Hisztaminintolerancia. Küzdelem a belső egyensúlyért!

2021. augusztus 11. |

Ekcéma, orrfolyás, nehézlégzés, puffadás, hasmenés, hányás – ki gondolná, hogy ezek a szerteágazó tünetek mind egy betegségre utalhatnak? A DAO-enzim nem megfelelő működése egyre többeknek okoz gondot.

Az elmúlt években egyre több helyen találkozhattunk tájékoztató cikkekkel és hisztaminbarát receptekkel, hiszen a 21. századi életmód és a feldolgozott élelmiszerek hatására lassan tömegeket érint a hisztaminintolerancia. Többen és többen kérnek hisztaminintolerancia-tesztet az orvosuktól végső elkeseredettségükben: mivel a betegség tünetei sokfélék és első ránézésre össze nem illőek, sokszor csak igen későn, „véletlenül” születik meg a megváltó diagnózis. Amikor már súlyosabb a probléma…

hisztamin-intolerancia

Az a fránya DAO-enzim

Magas hisztamintartalmú élelmiszerek fogyasztásakor, és például intenzív sport, hormonváltozás, menstruáció vagy stressz hatására a testünk hisztamint termel. Ennek lebontását egy úgynevezett diamino-oxidáz enzim végzi, de vannak, akiknél ez csak csökkentett mennyiségben termelődik. A megfelelő mennyiségű DAO-enzim hiányának rengeteg oka lehet, és feltárásuk további kutatásokat igényel, az viszont biztos, hogy vannak az enzimet blokkoló gyógyszerek, bél- és hormonális betegségek, amelyek hisztaminintoleranciát eredményezhetnek. E mellett a lelki pillér is befolyásoló tényező lehet, a kutatások egyetértenek abban, hogy a hisztaminintolerancia létrejöttében a stressz és egyéb pszichológiai tünetek markáns szerepet játszanak.

hisztamin-intolerancia

Sok más, hasonló egészségügyi problémával ellentétben a hisztaminintolerancia nem gyógyszerrel, hanem leginkább hosszan tartó, szigorú regeneráló diétával javítható. Az egészséges szervezet számára a magas hisztamintartalmú, erjesztett ételek nagyon fontosak a bélflóra egészsége szempontjából, azonban a hisztaminintoleranciásoknál akár 1-2 hétig tartó kellemetlen panaszokat is okozhat egy mezei kovászos uborka is. Ahogyan nem érdemes glutén- vagy laktózmentes diétát tartaniuk azoknak, akiknek nincs a glutén vagy a laktóz lebontásával gondjuk, úgy az előbbi kettőnél még szigorúbb, minden gyulladásfokozó összetevőt mellőző hisztamindiétát sem ajánlott divatból csinálni. Ha valakinél felmerül a hisztaminintolerancia gyanúja, mindenképpen forduljon szakorvoshoz, aki részletes kikérdezés után szükséges esetben ételintolerancia vizsgálatot írhat elő, amely terheléses és vérvizsgálatból tevődik össze.

A bibliák

A hisztaminintoleranciában szenvedők legjobb barátja egy hatalmas élelmiszertáblázat, amely az alapanyagokat nullától háromig osztályozza, és megmutatja, hogy mely alapanyagok fogyaszthatók biztonsággal (0), melyek mértékkel (1) és melyek okozhatnak erős tüneteket kis mennyiségben is (2-3). Általánosan igaz, hogy az erjesztett, füstölt, érlelt élelmiszerek hisztamintartalma nagyon magas, ezért a hisztamindiétában a friss, azonnal elkészített ételek preferálandók. Sőt egy hisztaminintoleranciában szenvedőnek még arra is figyelnie kell, hogy ne vásároljon kicsit sérült zöldséget és gyümölcsöt, közeli lejáratú árut, és hogy a frissen vett termékeket szinte azonnal dolgozza fel és fogyassza el. Fontos hangsúlyozni, hogy a hisztaminintolerancia javítható, hosszas, kitartó terápiát követően, amikor a belek regenerálódtak, szép lassan vissza lehet – és kell – vezetni a magas hisztamintartalmú ételeket is.

Néhány magas hisztamintartalmú alapanyag: 
fermentált zöldségek, érlelt sajtok, füstölt húsok, fagyasztott halak, dió, alkoholos italok, energiaital, ecetek, szójaszósz

De mégis mit lehet enni a terápia kezdeti időszakában? Itthon az hisztaminintoleranciában szenvedők sokáig nehéz helyzetben voltak, mert egyáltalán nem állt a rendelkezésükre hazai hisztaminbarát recepteskönyv, de ezt az űrt nemrégiben Rubin Eszter pótolta. A szerző saját maga is hisztaminintoleranciával küzd, két szakácskönyvében reggeliket, ebédeket, vacsorákat, desszerteket és vega fogásokat is megoszt a közönséggel, csupa terápiás hatású, „0 hisztamin kategóriás” ételt. Eszter fogásai – bármilyen hihetetlen – nem tartalmaznak glutént, tejtermékeket, tojásfehérjét, élesztőt, hüvelyeseket, kukoricát, szóját, napraforgóolajat, hozzáadott cukrot és mesterséges édesítőszereket, azaz egyik olyan élelmiszercsoportot sem, amely gyulladást okozhat, éppen ezért a receptjei más intoleranciában szenvedőknek is hasznosak lehetnek. A szerző elhivatottsága és küzdelme a betegség ellen elképesztő, a Hisztaminintolerancia szakácskönyv 2. bevezetőjében megfogalmazott gondolatait azoknak is érdemes elraktározni, akik nem szenvednek a betegségben: „Mindenkinek azt tanácsolom, hogy óvja és építse a bélflóráját, mert a velünk élő baktériumok közössége az egészségünk alapja. Ha ez a homeosztázis sérül, rengeteg erőfeszítést és állhatatosságot igényel a visszaépítése.”

Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód