Fotó: Unsplash.com
Egy plázának vagy üzletnek érthető módon az a célja, hogy az oda látogatók minél többet költsenek, ennek érdekében pedig a pszichológiát is segítségül hívják. Hiába jártunk már millió boltban, valószínűleg fel sem tűntek ezek az apró „trükkök”, amikkel maradásra (és persze vásárlásra) akarnak bírni minket.
Ilyen például a zene. Tanulmányok bizonyítják, hogy a vásárlók többet vásárolnak, ha lassú tempójú zene szól a szupermarketekben, de a zene alapvetően is hajlamos maradásra bírni minket – mondjuk azért, mert szívesen hallgatjuk kedvenc slágereinket.
A termékek elhelyezése is alaposan ki van találva. Rendszerint a pénztár közelébe pakolják az egészségtelen rágcsálnivalókat, csokoládékat és cukros üdítőket, hogy sorbanállás közben akkor is elcsábuljunk, ha amúgy messziről elkerültük az édességes sort. Még nehezebb a helyzet, ha gyerekkel vásárolunk, hiszen az édesség tényleg ott van a kicsik arca előtt. Ugyanígy játszanak azzal is, hogy a drágább termékeket többnyire szemmagasságba rakják, így automatikusan inkább azokért nyúlunk majd. Ugyanezért kerülnek sok helyen a bolt hátsó részébe a tejtermékek és a húsok, hiszen így ezekért a gyakran szükséges termékekért végig kell járnunk az egész szupermarketet – ami még több lehetőséget ad a (sokszor előre nem tervezett) vásárlásra.
A plázákban és üzletekben a legtöbbször nincs óra sem, hogy elveszítsük időérzékünket, és gyakran még a padló mintázata is úgy van kialakítva, hogy a vonalak üzletről üzletre vezessenek minket. Ha viszont megpróbálunk ezekre tudatosan odafigyelni, remélhetőleg csak olyasmit veszünk majd, amire valóban szükségünk van.