Menekülőút 21: Szigetmonostor

2021. március 14.
Új rovatunkban elszökünk a fővárosból, és izgalmas helyeket fedezünk fel országszerte. Rövid idő alatt rengeteg élményt ígérünk, és közben vendéglátókat is bemutatunk, akik sokat adnak hozzá, hogy a kiruccanás emlékezetes maradjon.

Egy ködös reggelen vettük az irányt a Szentendrei-sziget felé – mi Tahitótfalunál a hídon mentünk át a szigetre, de az élmény kedvéért érdemes egyik irányba a rövid komputat választani –, és egyáltalán nem csak a lassan oszló köd volt az oka, hogy Szigetmonostoron többször is a vidéki Anglia jutott eszünkbe. Az útmenti fasorokat és réteket időnként lovardák és farmok váltották fel, míg végül megérkeztünk a Rosinante Fogadóhoz, amelynek az útmenti udvarán – a jelenlegi helyzethez alkalmazkodva – szombaton standokat állítanak fel, és saját konyhájuk, valamint ott vendégeskedő gasztropartnereik finomságait kínálják elvitelre.

rosinante-fogado

„Ezen hétvégén a helyi termelőké a terep, de tartottunk már mexikói és amerikai bagel napot is, készülünk az ázsiai tematikára és visszatér Szabi, a pék is. Másfél-két óra alatt sokan megfordulnak nálunk, a legtöbben dobozokban viszik el az ételeket” – meséli Szikora Eszter tulajdonos, aki már a második generációt képviseli a Rosinanténál, a fogadót a szülei építették 21 évvel ezelőtt. Mindig is igazi gasztro-kirándulóhelynek számítottak, sok esküvőt és főzőtanfolyamot is tartottak, és már készülnek rá, hogy ez hamarosan újra így lesz. Bérelhetünk náluk biciklit, és a jól kiépített kerékpárutakon térképezhetjük fel a szigetet, de átkelhetünk Szentendrére is környezetbarát elektromos hajóval, ahol azután a fogadó útmutatása alapján felfedezhetjük az óváros rejtett kincseit.

lovasfarm2

Egy ugrás innen a Monostori Lovas Farm, ahol Bánó Csilla nem csak a profi lovasokat várja szeretettel, de a teljesen kezdőket is. Csilla maga is versenyzett, most díjugrató edző, versenybíró, és egyszemélyes gazdája a hatalmas farmnak, ahol a lovak, pónik, szamarak, kecskék, libák, törpemalacok, két kutya és egy macska is szemmel láthatóan jól érzik magukat. „Négy évvel ezelőtt még csak egy nagy lucernamező volt itt” – meséli Csilla, akinek tényleg ez az otthona, a farm mellett már áll a saját rönkháza is. Lovaglásra, pónisimogatásra bejelentkezéssel fogad érdeklődőket, nyárra pedig gyerektáborokat is szervez. Közel a Duna-part, a gyerekek egyik legkedvesebb élménye szokott lenni, amikor a lovak megmártóznak a vízben. Ameddig ilyen élményekre nem kerülhet sor, virtuálisan lehetünk állatgazdák, részletek a farm Facebook-oldalán.

birkas2

Házi sajtkészítésben – mint megtudtuk – nagyon erős ez a vidék, a mi favoritunk a Puszta Monostori Birkás. A juhokat, kecskéket, teheneket is tartó állatfarm szintén nagy élmény (nem csak gyerekeknek), a legkülönlegesebb lakó talán a wallisi feketeorrú juh, amelyik még azt is szokta hagyni, hogy a látogatók rendezgessék a nagy bundáját. Normál körülmények között fogadnak táborokat, gyerekcsoportokat, lehet náluk születésnapot és csapatépítő tréninget is tartani.

birkas

A tulajdonos Szűr Tímea – aki nem mellesleg a település alpolgármestere is – kiveszi a részét a munka minden egyes fázisából, nemrég például komplikált ellések okoztak neki fejtörést a farmon. Öt éve foglalkozik sajtkészítéssel, megrendelésre lehet tőlük vásárolni, de a tervek szerint hamarosan saját kis boltot is nyitnak. A helyi finomságokért szombaton a szigetmonostori piacot, vasárnap pedig a szomszédos Horány piacát keressük fel.

A cikk a Marie Claire 2021/2-es lapszámában jelent meg.