Az üzleti tervezés olyan, mint a fogtömés. Minden vállalkozó retteg tőle, és a végsőkig halogatják. Amikor a fájdalomtól már nem tudnak aludni – és ezt szó szerint értem! –, csak akkor néznek szembe az elkerülhetetlennel. Néha túl későn. Mert amit meg lehetett volna úszni egy gyors fogtöméssel (azaz egy könnyed korrekcióval), abból gyökérkezelés (pl. leépítés) vagy foghúzás (felszámolás, csőd) lesz.
Hofer Noémi közgazdász, adószakértő
Hofer Noémi vagyok, jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.
Tudom, az üzleti terv készítése púp a hátadon, de ha komolyan gondolod a vállalkozásodat, ha szeretnéd magadat és a családodat eltartani belőle, és ha nyugodtan akarsz aludni éjszaka, akkor nem bliccelheted el.
A jó hír, hogy az üzleti tervezés igenis lehet motiváló élmény, mert ha jól csinálod, feltárulnak közben a lehetőségek, rengeteg új ötleted támadhat, összekovácsolja a cég tulajdonosait és vezetőit, és akár egy egész évre elegendő lendületet ad.
Az üzleti terv egy olyan iránytű vagy útvonaltérkép – kinek melyik metafora a szimpatikus –, amellyel gyorsabban érheted el a céljaidat, egyúttal elvezet a vállalkozásod fő céljához, a profithoz.
Egy korábbi cikkemben arra adok tippeket, hogyan kell helyesen kezelni a bizonytalan jövőt az üzleti tervezés során. Rámutatok, hogy az üzleti terv egyáltalán nem fölösleges csak azért, mert a valóság úgyis közbeszól. Épp ellenkezőleg, a kiszámíthatatlan helyzetekre úgy tudunk a legjobban reagálni, ha van rá tervünk, hogyan kezeljük őket.
1. pillér: fogalmazd meg a 2024. évi céljaidat a cselekvési tervekkel együtt
A nem éppen könnyű 2023-as év után melyek legyenek a 2024-es üzleti céljaid? Gondold át és írd le őket! Egy ilyen lista fontos eszköz a tiszta alapok lefektetéséhez, ezért az üzleti terv készítését tartalmazó csomagomat megrendelő ügyfeleimmel is ezzel kezdem a közös munkát.
- Növelni szeretnéd az eladásokat?
- Bővítenéd a termelést?
- Javítanád a működési hatékonyságot?
- Új alkalmazottakat vennél fel?
- Új partnerekkel tervezel együttműködni?
- Szigorúbb leltárkészletet vezetnél?
- Csökkentenéd vagy legalábbis kordában tartanád a költségeket?
- Változtatnál az árazási stratégiádon?
- Az ilyen és ehhez hasonló kérdések végiggondolása sokat segít céljaid kiválasztásában és fontossági sorrendbe állításában.
Az új irányok kijelölésekor a céljaid legyenek motiválóak, de elérhetőek. Az ambíció hajtóerő. Lehetővé teszi, hogy megoldásokat találj a pályán maradásra, és folyamatosan fejleszd a vállalkozásodat. Gondold át azt is, hogy mit szeretnél elérni a cégeddel kettő, három vagy öt év múlva, és hogy mit kellene hozzá megtenned 2024-ben.
Például ha eddig elhanyagoltad a beszállítói költségeid optimalizálását, itt az ideje komolyabban foglalkoznod vele. Gazdasági számításokkal alátámasztva magabiztosabban tárgyalhatsz a beszállítóiddal a kedvezőbb szerződéses feltételek érdekében. Ami végül pénzt hoz neked.
Miután meghatároztad az új évre vonatkozó legfontosabb céljaidat, dolgozz ki mindegyikhez cselekvési tervet. Tapasztalataim szerint erre kiválóan alkalmas a SMART-módszer. A SMART a
- Specific (konkrét),
- Measurable (mérhető),
- Attainable (elérhető),
- Relevant (releváns) és
- Time-based (időhöz kötött)
angol szavakból alkotott mozaikszó. Talán már olvastál róla. De vajon alkalmazod is gyakorlatban?
Konkrét, azaz világos és megfogható, nem csak mellébeszélés, nem általános lózung. Konkrét cél például egy új gyártósor üzembe állítása az első negyedév végére, és ezzel a termelési kapacitás 25 százalékos növelése az év végéig. Ellenben ha a kritikusnak számító kezdeményezések megvalósítását tűzöd ki célul, és ehhez kiváló operatív hatékonyságot tervezel bevezetni a vállalat minden részlegében – az bizony ordas nagy lózung.
Mérhető, azaz számszerűsíthető, dokumentálható, nyomon követhető és a korábbi eredményekkel összehasonlítható.
Elérhető, azaz nem megvalósíthatatlan álom, hanem a piaci körülmények és a cég jelenlegi helyzete alapján reális esély van a teljesülésére. Lehet ambiciózus, de ne legyen irreális, mert amiről a lelked mélyén tudod, hogy nem fog teljesülni, azért nem is fogsz teljes erőbedobással küzdeni.
Releváns, azaz az adott körülmények között lényeges, a cég növekedése és sikere szempontjából kulcsfontosságú. A napi hajtás során könnyű eltéveszteni az irányt, és a profit szempontjából lényegtelen dolgokkal vesztegetni az időt. Ha tudod, hogy mik a valódi céljaid, az segít a hétköznapi teendők prioritásának okos meghatározásában.
Időhöz kötött, azaz pontos ütemezés társul hozzá. A cél elérése érdekében kifejtett tevékenységnek pontosan meghatározott a kezdete, a folyamata, a határideje. Enélkül a célod csak lóg a levegőben; könnyű legyinteni, hogy „ej, ráérünk arra még”.
Minden célt bonts fel napi, kisebb teendőkre. Határozd meg a kulcsfontosságú mérőszámokat, amelyeket folyamatosan követni és értékelni tudsz. Mit érhetsz el reálisan a vállalkozásodban, akár egyedül, akár a kollégáiddal? Hány hónap vagy negyedév szükséges hozzá?
A pénzügyi célok az üzleti tevékenységedtől, a vállalkozásod érettségi szintjétől, a piacodtól és a mozgósítható erőforrásaidtól függnek.
Két példa a pénzügyi célokra:
- A nettó nyereség megduplázása két éven belül.
- A termékköltségek 10 százalékos csökkentése a pénzügyi év végére.
EXTRA TIPP: Az üzleti tervet célszerű három verzióban megvizsgálni:
- optimista,
- pesszimista
- és realista szemléletmóddal.
Egy-egy tényező változtatásával akár több érzékenységvizsgálatot is gyorsan elvégezhetsz az egyes verziókhoz. Az eredmény a későbbiekben sokat segíthet fontos üzleti döntések meghozatalában. Ha szeretnéd praktikusan és könnyen használható módon elkészíteni az üzleti tervedet, de nem értesz hozzá, keress meg itt és egyeztetünk.
Hogy mire fókuszálj az üzleti terved elkészítésekor? A 2. pillérről Hofer Noémi blogján olvashatsz részletesen!
Fotó: Getty Images