„Az időd véges; ne pazarold arra, hogy valaki más életét éled. Ne kerülj a dogmák csapdájába – azaz ne mások gondolkodásmódját követve élj. Ne hagyd, hogy mások véleményének zaja elnyomja a saját belső hangodat. És ami a legfontosabb: legyen bátorságod követni a szívedet és az intuíciódat. Ők valahol már tudják, hogy mivé akarsz igazán válni. Minden más másodlagos.”
Ezek a fantasztikus és megszívlelendő szavak Steve Jobstól származnak, aki tényleg értette, mit jelent vállalkozóként az álmaidat követni, és nem hagyni, hogy a konvenciók gátat szabjanak nekik. Nem mindenki indul ilyen magasztos célokkal és világmegváltó elképzelésekkel a vállalkozóvá válás útján. Van, aki a hobbijából szeretne megélni; van, akit a kényszer visz rá; más egy kis mellékest szeretne keresni; és van, aki csak úgy belecsöppen.
Hofer Noémi közgazdász, adószakértő
Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.
De miért fontos ez? Miért számít az, hogy te miért lettél (vagy lennél) vállalkozó? Azért, mert a vállalkozásod működését a céljaidhoz kell igazítanod. Nem mindegy, hogy te szeretnél lenni a következő Steve Jobs, vagy gyesen lévő anyukaként szeretnél egy kis plusz pénzt keresni.
A jó üzleti tervezés része az is, hogy tisztában vagyunk a vállalkozásindítás mögötti okokkal és célokkal. Ha nem bírod elviselni, hogy mások parancsolgatnak neked (ok), akkor szeretnél a magad ura lenni (cél). Ha nem tudod megfogalmazni az okokat és a célokat, akkor hogyan juthatnál el bárhová is? Amikor az ügyfeleimmel üzleti tervet készítünk, az első kérdéseim egyike, hogy miért vállalkoznak. Azaz mi viszi rá őket, és mi vele a céljuk. Meglepődnél, milyen kevesen tudnak erre határozott választ adni.
A következőkben bemutatok 9 jellemző okot a vállalkozóvá válásra. A legtöbből egyenesen következik a cél is, de néhányhoz több cél is társítható. Akár aktív, akár leendő vállalkozó vagy, ez a lista ugródeszkát ad a gondolkodáshoz és a vállalkozásod üzleti tervéhez szükséges nulladik lépés megtételéhez.
9 ok a vállalkozóvá válásra
- Szenvedély és személyes kiteljesedés
Sok vállalkozó azért indít vállalkozást, mert egy adott termék vagy szolgáltatás iránt szenvedélyesen rajong. Örömét leli abban, hogy az érdeklődésének hódol, és a szenvedélyét karrierré és vállalkozássá transzformálja.
Ha neked is ez a fő mozgatórugód, azt azért tartsd szem előtt, hogy nem minden hobbiból lehet pénzügyileg nyereséges vállalkozást építeni. Van, ami jobb, ha csak hobbi és örömforrás marad.
A már idézett Steve Jobs, az Apple társalapítója a szenvedélyvezérelt vállalkozó egyik klasszikus példája. A technológia és a formatervezés iránti szeretete vezette őt arra, hogy szülei garázsában megalapítsa az Apple-t. Olyan termékeket akart létrehozni, amelyekért ő és mások is rajongtak. Jobs szenvedélye és az innováció iránti elkötelezettsége az Apple-t a világ egyik legértékesebb vállalatává tette.
- Pénzügyi függetlenség
Az anyagi függetlenség és a pénzügyi siker lehetősége a vállalkozóvá válás egyik jelentős motivációja. A vállalkozás alapítása lehetőséget kínál a vagyonépítésre és az anyagi biztonság elérésére vagy akár a meggazdagodásra. De szinte mindig igényel befektetést is. Ezért jó, ha van megtakarított, örökölt vagy kölcsönkapott pénzed az induláshoz.
Azt is tartsd észben, hogy egy új vállalkozás általában az első két évben kevés profitot termel. Örülhetsz, ha nullára kihozod. A pénzügyi függetlenséget ezért inkább hosszú távú célként fogalmazd meg, és ne számíts arra, hogy egy-két hónapon belül egy önjáró pénznyomdává válik a vállalkozásod.
Warren Buffett, a világ egyik legsikeresebb befektetője számára a pénzügyi függetlenség jelentette az egyik legfontosabb motivációt. Gyerekkorában újságkihordóként kezdte, és már akkor gondosan félretette a keresete nagy részét, hogy később a tőkéjét befektethesse, még később hogy vállalkozásokat hozhasson létre, és hogy évtizedekkel később dollármilliárdossá válhasson. A legtöbben jóval kisebb vagyonnal is beérnénk, ugye?
- Rugalmasság és önállóság
Ki ne akarna a saját főnöke lenni? A vállalkozó szellemű munkavállalók közül sokan azért indítanak saját vállalkozást, mert nem viselik jól, ha a vezetők ugráltatják őket.
Ha te is ebben a cipőben jársz, készülj fel rá, hogy esetleg keményebb főnöke leszel saját magadnak, mint eddig bárki. Kihívást jelenthet, hogy jól oszd be az erődet, a kreatív energiáidat, és ne hajtsd túl magad. Mert a vállalkozói életformában a munkát jellemzően csak abbahagyni lehet esténként, kész sose leszel. Mindig van mit csinálnod, hiszen tele vagy ötletekkel, amiket gyorsan szeretnél megvalósítani.
A vállalkozók gyakran nagyra értékelik a saját vállalkozásuk működtetésével járó önállóságot és rugalmasságot, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy maguk határozzák meg időbeosztásukat és önállóan hozzanak döntéseket. Nekik ez jelenti a legfőbb szabadságot az életben.
Michelle Obama is a rugalmasságot és az önállóságot választotta. Az Egyesült Államok korábbi First Ladyje a Fehér Házból való távozása után saját vállalkozásba kezdett „Becoming” néven. Megírta memoárját, és könyvturnéra indult. Szabadabban oszthatta be az idejét, és olyan projekteken dolgozhatott, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődött, miközben élvezhette a vállalkozói autonómiát is.
- Problémamegoldás
Egyes vállalkozók felismernek egy problémát vagy rátalálnak egy piaci igényre, és azért indítanak vállalkozást, hogy megoldást nyújtsanak. Az a vágy hajtja őket, hogy pozitív hatást gyakoroljanak az emberek életére, hogy értéket teremtsenek, és ezzel pénzt keressenek. Igen, jellemzően nem jótékonykodásból teszik, hanem a profitért.
Ide kívánkozó példa a gluténmentes pékségek és cukrászdák népszerűségének növekedése az elmúlt évtizedben. Ezek gyakran azért létesültek, mert a vállalkozó gyermeke, családtagja, esetleg saját maga komoly ételérzékenységgel küzdött. Az otthoni kísérletezések pedig olyan jól sikerültek, hogy érdemes volt rá vállalkozást alapítani.
Vagy hogy egy bő évszázaddal korábbi példát mondjak: az autógyártás hőskorában igazi kuriózumnak számított, ha valaki a lassú és körülményes munkával legyártott néhány automobil egyikének tulajdonosa lehetett. Az autózás olyan úri luxus volt, mint ma jachttulajdonosnak lenni.
A legtöbben csak irigykedve nézték az akkor még igencsak rozoga utakon tülkölve elporzó ördögi járműveket. Henry Ford újítása, a futószalagos gyártás azonban szélesebb tömegek számára is elérhetővé tette az autóvásárlást. A Ford T-modell sikere pedig a világtörténelem egyik legismertebb vállalkozójává tette Henry Fordot.
- Piaci lehetőségek
A vállalkozóvá válást egy ígéretes piaci lehetőség is motiválhatja. Ha jó időben vagy jó helyen, és a szaktudásod, az élelmességed, a jó szervezőképességed vagy a jó helyzetfelismerésed miatt versenyelőnyre tudsz szert tenni, és szinte biztosnak ígérkezik a siker, az nagyon erős motiváció a vállalkozás alapítására. Például ha egy olcsó beszerzési forrásra bukkansz, és az árut drágán, azaz magas árréssel tudod értékesíteni.
Gondolj csak bele, mennyiért lehetett egészségügyi arcmaszkot venni a világjárvány kezdetén. Vagy mennyibe kerültek akkortájt az első tesztek. Akik gyorsan reagálnak az ilyen kínálkozó alkalmakra, rövid idő alatt nagy haszonra tehetnek szert. Persze kérdés, hogy egy-egy ilyen lehetőségre fel tudsz-e építeni egy hosszú távon is életképes vállalkozást. Ma már a kutyának se kellenek se a maszkok, se a tesztek.
Kedvenc példám a kínálkozó lehetőségek kihasználására az Instagram sikersztorija. Az okostelefonok berobbanásával egyre többen hordoztak értékelhető minőségű fotók készítésére alkalmas készülékeket a zsebükben mindennap. A fényképeket pedig már a papírképek korában is előszeretettel mutogatták egymásnak az emberek.
Kevin Systrom és Mike Krieger 2010-ben erre a felismerésre építve hozta létre a könnyű képszerkesztési lehetőségekkel és közösségi funkciókkal felturbózott alkalmazását, amely rövid úton az egyik legsikeresebb platformmá vált. Az Instagram – igaz, már új tulajdonossal – ma is szárnyal, ellentétben a maszk- és tesztbiznisszel.