8 dolog, ami tilos az első héten az új munkahelyen

2019. június 06.
Az első benyomás sokat nyom a latba. Nem csoda, hogy mindenki a legjobbat szeretné nyújtani, mikor az első hetet tölti egy új munkahelyen. Melyek a leggyakoribb hibák, amikre jobb, ha figyelünk a munkába állás után?

Az állásinterjú sok mindent elmond a munkáltatóról és a dolgozóról is, ám hogy valóban passzolnak-e egymáshoz, csak a próbaidő alatt derül ki. “Az első három hónap tulajdonképpen a nemhivatalos próbajáték” – mondja Amanda Augustine, egy nagy fejvadászcég karriertanácsadója. Amikor valaki új munkahelyre kerül, próbálja a legjobbat nyújtani és elkerülni, hogy nagyobb hibát vétsen. “Néha átesnek a ló túlsó oldalára, és túlságosan is jó benyomást próbálnak nyújtani az első héten, ami félrevezető lehet. Nem kell szuperhősnek lenni, ám túl lazán sem szabad venni a munkakezdést, nem szabad elfeledkezni róla, hogy főleg a kezdeti időszakban, minden szem ránk szegeződik” – tette hozzá Lynn Taylor munkahelyi szakértő. A legnagyobb hibákat pedig könnyen elkerülhetjük, ha szem előtt tartjuk a szakemberek javaslatait.


1. Ne ítélkezzünk elhamarkodottan!
Ahogy már korábban elhangzott, legalább kilencven napig tart, mire nagyjából kiismerünk egy új munkahelyet, így ne döntsük el túl hamar, hogy mi az, amit szeretünk, és mi az, amit nem a munkakörünkben. “Tegyünk fel minél több kérdést a munkatársaknak és a főnökünknek az első héten, így gyorsabban megismerhetjük a munkahelyi kultúrát, könnyebben beilleszkedhetünk a cég szervezetébe” – javasolja a karrierszakértő.

2. Ne égjünk ki gyorsan!
Mikor felvesznek egy új munkahelyre, gyakori, hogy folyamatosan bizonyítani akarjuk, valóban rátermettek vagyunk a pozícióra. Ám nem szabad a saját csapdánkba esni azzal, hogy túlságosan is le akarjuk nyűgözni új főnökünket, ezért mi vagyunk az elsők reggel és az utolsók este az irodában. Ez nagyon gyorsan kiégéshez vezet, ráadásul rossz precedenst teremt a jövőre nézve.

3. Ne ebédeljünk egyedül!
Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha egyedül esszük meg minden nap az otthonról hozott ebédünket. Bár az első egy-két nap után a munkatársak már visszazökkennek a szokásos kerékvágásba, és valószínűleg nem pátyolgatnak úgy, mint az elején, ez nem azt jelenti, hogy nem fogadják szívesen a társaságunkat például ebédnél. Nagyon fontos, hogy nyitottak legyünk a munkahelyi társaság megismerésére.


4. Ne kutyafuttában mutatkozzunk be!
Az első hét valószínűleg a folyamatos bemutatkozásról szól. Jó benyomást tesz, ha nem csak gépiesen ismételgetjük ugyanazt mindenkinek, hanem megpróbáljuk személyre szabottan elmondani magunkról a legfontosabbakat az új kollégáknak. Adjuk meg a módját az első találkozásoknak, ne kutyafuttában a mosdóban vagy a lépcsőfordulóban mutatkozzunk be. “Megállhatunk az íróasztaluknál, tárgyalóban, számos lehetőségünk van, hogy jó benyomást tegyünk az új munkatársakra” – javasolja Taylor.

5. Ne személyeskedjünk!
Nem kell elmondani minden személyes történetet az első héten. Szinte semmit sem tudnak rólunk az új kollégák, így még nem jött el az ideje annak, hogy a magánéletünk részleteit is megosszuk velük. Nagyon fontos az is, hogy ha az első időszakban céges rendezvényt tartanak, jobb, ha csak minimális alkoholt fogyasztunk, vagy maradunk az üdítőnél, hogy semmi végzetes hibát ne kövessünk el rögtön az első héten.

6. Ne feszegessük az öltözködéssel a határokat!
Nem kell úgy öltözni az első héten már, mintha állásinterjúra mennénk. Ha a kollégák általában pólóban és farmerben vannak, nyugodtan öltözzünk mi is úgy. A lényeg, hogy a céges kultúrához igazodva válogassuk meg a ruháinkat. “Az interjú során öltözz a munkához, amit akarsz, aztán pedig öltözz úgy, hogy a csapathoz tartozz” – javasolja Augustine.

7. Ne emlegessük a régi munkahelyet!
Sokan esnek abba a hibába, hogy mindig felhozzák korábbi munkahelyüket példaként. Tekintsünk úgy az új munkahelyre, mint egy új párkapcsolatra. Ott sem beszélünk folyton a régi szerelmünkről.

8. Ne féljünk megmutatni a tudásunkat!
Az állásinterjú során gyakran nem kerül szóba minden tapasztalatunk. Ha alkalmunk van rá, nyugodtan megmutathatjuk azokat a képességeinket is, melyek kívül esnek azon a szerepen, amire első sorban alkalmaztak minket. Így főnökünk észben tarthatja, ha legközelebb egy projekthez hasonló tudással rendelkező dolgozót keres.

Forrás: Business Insider
Fotó: Unsplash