Hegedűs Dóra divat-és jelmeztervező márkája, az uniszex divatra fókuszáló DÜSK 2019 óta van jelen a magyar kortárs brandek között. A márka esszenciáját Dóri különböző művészeti ágak iránti érdeklődése határozza meg: alternatív színház, underground zenei szubkultúra és a modern képzőművészet. A 30Y-nal szintén évtizedes múltra tekint vissza a kapcsolata – gimnáziumi éveiben sok koncertre látogatott el ő maga is.
„Valójában, amióta érdekel a magyar alternatív rockzene, azóta ismerem a 30Y-t és ez volt az egyik első olyan koncertélményem is 2007-ben, ahova azért mentem, mert engem érdekelt a zene és nem azért, mert a szüleimet. Ennek már 16 éve és azóta a rajongó lányból egyszer csak alkotóvá váltam, saját identitással és kreatív tervekkel és tapasztalatokkal. A zenekarral is barátságba fordult a kapcsolatunk – amit most ezzel a közös projekttel együtt ünnepelhetünk meg.”
A kollekció ötvözi a 30Y és a DÜSK esszenciáját, közös pontok mentén egyszerre tartalmazza a punk és grunge esztétikára jellemző feliratokat és falfestések hangulatát, valamint megidézi a ’80-’90-es évek alternatív zenei előadók plakátjainak hangulatát is.
A textileken egyrészt a zenekar állandó fotósának, Bátori Gábor Jim (sinco) képei jelennek meg. A raszterizált fotók által a képek dekonstruálódnak, bizonyos esetekben néha csak egy testrész felnagyított részlete látszik.
„Csupa nyom vagyunk: az originalitásunk nem abból következik, hogy nem veszünk azokról tudomást, hanem éppen abból, hogy reflektálunk azokra, nyomot hagyunk egymáson, és dolgozunk a rajtunk hagyottakkal” – a énekes-frontember, Beck Zoli megfogalmazása szerint így kötődött egymáshoz az évek során a DÜSK és a 30Y esztétikája.
„Dóri világának éppúgy a periféria irányából való rátekintés felől érdemes nekivágni, mint a 30Y-nak. Talán ha ez az eleve közösségünk nincs, nem is biztos, hogy összeérhettünk volna egy ilyen közös munkában” – teszi hozzá Beck Zaza, a zenekar dobosa.
„A kollekció fontos eleme a kézi rajzok és szövegek, amikből digitális kollázs technikával végtelenített mintát készítettem. Ezek a túlfolyó feliratok és képek egyfajta vizuális megjelenítései a 30Y és Beck Zoli sűrű, metaforákkal és fontos állításokkal átszőtt szövegeinek” – mondja el a koncepció kapcsán a tervező, Hegedűs Dóri.
A kollekcióról készült képeket a DÜSK márka életéhez fontos szakmai és személyes szálon is kötődő, a 30Y zenekarral szintén hosszú kapcsolatban álló Martin Wanda készítette. Wanda európai Canon nagykövet, divat- és zenei témájú fotóival az elmúlt évek egyik legtehetségesebb fotóművészévé nőtte ki magát, és komoly nemzetközi sikereket tudhat a magáénak. Dolgozott már többek között a The Horrors, az Amyl and The Sniffers, az Eagles of Death Metal, a Temples, és a Viagra Boys zenekarokkal, valamint olyan márkáknak készített sorozatot, mint a Marc Jacobs, a Dior, a Burberry, a Diesel, a Louis Vuitton, a Bvlgari vagy a Saint Laurent.
Összességében egy lázadó hangulatú kollekció készült, ami mégis hordható darabok összességeként rendelhető meg a zenekar webshopján keresztül. A tervezett ruhadarabok között megjelennek a DÜSK-re jellemző színharmóniák, amik mindeközben reflektálnak színpadi fények és a koncertek látványvilágára is. Az erős pirosak, magenták és a halmozott feliratok és rajzok mind a sokunk számára annyira meghatározó 30Y koncertélmény vizuális megjelenítése.
A 30Y X címre keresztelt tizedik stúdióalbuma 2023. december 1-én jelenik meg, fizikai formában pedig előrendelhető vinylen és CD-n egyaránt. Az X turné 2023-as állomásait megtalálhatja minden érdeklődő a zenekar felületein, Budapesten például három számukra kedves klubban is bemutatják a lemezt: a Dürer Kertben, az Akvárium Klubban és az A38 Hajón is megnézhetjük Beck Zoliékat.
Fotó: Martin Wanda