- A szülőknek sokkal jobban bele kellene látniuk abba, valójában mit látnak a közösségi oldalakon a gyerekeik.
- Kellenek alapszabályok és folyamatos, őszinte kommunikáció azzal kapcsolatban, hogyan és mire használják a telefonjaikat a kamaszok.
- Nagy árat kell fizetni sokszor azért, amit a tinifiúk néznek!
Ha azt gondoljuk, hogy csak a tinilányok testképzavarát táplálhatják a közösségi oldalakon látott teljesen életszerűtlen női influenszerek, hatalmasat tévedünk. Ugyanis a fiúkat legalább annyi, a férfiasság szélsőséges mintáival kapcsolatos tartalom éri el, mint a lányokat.
A legújabb kutatások szerint mindez nemcsak az önértékelésüket rombolja, hanem az érzelmi fejlődésüket is befolyásolja. Megmutatjuk, milyen üzenetek érik őket valójában a tiniket a közösségi oldalakon, és mit tehetünk szülőként, hogy megóvjuk őket a láthatatlan digitális nyomástól.
Mit lát valójában a kamasz fiunk a közösségi médiában?
Az elmúlt években egyre világosabbá vált, hogy a közösségi platformok nemcsak szórakoztatják, hanem formálják is a kamaszok identitását. A fiúkra különösen erősen hat az, amit algoritmusok nap mint nap eléjük tesznek.
A Common Sense Media friss kutatása új megvilágításba helyezi, milyen „digitális férfiasságról” szóló tartalmakkal találkoznak, és ezek milyen érzelmi terheket raknak a tinikre.
A digitális férfiasság láthatatlan hálója
Hogy mi a férfias a közösségi oldalak posztjai alapján?
- Harc
- Izomépítés
- Pénzszerzés
- Rideg érzelmi minták
Ezeket állítják a középpontba azok a tartalmak, amikkel a fiúk 73 százaléka nap mint nap találkozik, miközben a telefonján pörgeti a TikTokot és Instagramot.
Dr. Michael Robb, az említett kutatás vezető szerzője és a Common Sense Media kutatási igazgatója kiemeli: a fiúknak mindössze kis része keres rá ezekre, 68 százalékuk úgy kapja őket, hogy nem is kérte! Az algoritmus ugyanis megtanulta, hogy a serdülők fogékonyak az ilyen tartalmakra.
A nagy mennyiségű férfiasságot idealizáló posztnak ára van, ahogy a lányok esetében is. A felmérés azt mutatja, hogy minél több ilyen üzenet éri a fiúkat, annál alacsonyabb az önértékelésük, magányosabbnak érzik magukat és annál kevésbé mernek érzelmeket mutatni.
Testkép, nemi szerepek, téves üzenetek
- A kutatás szerint a fiúk 91 százaléka találkozik testképhez kapcsolódó tartalmakkal is. Ha valaki sokat fogyaszt ezekből, négyszer nagyobb eséllyel érzi úgy, hogy változtatnia kellene a kinézetén.
- Emellett 69 százalékuk lát olyan posztokat, amelyek problémás nemi szerepeket erősítenek: például hogy a lányok csak bizonyos típusú fiúkkal randiznak, vagy hogy a külső a legfőbb eszközük a céljaik eléréséhez.
Dr. Robb szerint eddig meglepően keveset foglalkoztunk azzal, hogyan hat a közösségi média a fiúkra. Pedig ez az életszakasz alapvetően az identitáskeresésről szól, és az algoritmusok döntően befolyásolják, milyen mintákat kapnak ehhez.
A szülők szerepe: nem tiltani kell, hanem tanítani

Vajon mit néznek a közösségi oldalakon a tinik?
A szakemberek szerint szerencsére sokat tehetünk azért, hogy a fiúk egészségesen dolgozzák fel a látottakat. Dr. Melissa Greenberg, a Princeton Pszichoterápiás Központjának klinikai pszichológusa szerint először is el kell fogadnunk, hogy a gyerekeink elkerülhetetlenül találkozni fognak ezzel a tartalommal. Érdemes beszélgetést kezdeményezni arról, mit látnak online, és hogyan érzik magukat tőle.
Dr. Justine Carino, Westchesterben praktizáló pszichoterapeuta arra biztat, hogy üljünk melléjük a kocsiban vagy más oldott helyzetben, mert a közvetlen szemkontaktus néha gátló lehet. A kérdések célja az legyen, hogy együtt gondolkodjunk, ne pedig ítélkezzünk.
Gondolkodjunk együtt: hogyan kérdőjelezzük meg a látottakat?
Dr. Greenberg szerint kulcsfontosságú, hogy megtanítsuk a kamaszokat kritikusan szemlélni a közösségi médiát.
Ha egy fiú elhisz egy negatív üzenetet, nem érdemes egyszerűen letámadni azzal, hogy „ez hülyeség”. Sokkal hatékonyabb, ha arról beszélgetünk vele, miért tűnhet hitelesnek egy poszt, vagy hogy miért ismétlődnek bizonyos üzenetek.
Legyünk mi is őszinték: mondjuk el, hogy saját gyerekkorunkban milyen sztereotípiákkal találkoztunk, és hogyan tanultuk meg felülírni őket.
Erős offline közösség, valódi példaképek
Dr. Robb hangsúlyozza: a fiúk azért vonzódnak a férfiasságot túlzó online narratívákhoz, mert kapcsolatot, iránymutatást keresnek. Ha ezt nem kapják meg a való életben, az algoritmusok pótolják helyettünk.
A kutatás azt mutatja, hogy azok a fiúk, akiknek van legalább egy támogató felnőtt az életükben, jobb mentális egészséggel rendelkeznek. Ez lehet szülő, tanár, edző, rokon vagy akár cserkészvezető. Fontos, hogy lássák: a férfiak is mutathatnak érzelmeket, és a férfiasságnak sokféle, érvényes formája létezik.
Tipp:
Érdemes olyan közösségeket is keresni számukra, ahol személyesen kapcsolódhatnak másokhoz. A sport, a színház, a robotika vagy akár egy helyi gaming klub mind lehetőséget ad a biztonságos közösségi élményekre.
Hogyan óvjuk meg a fiúkat az online károktól?
Dr. Vivek Murthy, az Egyesült Államok tisztifőorvosa és Linda Mayes, a Yale Child Study Center elnöke szerint nincs egyszerű válasz. A közösségi média lehet kapcsolódási felület, de komoly kockázatokat is hordoz: torz testkép, szorongás, alvászavar, függőség, cyberbullying vagy akár veszélyes kihívások.
A Yale szakemberei, köztük Dr. Yann Poncin gyermekpszichiáter hangsúlyozzák: fontos, hogy legyenek otthoni szabályok. Érdemes meghatározni, mikortól lehet saját telefonja a gyereknek, legyen közös családi médiaterv, maradjanak a készülékek a hálószobán kívül, és alakítsuk ki azt a kultúrát, hogy a gyerek bármikor fordulhat hozzánk.
Mit tehetünk?
A közösségi médiát nem tudjuk eltüntetni. De a szerepünk az, hogy segítsünk eligazodni benne. Beszélgessünk, kérdezzünk, legyünk érzelmi támaszok, és teremtsünk valódi közösségi élményeket a gyerekeinknek. A digitális világ nevel, de mi nevelhetjük jobban.
Fotó: Unsplash/Getty Images, Nick Fancher