5 nehéz munkahelyi helyzet

2019. június 16.
Minden munkahelyen adódnak nehéz helyzetek, melyeken nem könnyű átlendülni. Mikor érdemes segítségül hívni a humán erőforrás menedzsert, és mikor tudjuk egyedül is orvosolni a problémát?

A mérgező légkörtől a hirtelen jött betegségig sok olyan kényes munkahelyi helyzet van, amin nem biztos, hogy egyedül keresztül tudunk jutni. Mit tegyünk és kiben bízzunk, ha bonyolult problémák adódnak?

1. Orvosi vagy más személyes probléma.

Ha csupán néhány szabadnapra van szükségünk ahhoz, hogy megoldjuk a személyes problémáinkat, legegyszerűbb a közvetlen felettesünkkel egyeztetni. “Magyarázzuk el, hogy nehéz időszakon megyünk keresztül, és ezért szükségük van egy rövid időre, hogy rendezzük a helyzetet” – javasolja Bucky Keady, egy fejvadászcég vezetője. Ha olyan betegség vagy egészségügyi probléma adódik, amely komolyan befolyásolja a munkavégzésünket, mindenképp menjünk el a HR-osztályra, ahol a szakemberek tisztában vannak azzal, mik a teendők és lehetőségek ilyen esetben. “A személyzeti osztályon kell kezdeményezni azt is, ha rövidebb munkaidőre vagy más, egyéni munkarendre van szükségünk. Persze a közvetlen főnökünket sem szabad kihagyni belőle, de nem ő az, aki intézni tudná a szükséges papírmunkát ehhez” – mondja Melissa Fleischer személyzeti szakember.


2. Nem jutunk dűlőre a felettessel vagy munkatárssal.
A legjobb az egyenes út és az őszinteség, hiszen csak így lehet kideríteni, mi okozza a kommunikációs zavart a munkatársak között. “Javasoljunk megbeszélést, legyünk őszinték a munkatársunkkal, osszuk meg vele az érzéseinket, fenntartásainkat” – tanácsolja Jenni Maier karrierszakértő. Ha így sem sikerül egyről a kettőre jutnunk, a személyzeti osztály (ha a főnökünkkel támadt nézeteltérésünk) vagy a közvetlen felettes (ha egy kollégánkkal hadakozunk) lehet döntőbíró az ügyben.

3. Kilépésen gondolkozunk.
Ideális esetben őszinte kapcsolatban vagyunk felettesünkkel, és nyíltan megbeszélhetjük vele a karrierünkkel kapcsolatos gondolatainkat, ha új kihívásra vágyunk vagy ha problémáink adódtak. “Ha morfondírozunk a felmondáson, addig jobb magunkban tartani az ezzel kapcsolatos terveinket, míg határozottan el nem döntöttük, megyünk, vagy maradunk” – figyelmeztet a karrierszakértő. “A főnökünk vagy a személyzeti osztály nem a barátunk, akivel diskurálhatunk ilyen kérdésekről. Ha a cég fülébe jut, hogy kilépésen gondolkozunk, teljesen jogosan keresnek a helyünkre másik embert akkor is, ha mi közben úgy döntünk, mégis maradunk” – teszi még hozzá Jenni Maier.

4. Szexuális zaklatás.
Ha bármilyen nemkívánatos verbális vagy fizikai szexuális közeledésnek vagyunk kitéve, mindenekelőtt dokumentáljuk ami történt, és azonnal forduljunk a felettesünkhöz, a személyzeti, jogi osztályhoz vagy a legfelsőbb cégvezetéshez, attól függően, kiben bízunk legjobban. Gyakran a megtorlástól való félelem tartja vissza az embereket attól, hogy jelentsék az ilyen eseteket, de jó, ha tudjuk, hogy ez ugyanolyan törvénybe ütköző dolog, mint maga a szexuális erőszak. “A dolgozóknak joguk van a zaklatásmentes munkahelyi légkörhöz” – szögezi le a HR-szakember.

5. Két csapattag randevúzni kezd.
Jó esetben a friss szerelmesek tiszteletben tartják a munkahelyi normákat és profikhoz illően nem hozzák be a magánéletet az irodába. Ám ha kínos szituációk történnek és a többi kolléga számára is kellemetlen a turbékolás, első körben érdemes félrevonni őket, és emlékeztetni az illemszabályokra és a céges kultúrára. “Ha nem sikerül dűlőre jutni a párral, a személyzeti osztály bevonása a következő lépés. A szakítás utáni kommunikációs viharokat is ők tudják orvosolni, esetleg külön részlegre helyezni a pár tagjait, hogy elkerüljék a további kínos szituációkat” – mondja a karrierszakértő.

Forrás: Real Simple
Fotó: Unsplash