Joanna Blazinska karrier coach és stratéga úgy gondolja, hogy az emberek a munkahelyükön kevésbé magabiztosak, mert nem akarják, hogy durvának tartsák őket. „Az asszertivitás gyakran társul konfrontációhoz és vitákhoz” – mondja Blazinska. A coach szerint egyesek túl durvának tartják a nemet mondást, pedig az sokszor építő jellegű lehet. Emellett az emberek elkerülik az olyan kényes kérdéseket is, mint például az előléptetés, mert nem akarnak problémásnak tűnni.
Azzal, hogy elkerülünk bizonyos beszélgetéseket, valójában saját magunk és mások életét nehezítjük meg, ugyanis a munkahelyi konfrontáció elkerülése több munkához, illetve kiégéshez vezet. Blazinska úgy véli, hogy az emberek azt hiszik, az önérvényesítés negatív következményekkel jár. Úgy gondolják, hogy kapcsolataik és személyes márkájuk sérülni fog, és nem fogják tisztelni őket.
Megbízhatónak, segítőkésznek és szuperkompetensnek akarunk tűnni annak reményében, hogy munkánkat a jövőben nagyra értékeljék. Túl rövid határidővel vállalunk el feladatokat, túl sok projektre, megbízásra mondunk igent, pedig tudjuk, hogy ez a munka és a magánélet egyensúlyának, vagy a munkavégzés minőségének rovására megy. Ráadásul emellett gyakran nem kérdőjelezzük meg a gyakorlatban lévő munkamódszereket, még akkor sem, ha ez sok többletmunkát okoz, pedig könnyen korrigálható lenne. Íme öt lépés, ami segíthet minket az önérvényesítés felé vezető úton:
Az asszertivitásunk újragondolása
Ha valamit jelezni szeretnénk a munkatársaink felé, akkor mantrázzuk a következőket: „Ez nem jelent teljes konfliktust. Ez csak egy tárgyalás. Ez mindenkinek a javát szolgálja, nem pedig a kárát.” Lehetünk határozottak, de maradjunk udvariasak és alázatosak. Összpontosítsunk azokra az értékre, amikkel a munkahelyünket szeretnénk gazdagítani. Ha nem vagyunk határozottak, akkor munkánk minősége romolhat, hiszen kimerültek, fáradtak, boldogtalanok leszünk.
Dolgozzunk a kommunikáción
Kommunikáljunk pozitív és konstruktív módon. Az, hogy nemet mondunk, nem jelenti azt, hogy durvának kell tűnnünk. Van különbség a határok felállítása és a tiszteletlenség között.
Emeljük ki a prioritásainkat
A menedzser azért van, hogy segítsen kiegyensúlyozni a munkaterhelésünket, és segítse a vállalatot céljainak elérésében. Beszélgessünk vele többet, hogy minket is tudjon támogatni.
Keressünk egy példaképet
Válasszunk egy motiváló ikont, akit csodálunk, és aki olyan magabiztos, amennyire mi is azok szeretnénk lenni. Kérdezzük meg őt, hogyan gondolkodik az asszertivitásról, és mit tesz azért, hogy magabiztos legyen a munkahelyén.
Találjuk meg az egyensúlyt
A cél az, hogy támogatóak és segítőkészek legyünk, miközben produktívak maradunk. Legyünk csapatjátékosok, de maradjunk reálisak azzal kapcsolatban, hogy mennyi feladatot vállalunk el. Kövessük nyomon saját hatékonyságunkat és optimalizáljuk teljesítményünket. Tapasztaljuk ki, hogyan tudjuk a maximumot nyújtani.
Forrás: Huffpost Fotó: Unsplash