Mexikói Barbie: tradíció vagy sztereotípia

2014. szeptember 18.
A világ legnépszerűbb babáját gyártó Mattel nemrégiben piacra dobta a mexikói Barbiet, ami azonnal heves viták sorozatát indította el. A cég szerint a világ különböző országait reprezentáló figurák az egyes kultúrákkal ismertetik meg a gyerekeket, a támadók szerint azonban a Barbiek által képviselt kép az országokról divatjamúlt és sértő.

A mexikói Barbie-val csupán annyi a gond, hogy pontosan úgy néz ki, mint ahogyan a legkorlátoltabb, legegydimenziósabb gondolkodású ember elképzelne egy mexikói Barbie-t, épp csak egy nagy tál műanyag taco hiányzik mellőle a dobozból.

A baba fekete csizmát, hagyományos mexikói összeállítást és tradícionális, aranyszín ornamentikával díszített sombrerót visel, azonban nem ez az első mexikói Barbie a piacon. Elődje, a rózsaszín, fodros ruhába bújtatott figura is sok vitát kavart, ugyanis azzal vádolták, hogy ódivatú és sértő sztereotípiákat testesít meg.

A mexikói Barbie a gyártó Mattel több országot képviselő babáival egyetemben a „Barbie Dolls of the World” (A világ Barbie babái) kollekcióban jelent meg. A kollekcióban helyet kapott például a pandamacit ölelgető, vörös selyemruhába bújtatott kínai Barbie, vagy a szárit viselő indiai baba, ami mellé egy apró majom is jár. A világhíres babagyár álláspontja szerint a kollekció oktató játékként tanítja a gyerekeket a különböző kultúrákról, miközben persze még szélesebb rajongói közöséget szerez a Barbie babáknak, a támadók azonban azzal vádolják a Mattelt, hogy a gyerekek így a világ kultúráiról nem tanulnak egyebet, csak a gyakran bántó és szűklátókörű sztereotípiákat. Arról nem is beszélve, hogy ezek a kosztümök ódivatúak és ráadásul sokak szerint nem is követik pontosan az autentikus népviseleteket.

Az élesebb hangok még azt is a Mattel szemére vetették, hogy ha soha nem vették a fáradtságot, hogy Amerikán kívül is körbenézzenek, nem is csoda, hogy ennyire esetlen szériát alkottak. Bár valószínű, hogy a multikulturális Barbie kollekció jó szándékkal készült, tény, hogy óvatosnak és nagyon tisztelettudónak kell lenni, mikor egy gyártó a termékeivel egyes országok kultúráját szeretné megmutatni.