- Válasszunk megfelelő cégformát!
Sokak számára bonyolultnak tűnhet eligazodni a különböző jogi és adózási kérdések között, de a megfelelő cégforma és az ahhoz kapcsolódó adózási szabályok ismerete az egyik legfontosabb lépés az induláshoz. Dr. Sáry Lilla, az Oppenheim Ügyvédi Iroda ügyvédje és Dr. Benei Adrienn, a Becher és Torma Ügyvédi Iroda jogászai arra biztatják a tervezési szakaszban lévő vállalkozó anyukákat, hogy ismerjenek meg minél több lehetőséget, gondolják át, milyen tevékenységet szeretnének folytatni, és válasszák ki az ehhez mérten legelőnyösebb cégformát. Az esetleges minimum tőke ismerete, a székhely megválasztása, a várható forgalom felmérése és a megfelelő adózás kiválasztása döntő fontosságúak ahhoz, hogy a lehető legegyszerűbb formában, átláthatóan és szabályosan vezessük majd vállalkozásunkat.
2. Szánjunk időt a tervezésre!
Az üzleti terv egyik legnehezebb része a pénzügyi terv összeállítása, de ez szintén kulcsfontosságú egy vállalkozás indításához. Révész Éva, a Corvinus Egyetem adjunktusa és az IFUA Nonprofit Partner szakértője szerint ezt nem is érdemes egyedül, rövid idő alatt csinálni. Kérjünk hozzá segítséget olyanoktól, akikkel a vállalkozást indítanánk, vagy azoktól a barátainktól, ismerőseinktől, akik ismerik a megcélzott piacot. Bőségesen szánjunk rá időt: egy jó pénzügyi terv összeállítása sok energiát, kutatómunkát és utánajárást igényel, de mindez megtérül, amikor fenntartható, idővel nyereséges vállalkozást látunk majd felépülni.
3. Ismerjük meg az árazási módszereket!
Az elérhető árbevételt jelentősen befolyásolja az értékesített mennyiségen túl a termékeink, szolgáltatásaink ára is, ezért az árazási döntések kritikusak a nyereséges működés szempontjából. Érdemes az árképzési módszereket kombinálni. Egyrészt fontos, hogy áraink érjék el a költségeink szintjét, különben a fenntartható működés kerül veszélybe, másrészt a versenytársainkhoz képest is jól kell áraznunk, hogy emiatt ne veszítsünk el ügyfeleket. Végül pedig fontos tudnunk, hogy a vevőink számára mennyit ér termékünk, szolgáltatásunk, mennyit is hajlandók érte fizetni.
4. Legyünk gyorsak, segítőkészek és könnyen elérhetők!
Ha már elindult a vállalkozásunk, tegyünk meg mindent azért, hogy megismerjük, megértsük és elérjük azokat, akik számára megoldásunk valóban értéket teremthet. Südi Anna, a Grow with Google program hazai koordinátora az adatvezérelt marketingben és digitális megoldásokban hisz. Szerinte terméktől és szolgáltatástól függetlenül marketing és kommunikációs stratégiánkat három fő pillért szem előtt tartva kell kialakítanunk: legyünk láthatóak és az adott problémákra megoldást keresők számára könnyen megtalálhatóak, tegyük minél személyesebbé és ügyféligényekre szabottá üzeneteinket, és végül törekedjünk a gyors és zökkenőmentes interakciókra. Anna szerint, ha fejlődni szeretnénk ezeken a területeken, a tudatos mérésen és adatelemzésen túl a háklis rokonok és kritikus barátok véleményét is érdemes kikérnünk – gyorsan kiderül majd, mire kell még figyelmet fordítanunk.
5. Éljünk a lehetőségekkel!
A jogi, adózási, pénzügyi és marketing tudnivalók mellett Kottáné dr. Baranyi Mária, az EMMI Családügyi Programtámogatási és Programfelügyeleti főosztályvezetője a különböző támogatási rendszerekre, és a kevésbé kihasznált munkalehetőségekre is felhívta a figyelmet. Szerinte sokan nem ismerik, vagy nem használják ki a részmunkaidőt vagy épp a rugalmas munkaidő adta lehetőségeket, holott ezek a munkavállalók mellett a munkáltatók érdekét is szolgálják. A vállalkozó-kedvű fiatal szülőket pedig arra biztatja: bátran éljenek az új családtámogatási program-adta lehetőségekkel! Ezeknek a gyerekvállalás ösztönzése mellett az is a célja, hogy a szülők kedvező körülmények között dolgozhassanak, legyenek akár munkavállalók vagy vállalkozók.
+1 tipp: Ne féljünk segítséget kérni!
A szakértői előadások, workshopok mellett mind az #énjövőm program, mind a Coworkid egyik legfontosabb törekvése, hogy a kismamák és kisgyermekes szülők ne érezzék egyedül magukat a kérdéseikkel. A #jövővállalkozója workshopokon résztvevő anyukák szabadon kérdezhetnek, megoszthatják ötleteiket, kétségeiket, és ezekhez személyre szabott, szakértői segítséget kapnak. A szervezők szerint a szakértői segítség mellett ugyanis az is fontos, hogy ne féljünk segítséget kérni, és egymáshoz fordulni kérdéseinkkel, hiszen a kapcsolatépítés, és a közösségi segítség szintén kulcsfontosságú lehet egy vállalkozás elindításánál.