Napjainkban kétségkívül rohamtempóban hódít teret az AI (mesterséges intelligencia) és az ezzel járó általános félsz. A globális cégek mindent megtesznek, hogy az új technológia integrált része legyen a mindennapjainknak. A szabadon használható chatbot fejlesztésének eredeti célja az volt, hogy olyan AI-t fejlesszenek, amely emberi beszélgetéseket tud folytatni. Egyedülálló képességük az agyi neuronhálózatokon alapul, amelyek az információkat feldolgozzák és tanulnak, éppen úgy, mint az emberi agy. Azonban a technológia váratlanul gyorsan fejlődik. Olyannyira, hogy már képes összetett feladatok elvégzésére is, például bonyolult e-mailek, számítógépes kódok vagy akár forgatókönyvek írására is. Ami az amerikai filmipart jelenti, abban már gőzerővel zajlik az AI modellek, narrátorok, illetve vágószoftverek „alkalmazása”. De a videómegosztókon és közösségi oldalakon milliók követik például Tom Cruise vagy Keanu Reeves deep fake profilját is. A kérdés az, „Who’s next?”
Kinek a munkáját veszi el az AI következőleg?
A múlt héten dr. Geoffrey Hinton, az AI „keresztapja” váratlanul távozott a Google-tól. Tíz évvel ezelőtt azzal a céllal csatlakozott a multicéghez, hogy segítse annak AI-technológiájával kapcsolatos fejlesztését. Kutatásai a mély gépi tanulás (deep learning) és a neuronhálózat terén jelentősen hozzájárult olyan rendszerek megalkotásához, mint a ChatGPT. Az angol-kanadai pszichológus most azt mondja, bánja, hogy munkájával hozzájárult a területhez. Nemrégiben a BBC-nek azt nyilatkozta, személy szerint úgy véli, az AI chatbotok „elég ijesztőek”. Hinton továbbá hozzátette: „Jelenleg, amennyire én látom, nem intelligensebbek nálunk. De azt hiszem, hogy hamarosan azok lesznek.”
Mi is az a WGA?
Négy nagy amerikai szakszervezetet különböztethetünk meg a szórakoztatóipar területen: a DGA-t (Directors Guild of America, rendezők), a WGA-t (Writers Guild of America, írók), a SAG-AFTRA-t (Screen Actors Guild, színészek) és az IATSE (International Alliance of Theatrical Stage Employees, a kulisszák mögött dolgozók) szövetségeit. Ők képviselik az iparág kulcsfontosságú területein dolgozó alkalmazottakat. A munkaszervezetek és szakszervezetek jogi ügyekben és kapcsolatépítésben segítenek a filmes szakembereknek, miközben ösztöndíjakat és képzési programokat kínálnak tagjaik számára.
Május 2-án senkit sem lepett meg a WGA bejelentése, mely szerint annak összes, több mint 11 000 tagja azonnali hatállyal sztrájkba kezd. A WGA egy nagy múltú amerikai céh, amely a film-, televíziós és akár videojáték-írók érdekeit képviseli. A szervezet minimálbérre és szerződésekre vonatkozó tárgyalásokat folytat a nagy filmstúdiókkal, televíziós hálózatokkal és produceri szövetségekkel tagjaik érdekében. Ezek a tárgyalások háromévente ismétlődnek. Az idén márciusban esedékes új tárgyalássorozat előzetesen is kétes kimenetelűnek tűnt. Az előzetes várakozások beigazolódtak, a felek majd egy hónapnyi egyeztetés után sem tudtak dűlőre jutni. Az alulfizetettség mellett kétségkívül a félsz is hajtja a hollywoodi írók radikális lépését. A nagyobb kérdés nem az, kinek a munkája lesz hamarosan pótolható az AI segítségével, hanem az, hogy kié nem?
Milyen jogai vannak a hollywoodi sztrájkolóknak?
A legtöbb Amerikában érvényes szakszervezeti megállapodás értelmében, ha sztrájk zajlik, a munkáltató (a WGA esetében a stúdió) nem perelheti be a sztrájkolót szerződésszegésre hivatkozva. A szerződő fél ideiglenesen helyettesíthető (ez a filmiparban ritkán fordul elő) vagy ha a sztrájk véget ér, egyszerűen folytatja a munkát ott, ahol abbahagyta.
De mi a helyzet azokkal az egyénekkel vagy cégekkel, akik szerződéseiket teljesíteni szeretnék, de azokat kénytelenek megszegni, mert egy film vagy TV show az előre megszabott határidőre befejezhetetlenné válik a sztrájk okán? Ha az adott szerződésnek nincs vis maior záradéka (amelyről lentebb lesz szó), akkor az illető fél bajban van. Az általános jog által biztosított két védelem („megvalósíthatatlanság” és „cél meghiúsulása”) azt igényli, hogy a szerződésszegést egy előre nem látható esemény okozza. A legtöbb bíróság úgy vélekedik, hogy a sztrájkok előreláthatóak. Különösen igaz ez azokra az ipari ágazatokra, amelyek hajlamosak az ideiglenes munkabeszüntetésre. Mivel a szórakoztatóipar egyike ezeknek az ágazatoknak, így ezek a fentebb említett védekezések nem alkalmazhatók.
Pontosan mivel indokol a WGA?
A WGA képviselői szerint „A stúdiókkal zajló tárgyalások rámutattak, az írói szakma túlélése veszélyben van”. Az unió hivatalos közleménye szerint a tagok 97,85%-a szavazott igennel a sztrájkmeghatalmazásról.
„Az elmúlt két hétben a tárgyalóasztalnál az stúdiók nem kínáltak érdemleges válaszokat az anyagi kérdéseket illetően, elsődlegesen a film, epizodikus televízió és komédia-varieté területein” – nyilatkozta a WGA egyik képviselője. „Végső soron a stúdiók nem mutattak jelet arra, hogy szándékukban áll megoldani azokat a problémákat, amelyeknek javítását minden tagunk égetően szükségesnek érzi.” Az írók mostani sztrájkja az első munkaügyi szünet Hollywoodban 2008 óta.
Függetlenül a televízió napjainkban zajló reneszánszától és a streamingszolgáltatások átütő dominanciájától, az írók juttatásainak mértéke az elmúlt években változatlan maradt. A WGA márciusi jelentése éles emelkedést mutat azon írók számában, a kezdő írótól a showrunnerig, akik a Minimum Basic Agreementnek (azaz az írói minimálbérnek) megfelelően dolgoznak. Míg 2013-ban csak a szakszervezeti írók egyharmada dolgozott ilyen alacsony fizetésért, addig 2022-re már majdnem felük volt kénytelen ugyanannyival beérni. Ez a csökkenés a jelenlegi inflációs rátával kombinálva szomorú képet fest. Összességében 23%-kal csökkent a hollywoodi írók fizetése.
Hollywood kegyetlen összecsapása az AI-val
A juttatásbeli problémák mellett a sztrájk másik fontos mozgatórugója az AI. A nyugati parti stúdiók már kísérleteznek, ami az AI forgatókönyvíró potenciáljának kiaknázását illeti. Bennfentesek szerint, akik természetesen nevük elhallgatását kérik, a nagy filmes cégek az AI segítségével eredeti forgatókönyveket generálnak, amelyeket aztán hivatásos íróikkal íratnak át.
Kendőzetlen példa minderre, hogy idén márciusban a South Park alkotóduója a ChatGPT-t használta egy epizód megírásához. A népszerű animációs sitcom AI által társírt része pont a mesterséges intelligencia körüli hisztérián gúnyolódik. South Park diákjai megdöbbentő felfedezésre jutnak: a ChatGPT képes megírni helyettük a házi feladatukat. Trey Parker és Matt Stone, a South Park alkotói a közelmúltban egy saját AI technológián alapuló stúdiót is létrehoztak. A „Deep Voodoo” nevű cég nemrég 20 millió dolláros pénzügyi támogatást kapott, a hivatalos indoklás szerint a „deep fake technológia, költséghatékony vizuális hatások és eredeti szintetikusmédia-projektek” fejlesztésére.
Egyébként az házi feladatok AI-val történő „elbliccelése” nem egy szürreális forgatókönyv. A világ különböző főiskoláin a diákok már előszeretettel kísérleteznek a módszerrel. Néhány hónapja egy reddites felhasználó a következőket írta bejegyzésében: „Jó ideje használom a technológiát, de csak nemrég jutott eszembe, hogy az esszék, filmekről és könyvekről szóló kérdések megválaszolása is könnyedén megoldható vele iskolai projektekhez… Egy kicsit bűntudatom van a dolog miatt, de lassanként kikopik az érzés. Néhány hete más diákoknak 100 dolcsiért »írok« esszéket, mindenki zseninek tart. Mit gondoltok a módszerről? Van más is, aki erre használja az AI-t?”
Hogyan tovább?
Hosszú patthelyzet várható a WGA és az AMPTP (Mozgókép- és Televízióproducerek Szövetsége) között. A munka leállása valószínűleg hónapokig fog tartani. De mivel a streamingkatalógus tele van új sorozatokkal és filmekkel, az átlagfogyasztó keveset fog ebből a saját bőrén tapasztalni. Egy ideig. De hogy aztán mi lesz, az kérdőjeles. Ami egészen biztos, az az, hogy az írók maximális nyomást fognak gyakorolnak a stúdiókra. A legnagyobb sikerű sorozatok, mint például a Stranger Things és a House of the Dragon írói szobái is elsötétültek. Az összes late night show csatlakozott a sztrájkhoz az ABC Jimmy Kimmel Live-tól egészen a Stephen Colbert nevével fémjelzett a The Late Show-ig.
Judd Apatow író-rendező szerint a nagy streamingcégek és a hollywoodi stúdiók biztosan számoltak a sztrájkkal, és valószínűleg látják, hogy mikor és hogyan fog véget érni. Apatow nemrég így nyilatkozott a Varietynek: „Azt gondolom, hogy bármi is történik most, az már jó előre ki volt főzve. Amikor az ilyen sztrájkoknak vége szakad, soha sem gondolod azt, hogy »Értem, miért tartott ennyi ideig.« Soha nem olyan forradalmian földrengető az eredmény, hogy felkiáltanál, »Ó, az embereknek muszáj volt hónapokig háborúzniuk ezért.« Mindig egy nagyon nyilvánvaló állásfoglalás a dolog vége.”
Szép új világ
Nincs kétség afelől, hogy a mesterséges intelligencia hatalmas veszélyt jelent a szórakoztatóipar megannyi szereplőjére. Hollywoodban keringő elméletek szerint napjaink sztrájkjai csak felgyorsítják az AI ipari szintű használatát. A nagy profiton kívül a stúdióknak semmi sem okoz nagyobb örömöt, mint amikor lehetőségük van költségeiket radikálisan csökkenteni. Mivel a technológia villámgyorsan fejlődik, és a többi szakszervezet (a SAG tárgyalásai júniusban esedékesek) is sztrájkra készül, a stúdiók megeshet, hogy az egyszerűbb utat választják és az AI-hoz fordulnak. A ChatGPT és társai által generált forgatókönyvek minősége egyelőre megkérdőjelezhető (mondhatni silány), de átírásokkal máris nagymértékben javítható. Sok hollywoodi kulcsfigura úgy véli, hogy
néhány éven belül eljön a teljes egészében mesterséges intelligencia által generált egész estés filmek ideje.
A modern forgatókönyvírás másik érdekes aspektusa a szerzői jog kérdése. Semmilyen az AI által létrehozott munkát nem lehet szerzői jogvédelem alá helyezni, hiszen azokat nem egy emberi lény hozta létre. Azonban, ha azok elég transzformatív módon kerülnek átalakításra, akkor a helyzet megváltozik. Ebben az esetben az adott produktum gond nélkül kerülhet intellektuális tulajdonként jogvédelem alá. Azaz a stúdió digitálisan generálhat egy forgatókönyvet, átírathatja és jogilag a saját ernyője alá vonhatja, mintha csak eredeti munka lenne. Egy másik jogi és etikai probléma, miszerint egyelőre szinte lehetetlen megállapítani, hogy egy adott forgatókönyv eredeti-e avagy sem. Lássuk be, kevés szerző vallaná be, hogy munkájuk elvégzéséhez egy ingyenes chatbottól „kértek segítséget”, ha az több millió dollárért kelne el Hollywoodban. Tehát honnan lesznek képesek a stúdiók megállapítani, hogy a postafiókjukban landoló scriptet egy valódi ember vagy egy gép alkotta? Honnan fogjuk mi tudni, hogy a kedvenc TV-műsorunk történetét AI vagy egy írói csapat hozta össze? S ami talán a legfontosabb: amíg élvezhető az új évad, törődni fogunk ezzel egyáltalán?
Szerző: Endre Dóra, Fotó: Getty Images