Milyen benyomásokkal érkeztél haza Londonból?
Nagyon flottul ment minden – a patinás helyszín méltó volt a rendezvényhez, és tavalyhoz képest a szervezés is sokkal profibb szintre lépett. A szervezők – Wines of Hungary UK – két masterclass-t is meghirdettek (Caroline Gilby és Bálint László vezetésével), és úgy tudom, mindkettő teltházas volt. Itt alkalmuk volt a résztvevőknek 2003-ig visszamenőleg furmintokat kóstolni és megtapasztalni mennyi potenciál van egy furmintban, milyen mélységeket rejt egy ilyen tétel. A Bálint László vezette kurzus pedig a különböző furmint stílusokat mutatta be. Az érdeklődők többsége a szakmai közönség tagjai közül került ki: étteremvezetők, sommelier-k, importőrök, rangos bloggerek, mondhatni a szakma krémje.
Hogy fogadták a boraidat?
Nagyon érdekes, hogy egészen másképp kóstolnak, mint itthon. Bemutatkozunk egymásnak, töltök nekik, aztán kicsit félrevonulnak kóstolni, szintetizálni. Részletesebb háttérinformációk nélkül akarják megízlelni a bort és megalkotni a saját benyomásukat. Természetesen utána beszélgetünk, leginkább a történetünk érdekli őket: Tokajról a Furmintról, a pincéről és mindarról ami mögötte van. Habár az angolok nem mondják ki nyíltan, mit gondolnak a borokról, de nagyon profin tudnak pozitív visszajelzést adni, de akár építő jellegű kritikát is megfogalmazni. Többnyire azért elmondhatom, hogy pozitív meglepetéssel fogadták a borokat, ’nahát, nem is gondoltam volna’ élmény tükröződött rajtuk.
Mi azt feltételezzük, hogy külföldön is tudják, hogy hol van Tokaj és elég csak a borok bemutatására fókuszálni. De ennél többet kell tennünk, idén jobban is készültünk: egy kis filmen bemutattuk hol van Tokaj, hogy alakult ki, meséltünk arról, milyen kőzeteknek köszönhető a borok ízvilága, miben rejlik a furmint sokszínűsége. Ezt nagyon értékelték és már nem csak egy száraz fehér bort kóstoltak, hanem egy furmintot, aminek történelme van. Megismertek egy történet, amire emlékeznek majd.
Üzletek is köttetnek?
Mindig van egy-két jelentősebb érdeklődő egy ilyen rendezvényen, de a komoly munka igazán ezt követően kezdődik: sok e-mailváltás, egyeztetés, kóstoltatás újabb körökben, míg összejön, hogy a bor bekerül valamelyik étterembe vagy borbárba. Nagyon fontos a hiteles sztori – sok jó bor van a világban, és ez önmagában nem elég. Kell egy jó sztori is, amit el lehet mesélni a vendégeknek. A kóstoló másnapján jártunk egy londoni borbárban – velük már korábban elkezdtük a tárgyalásokat –, oda úgy néz ki, bekerülnek a boraim és elkezdtünk egyeztetni egy étteremmel is. Mivel kis borászat vagyunk (8-10 ezer palack/év), inkább a kisebb, egyedi, különleges piacokra fókuszáló helyek az érdekesek számunkra.
Miért annyira vonzó az angol piac?
Az angol piacon óriási verseny van, de követhető, érthető szempontok alapján döntik el, hogy egy bor bekerül-e vagy sem. Jó hír, hogy átalakulóban van az angol piac, a fiatalabb generáció tagjai nyitottabbak az új piacok felé és keresik az egyedi, jobb ár-érték arányú tételeket. Azt gondolom, hogy igenis van helye ezeknek a boroknak a brit piacon, ezért is nyitottunk külföld felé és a jövőben szeretném a boraim nagyobb részét külföldön értékesíteni.
Hogyan ajánlanád a furmintot annak, aki még nem kóstolta?
Mindenképp azt ajánlanám, hogy egy könnyedebb tétellel kezdjék az ismerkedést. Érdemes időt szánni rá, kicsit ízlelgetni: olyasmi, mint a hagyma, minden korttyal egy újabb réteget fejtünk fel. Aztán szépen lassan lehet haladni a komolyabb tételek felé. Megéri az invesztíciót, mert ha értő kezekbe kerül a furmint, csodás száraz borok készülnek belőle.
Olvass tovább!
Fotó: Szabó Edit (Borsmenta), Vető Gábor