- Gianni Versace halála Diana hercegnő utolsó nagy szívfájdalma volt.
- A Versace márka kivételezett helyzetben volt, hogy darabjaikat Diana hercegnő viselte.
- Diana hercegnő különleges ruhát választott Gianni temetésére.
Gianni Versace és Lady Diana rövid barátsága még inkább mitikusnak hat kettejük halálának időbeli közelsége miatt – többek közt erre is rámutat az Arches London Bridge retrospektív tárlata a tervező munkásságáról.
A kiállításon ott van például Elton John gardróbjának – mely állítólag egykor a világ valaha piacra dobott összes Versace-ingjét felsorakoztatta – egy rekonstruált változata, óda Kate Mosshoz, Naomi Campbellhez és egy egész szupermodell-generációhoz, Liz Hurley legendás biztosítótűs ruhája, és még több mint 450 archív darab. A tárlat 21 kollekciót ölel fel, és öt olyan összeállítást is tartalmaz, amelyet Diana hercegnő viselt utolsó éveiben.
Gianni halála Diana utolsó nagy szívfájdalma volt
„Megölték” – írta a La Repubblica, amikor Gianni Versacét 1997. július 15-én lelőtték miami villájának lépcsőjén. Bár a gyilkosságot később egy magányos sorozatgyilkosnak tulajdonították, amikor a hír eljutott Diana hercegnőhöz, a legendás tervező újdonsült barátjához, ő a legsötétebb félelmeit látta beigazolódni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Szerinted velem is ezt fogják tenni?” – kérdezte Diana másnap reggel, miközben Dodi Al Fayed Riviérán állomásozó jachtja fedélzetén bolyongott – legalábbis egykori testőre, Lee Sansum emlékei szerint. Gianni halála Diana utolsó nagy szívfájdalma lett, és előhírnöke saját végzetes autóbalesetének, mely hét héttel később következett be.
A ruha, amit Diana hercegnő a jóbarátja, Gianni Versace temetésén viselt
„Gianni imádta londoni kapcsolatait” – állítja a londoni kiállítás kurátora, Sakai Lubnow. „És hát, nem létezett nagyobb bók a divat világában, mint ha Diana hercegnő a te ruhádat viselte.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A történet az Atelier Versace 1995-ös őszi/téli couture kollekciójával kezdődött – ez a kollekció jelentette a márka elmozdulását a túldíszített csillogástól egy letisztultabb, szigorúan szabott irány felé. Ez nagyjából egybeesett Diana és Károly válásának véglegesítésével, amely egyfajta felszabadulást hozott, és egyre nyitottabbá tette Dianát a nemzetközi tervezők felé.
Dianának szoros szabásra volt szüksége
„Évekkel korábban már találkoztak, egy 1985-ös milánói gálán a Teatro alla Scalában” – meséli Lubnow. „De csak miután Diana megszabadult a királyi protokoll kötelékeitől, akkor tudta Gianni igazán formálni az imidzsét. Szoros szabásra volt szüksége, Gianni pedig a benne rejlő erőt és tisztaságot fordította le egy letisztult, modern és menő formára.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A szoknyák és a sarkak egyre rövidebbek lettek, ahogy Diana egyre gyakrabban Giannihoz fordult ezekben az időkben, és legalább annyira rajongott a Medúza-csattal díszített „Diana” táskáért, mint a sokat emlegetett Lady Diorért.
„Szinte jelzőrendszerként szolgáltak a ruhái, amelyek kifejezték a lelkiállapotát” – írja Anna Harvey, Diana egykori stylistja a British Vogue 1997. októberi, emlékező számában. Harvey szerint a Gianni által tervezett ruhák voltak „a hercegnő addigi legsikeresebb szettjei”.
Amikor Gianni Versace és Diana hercegnő kicsit túl messzire ment
Jó példa a halvány rózsaszín kosztüm, amelyet egy svájci gyűjtőtől kölcsönöztek a kiállításra, és amelyet Diana 1996-ban a National Hospital for Neurology and Neurosurgeryn tett látogatásakor viselt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ez volt az első nyilvános megjelenése a válás után, ugyanabban az évben, amikor előszót írt a Versace Rock & Royalty című kötetéhez, melyben a tervező a világ leghíresebb embereit és a korszak legnevesebb fotósait gyűjtötte össze. „Gianni Versace esztéta. A szépség lényegét keresi, amit eleganciával és könnyedséggel ragad meg” – írta Diana.
Ekkor vált egyértelművé: Gianni végleg áthidalta a divat és a hírességek közötti szakadékot, ahogyan Diana is átlépte a palota falai és a sztárság között húzódó határt. Ám a Rock & Royalty – és kettejük nagyon különböző világának találkozása – kicsit túl messzire ment.
Mindketten átlépték a divat és a hírességek közötti határvonalat
A könyvben a királyi család tagjainak képei – köztük Diana és fiai fotója, valamint a néhai windsori herceg – váltakoztak félmeztelen férfi modellek művészi fotóival.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Diana állítólag attól tartott, hogy ez megsérti a királynőt, és mivel a könyv jogdíja Elton John AIDS-alapítványát támogatta, egy időre eltávolodott a zenésztől. Válaszul Gianni lemondta a könyv londoni jótékonysági bemutatóját – azt mondta, ezzel „védi” a hercegnőt – és személyesen térítette meg a kiesett bevételt a jótékonysági szervezetnek.
Miért ezt viselte Diana Gianni temetésén?
Diana és Elton John következő találkozására már csak közös barátjuk, Gianni temetésén került sor Milánóban, ahol utoljára ölelték meg egymást, Gianni 2000 fős gyászoló tömege – köztük Carolyn Bessette-Kennedy, Naomi Campbell, Carla Bruni, Karl Lagerfeld, Gianfranco Ferré és Giorgio Armani – körében.
Diana, aki rajongott Gianni színek iránti érzékéért, egy fekete Versace 1997 őszi/téli A-vonalú ruhát viselt, rövid gyöngysort és kedvenc táskáját.
„Érdekes” – mondja Lubnow. „Azt a táskát Gianni sosem nevezte „Diana táskának”. Ahogy az úgynevezett Bondage kollekciót sem hívta annak; Gianni Miss S&M-nek nevezte. Ezek az elnevezések a gyűjtőktől, rajongóktól, a vásárlóktól jönnek.”
Forrás: Vogue Fotó: Getty Images