- Most zajlanak a divathetek, épp a New York-i divathéten csodálhatjuk meg a 2025-ös tavaszi-nyári szezon darabjait.
- Nem mondjuk, hogy kevés munka áll egy-egy divatbemutató mögött, de az árak így is sokkolóan magasak.
- Mennyibe kerül egy divatshow és miért olyan drága?
New York, London, Milánó és végül Párizs – javában zajlanak a 2025-ös tavaszi-nyári kollekciókat felvonultató divathetek. Minden egyes divatshow mögött elképesztő gépezet működik. Hónapokig tartó előkészületek, őrült tempójú utolsó simítások, értékes anyagok keltik életre a megálmodott ruhákat. De milyen áron?
A McKinsey & Co. pénzügyi tanácsadó számolta ki, mennyibe kerülhet egy-egy divatshow. Konkrét példákat is mondtak, de vajon kinek a bemutatója a legdrágább?
A történelem legdrágább divatbemutatói
Minden egyes lépés a kifutón megfeszített csapatmunka eredménye. Ahhoz, hogy minden részlet a helyén legyen, elképesztő elhivatottságra és kreativitásra van szükség. A divatházak tervezői, a ruhák elkészítői és a stylistok, sminkesek mind elképesztő munkaórát tesznek bele, hogy a kifutón tökéletes kreációkat mutassanak be.
Ha innen nézzük, órára lebontva, már lehet, hogy nem is tűnik olyan soknak egy-egy divatbemutató költsége. Ha a végső összeget nézzük, és azt, hogy egy divatbemutató ritkán tart 10-15 percnél tovább, viszont csillagászati az összeg, amennyibe egy ilyen show kerül.
A McKinsey & Co. számításai szerint egy 10-15 perces divatbemutató átlagosan 200 ezer-1 millió dollárba (70-400 millió forintba) kerül. Például a Marc Jacobs 2011-es téli kollekciójának bemutatója pontosan 1 millió dollár volt. Tehát percenként 1750 dollár (620 ezer forint), 13 évvel ezelőtt!
De nem is olyan ritka az 1 millió dolláros divatbemutató. A Chanel 2014-es Cruise show-ja Dubaiban 1,4 millió dollárba (496 millió forint) került. Ám még ez sem ér a valaha volt legdrágább divatbemutató közelébe sem, ami a Victoria’s Secret 2016. novemberi bemutatója volt. Ez 26,7 millió dollárba (9,4 milliárd forint) került. Egyetlen divatbemutató!
Mi kerül olyan sokba egy divatbemutatón?
Az egyik legdrágább tétel minden bizonnyal a helyszín lehet egy-egy divatbemutató esetében. El lehet képzelni, hogy nem olcsó kibérelni például az Eiffel-tornyot, ahogy azt a Chanel tette a 2017-es őszi-téli haute couture kollekciójának bemutatójára. De valószínűleg a Louis Vuitton is jelentős összeget fizetett, amikor a 2020-as Cruise show-jához a John F. Kennedy Repülőtér egy részét bérelte ki New York-ban.
Ezenkívül rengetegen dolgoznak azon a 10-15 percen, mire összeáll a divatbemutató. És a modellek fizetése csak egy szeletkéje az egésznek, még akkor is, ha a legnagyobb neveket szerződtetik a bemutatóra. Az más kérdés, hogy megéri-e az árát egy-egy divatbemutató.
Forrás: Marie Claire Italy, fotó: Getty Images