és hasznosítani tudunk a megváltozott életkörülményeink során.

Udeme: Ne feledjük, kis túlzással olyan időket élünk, amikor a bolygó legtöbb lakója ugyanazt csinálja: otthon ül, dolgozik, a gyerekekkel van, és mindezt igyekszik mentálisan épen véghez vinni. Az igények viszont nem változnak, csak a módja annak, ahogyan kielégítjük azokat. Ezért megnéztük, hogy az e-kereskedelemben tudunk-e esetleg valami értékalapú megoldásokat nyújtani és ezt kapcsoltuk össze az eredeti terveinkkel, hogy 2-3 év múlva visszakanyarodunk a divat, művészet és design irányába. Végül ezt a fejlesztést sűrítettük bele egy feszes 6 hónapos ciklusba, és tavaly év végén elkezdtük kommunikálni a divatipari fejlesztésünket.

Orsi: Az nagyon fontos, hogy ilyenkor az adott darab pontos digitális mását látjuk, és tudhatunk meg róla extra információkat, megtekinthetjük a kollekció többi darabját, közelebb kerülhetünk a tervezőhöz, megérthetjük a márka értékvállalását és meg is vásárolhatjuk az appban megtekintett darabokat. A kiterjesztett valóság segítségül hívásával gyakorlatilag a webshopos vásárlás élményének új dimenzióját tapasztalják a vásárlók, felhasználók.

are_app-vetlenyi-alma

Mi motivált benneteket abban, hogy létrehozzátok a Vetlényi Almával közös kollaborációt? Miért pont vele dolgoztatok együtt, és hogyan működik a fejlesztés a gyakorlatban?

Udeme: Miután elkészült a fejlesztés, szerettünk volna olyan dizájnerrel közösen dolgozni, aki a munkáját ugyanolyan alázattal, körültekintéssel, céltudatosan végzi, ahogyan mi dolgozunk. A zero waste Alma kollekcióinak egyik alapköve, legfontosabb iránymutatója és ez az értékvállalás közel áll hozzánk is. Orsi ismerte Almát már sok évre visszamenőleg, és amikor elkezdtünk brainstormingolni, hogy ki lehetne, akivel a divatkampányt elindíthatjuk, mindkettőnknek ő jutott eszébe.

Orsi: Nagyon hálásak vagyunk neki, mert az egész folyamatot nagy nyitottsággal kezelte, így gyorsan és hatékonyan végezhettük a feladatunkat. A 3D-s megjelenítéshez minden esetben szükségünk van a tárgyról fotókra, méretekre, a ruhák esetében a pontos anyagösszetételre, színre vagy színkódra, szabásmintára. Amikor mindez megvan, a kolléganőnk elkészíti a kiterjesztett térbe beemelhető pontos modellt. A fejlesztőkkel állítunk be fényeket, pozíciót, tesztelünk és orvosoljuk a hibákat. Ha minden kész, akkor már mehet is élesben az appbe. Nem vagyok egy nagy kocka, de arra (is) roppant büszke vagyok, hogy a csapatunk olyan appot hozott össze, amit nem kell frissíteni manuálisan nonstop, hogy új tartalmat mutasson, hanem mindezt automatikusan végzi, ezzel is hozzájárulva a felhasználói élmény kimaxolásához.

A fenntarthatóság előre mozdítása mennyire volt szempont nálatok, amikor elkezdtétek a divatmárkákkal való együttműködéseket?

Orsi: Egy 4 és egy 1 éves kicsi gyermekünk van, és azt hiszem, ez zsigeri, általános törekvés, hogy a gyermekeinknek a legjobbat akarjuk. Ez a jövőjükre halmozottan igaz. Mindketten hisszük, hogy ha nem cselekszünk most, nekik folyamatos életminőség-romlással fog járni az az idő, amit itt töltenek. Ha odafigyelünk arra, hogy mit eszünk, mivel takarítunk vagy hogyan közlekedünk, akkor érdemes nagyobb hangsúlyt fektetnünk arra is, hogy kitől, mit és mennyit vásárolunk. Abban nem hiszek, hogy csak az AR önmagában meg tudná akadályozni a ruhahalmozást, hiszen a fogyasztói társadalom és a minta, amiben felnövünk, nem fog kikopni egyik pillanatról a másikra. Abban viszont igen, hogy egy élethűbb láttatás befolyásolhatja a vásárlást megelőző döntési folyamatot és ezáltal csökkentheti a karbon lábnyomot (például csökkenthető a termékek visszaküldésének gyakorisága).

Szerintetek elképzelhető, hogy a közeljövőben Magyarországon is egyre több divatmárka fogja használni az AR-t? Mennyire számít manapság „luxusnak” egy ilyen fejlesztés? 

Udeme: Arra törekszünk, hogy a közeljövőben ne legyen már az! Hiszünk a fiatal tervezőkben, akik sokszor a saját erőforrásaik kimerítésig dolgoznak egy-egy kollekciójuk megvalósításán pusztán küldetéstudatból és szerelemből. Mi is így indultunk, a bőrünkön tapasztaltuk ennek minden szépségét és minden nyűgjét. Szeretnénk segíteni a fiatalok új médiumokhoz jutását, ehhez azonban szükségünk van pár nagyobb márkára, akik ezt megalapozzák a bevételi oldalon. Ahogy említettem, tavaly év végén lett éles a fejlesztés és tudatosan első körben nemzetközi kampányokat futtatunk, aminek köszönhetően Milánóból, Londonból és Párizsból is vannak megkeresések. A korábban említetteken túl pedig azt várjuk, hogy akár itthon is egyre több együttműködésünk legyen.

Hogyan fog nálatok kinézni a 2021-es év a tervek szerint?

Udeme: Reményeink szerint pár hét múlva elérhető lesz egy frissítés, aminek köszönhetően a megrendelő a ruha 3D verzióját mozgás közben is tudja láttatni. Animáltnak ható ruhákat készítünk, ezáltal séta, mozgás közben is szemügyre vehetjük a ruhát a kezdeti „próbababa-verzió” mellett.

Orsi: Olyan élmény lesz, mintha a kifutó első sorából szemlélnénk az adott darabot. Minden anyag a rá jellemző fizikával fog mozogni, tehát míg a könnyű selyem játékosan libben, egy nehezebb bársonyból vagy vászonból készült darab esetén az anyaghasználatot tükrözni fogja a virtuális modell mozgása. Ezeket egyébként egy olyan grafikus készíti nekünk, aki a Chanelnek is dolgozott már.

Udeme: Továbbá ebben az évben elkezdünk tesztelni egy saját AI megoldást. A szolgáltatásunk egyik legnagyobb előnye, hogy olyan metrikát ás adatokat termel, melyek nem személyhez kötöttek, viszont a partner nagyon sokat megtudhat a célközönsége jellemzőiről és viselkedéséről, legfőképpen arról, hogy mi érdekli őket az adott ruhával kapcsolatban. Ezen adatok alapján pedig a gépi tanuló algoritmus előrejelzést készít a jövőbeli várható felhasználói viselkedésről (például, hogy mikor fogja megnézni valaki a ruhát, mikor várható vásárlás, vagy éppen kapcsolatfelvétel). Ezek a megrendelő számára fontos tanulságokkal szolgálhatnak és gyakorlatilag segíthetnek a további stratégiai döntések kialakításában.

Orsi: Bővülünk is, hiszen egyre több a feladat! Nagyon klassz munkatársaink vannak, akik hozzánk hasonlóan hisznek a termékben és a benne rejlő lehetőségekben. Nagyon sokat köszönhetünk nekik, és bár a startupolásnak megvannak a hátulütői is, velük együtt vinni az ARe-t megtiszteltetés.

Szerző: Zahorján Ivett Fotó: Talabér Géza, Kövesdi Réka

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Divat