A filmkészítés világa magyar szemmel

2014. február 26.
Egy forgatókönyvíró, egy producer és egy színész: más nem is kell ahhoz, hogy bepillantást nyerjünk a hazai filmkészítés világába. Divinyi Réka, Árpa Attila és Szabó Simon beszélgettek múlt héten az Ötkertben a magyar filmek jövőjéről, a karakterek megszületéséről és az Oscar-díj jelentőségéről. A kerekasztalt parti követte, ahol a Cultivo-s rendezvénysorozat mottója most is beigazolódott, hiszen „a szakmát lazán adták, a bulit meg keményen".

A filmipar három teljesen különböző területén alkotó szakember ült le február 20-án a Cultivo kanapéjára az Ötkertben, hogy a moziban látott filmek hátterét közelebbről is megismerhesse a közönség. Divinyi Réka, a Valami Amerika 2, a Csak szex és más semmi és a Kaméleon forgatókönyvírója, Árpa Attila, az Argo rendezője és Szabó Simon, a Megdönteni Hajnal Tímeát című film színésze meséltek a hazai filmszakma sikereiről és buktatóiról.

Ismét a magyar filmeké a terep

Nézettségi rekordokat döntöget Herczeg Attila Megdönteni Hajnal Tímeát című mozifilmje, ami az első hétvégén 34 ezer embert vonzott a mozikba. Ez kezdetnek Szabó Simon, a film egyik főszereplője szerint is jónak számít, viszont meg sem közelíti az igazán nagy sikerfilmek nézőszámait, A miniszter félrelépet ugyanis 900 ezren, Divinyi Réka filmjét, a Csak szex és más semmit pedig félmillióan látták.

Idén egyébként 16 magyar film készül, bemutatják többek között a Swinget és az Argo 2-t is. Az Argo rendezője, Árpa Attila szerint a tíz éve bemutatott első rész „tele van hibával, lötyögött és nem volt kiforrva”. Készült tehát egy második rész, amit a nézők idén tavasztól láthatnak a mozikban. Szabó Simon, a Papírrepülők alkotója ezzel szemben nem tervezi filmjének folytatását. A kérdésre, hogy lesz-e a jövőben Papírrepülők 2, így válaszolt: „Kizárt dolog. Ez olyan, mintha megkérdeznék, hogy lehet-e még egy szerelemgyerek az első után. Ez nem így működik.”

Így születnek a karaterek…

„Amikor a filmjeimben pasikat szidnak, a férjem mindig azt hiszi, hogy róla van szó”- árulta el Divinyi Réka, aki szerint erről szó sincs. Mindenesetre a való életből próbál meríteni, és másoknak is azt javasolja, hogy arról írjanak, amit valóban ismernek. Szerinte a leghétköznapibb szituációkból érdemes ihletet meríteni, hiszen „míg az ember eljut a Blahától a Moszkváig a 4-6-os villamossal, emberek teljes élettörténetét meg lehet tudni, mert olyan hangosan telefonálnak”. A magyar szélhámosfilmként jellemzett Kaméleon pasijait sem a képzelet szülte, sőt az alkotók szerint saját kútfőből nem is tudtak volna ilyen abszurd szerelmi történeteket kitalálni. Kerestek hát olyan nőket, akiket a pasijuk csúnyán átvert, és a legjobb sztorikat egy csokorba gyűjtötték, megalkotva ezzel a 2008-as év sikerfilmjét.

A sikert nem Oscarban mérik

Mitől számít sikeresnek és elismernek egy film? Árpa Attila szerint az Oscar-díj egyáltalán nem mérvadó, hiszen ez Amerika önmenedzselésének egyik ékes példája. Az Oscar szakmai ítészei semmivel sem jobbak, mint például a Cannes-i Filmfesztiválon, viszont az európaiaknak úgy tűnik, mintha az Oscar lenne a non plus ultra. Pedig ott a művészi érték helyett a lobbi számít leginkább.