Fitten tarthat egy online közösség?

2021. május 31. |

Megosztani a dicsőséget és a sérülékenységet motiválhatja a nőket a fitt és egészséges test elérésére. Ám az online fitneszközösségeknek megvannak a maguk csapdái is.

Mi is írtunk már arról, milyen hatással vannak a #fitspiration posztok és a közösségi oldalak az önképünkre az izmos, kidolgozott testű fitneszinfluenszerek által kirakott feldolgozhatatlan mennyiségű képpel. Ezek az oldalak általában a testmozgást és a különböző diétákat népszerűsítik, mint a szexi és ideális test elérésének módszereit, mely az önjelölt fitneszpápák (és -papnők) szerint kemény munkát, elkötelezettséget és folyamatos önuralmat igényelnek. Sok feminista kutató azonban keményen felszólalt ezek ellen a tanácsok ellen, mivel ezek a posztok semmiképp sem segítik a nőket, hiszen egy lehetetlen testalkatot állítanak be ideálisként. 

fitnesz-kozosseg-online-motivacio

Vannak azonban olyan influenszerek is a közösségi oldalakon, akik az erőben és a magabiztosságban hisznek a testméret helyett. Kim Toffoletti és Holly Thorpe kutatók az egyik legnépszerűbb személyi edzőből lett influenszert, az ausztrál Kayla Itsines-t vizsgálták, aki hatalmas online közösséget épített személye köré az Instagramon. Mi ösztönzi Kayla követőit arra, hogy mozogjanak, ha nem a szálkás test? 

A Kayla Itsines-jelenség

Kayla Itsines mesteredző, az Ausztrál Fitnesz Intézetben tanult. Legismertebb módszere a BBG (Bikini Body Guide), melyről e-könyvet, edzésvideókat és saját applikációt is készített. Ezt a tréningmódszert alakította át a High Intensity with Kayla nevű, 28 perces köredzéseket tartalmazó, kezdődől a haladókig mindenki számára elérhető otthoni edzésmódszerré. 

Kayla 30 éves, alakja vékony és tónusos, igazi fitnesztest. Maga mutatja be az edzéseket, melyek az ismert mozdulatok, kitörések, felülések, deszkavariációk és fekvőtámaszok különböző kombinációi. Kayla saját szavaival élve, felgyújtja a hasizmait és lángba borítja a farizmokat. Ha innen nézzük, semmiben sem különbözik az ő edzésterve bármelyik, feszes testet ígérő internetes személyi trénerétől. Ugyanakkor Kayla online közössége, a Sweat With Kayla (a korábbi BBG) folyamatosan bővül.

Közel 13 millió követővel rendelkezik az Instagramon, saját mobilapplikációján pedig 30 millióan. Itsines olyan ügyesen használja a közösségi oldalakat saját márkájának építésére, hogy a Time az internet harminc legbefolyásosabb embere közé választotta. Nem véletlen tehát, hogy a két kutató őt választotta vizsgálata tárgyául: több mint 10 millió posztot tettek ki az Instagramra a #BBG hashtaggel.

Mi a titka Itsines népszerűségének?

Hogy erre a kérdésre válaszoljanak, Toffoletti és Thorpe 155 nő posztjait elemezte, akik #BBG, #thekaylamovement, #kaylasarmy és #bbggirls hashtaggel látták el rendszeresen tartalmaikat. A posztok a világ minden tájáról érkeztek, volt köztük új-zélandi, ausztrál, kanadai, amerikai, brit, francia, német, cseh, osztrák, spanyol, svájci, izraeli és az Egyesült Arab Emirátusokban élő felhasználó is. Ám az a kutatóknak is feltűnt, hogy a legtöbb fotón fehérbőrű nő szerepelt.

Az érzés a fontos, nem a megjelenés

Tanulmányukban az érdekelte különösen a kutatókat, milyen érzéseket és érzelmeket váltanak ki a posztolt képek az emberekből. Azzal magyarázták Itsines különösen nagy sikerét, hogy az online edzőközösség létrehozásakor és fejlesztésekor nem arra helyezte a hangsúlyt, hogy néz ki valaki, hanem arra, hogy érzi magát. A programjának egyik legfontosabb célja, hogy erős testvérközösséget hozzon létre, melyben a követői bátorítják és támogatják egymást. “Nagyon könnyű elveszíteni a motviációt és az inspirációt. Ám ha olyan közösségünk van, mint a BBG, akkor elveszítenünk nehéz a motivációt, mert a folyamatos bíztatás és a fotók segítenek. Olyan ez, mint egy család” – jellemezte közösségét egy interjúban maga Kyla Itsines, melyet a kutatók is idéztek. Toffoletti és Thorpe kiemelte, hogy a képeken megjelenő nők általában boldogok, mosolyognak és azt sugallják, hogy büszkék magukra, a testükre és a fitneszeredényeikre. Ez arra sarkall másokat, hogy megosszák hasonló jó érzéseiket, melyeket a mozgás vált ki belőlük. 

A tökéletlen test ereje

Az is nagyon érdekes volt a kutatók számára, hogy nem csak tökéletesen formált és vékony testek jelentek meg a képeken, hanem puha hús és redőződő bőr is akadt, ami teljesen a másik véglet Itsines tökéletes alakjához és megjelenéséhez képest. A fitneszedző által létrehozott közösség másik nagy ereje az érzelemközpontúságon kívül, hogy a valódi testet ünneplik: terhességi csíkokkal, sebhelyekkel, laza bőrrel és cellulitisszel együtt. Ahelyett, hogy csupa retustál, beállított és túlszexualizált fotó jelenne meg, általában izzadó nőket látunk teljesen funkcionális edzőruhában, smink nélkül. 

Ám a felhasználók nem úgy közelítik meg a testüket, hogy az hibás, megjavítandó vagy szégyellni való. Kayla Itsines közösségében inspiráció a valódi test, ami arra ösztönzi a csoporttagokat, hogy eddzenek. “Csodálom a lelkesedésedet és az utad! Példakép vagy számomra!” – írta valaki egy fotóhoz. Míg másvalaki azzal bíztatta sorstársát, hogy “köztünk vagy, és csak ez számít!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @burpeesandasanas26

A tudósok szerint a realisztikus képek megteremtik a hitelesség és az intimitás érzetét az Instagramon. Ha valaki önmagáról olyan képet posztol, melyen felfedi sebezhetőségét, testének tökéletlenségeit egy nagy közösség előtt, az segít, hogy kapcsolódhassanak egymással az egy finteszközösségbe tartozók a hasonlóságaikon keresztül. 

Az ilyen pozitív érzések, melyek egy online edzőközösségből származnak, erőt adhatnak. A digitális kultúra megkönnyíti, hogy megosszuk az érzésinket a hasonló cipőben járó, hasonló edzésmódszereket követő nőkkel. Ám más fitneszközösségekben is hasonlóan megosztják a közösségi oldalakon keresztül egymással a tökéletlenség érzését egymással az emberek. Mégis azt tehet sikeressé egy ilyen fitneszközösséget, melyben motivációvá és ösztönzéssé alakíthatók ezek az érzések, hogy nem a képre, nem egy ideális testre helyezik a hangsúlyt, nem az élérendő cél a lényeg, hanem hogy közben jól érezzék magukat.

Forrás: Psychology Today Fotó: Unsplash

Olvass tovább!

beauty-awards-felhivas

Szavazni ITT tudsz!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód