A munkám a szenvedélyem: Hajagos Rita, kommunikációs szakember

2018. május 14. |

Ebben a rovatunkban minden héten olyan szerencsés embereket mutatunk be, akik számára a munkájuk az életük egyik értelme, a szenvedélye. Reméljük, példájuk másoknak is erőt ad az esetleges váltáshoz vagy jelenlegi élethelyzetük átalakításához. Ismerkedjetek meg Hajagos Ritával, a Red Lemon Media PR és kommunikációs ügynökség szakmai vezetőjével, társtulajdonosával.

Szerencsés az az ember, aki jó kommunikációs képességgel születik, mert könnyebben veszi az akadályokat a mai világban. Aki pedig mindezt magas szinten műveli, izgalmas szakmai kihívások elé nézhet. Hajagos Rita régi játékos a PR és a kommunikáció területén, sokáig a Nike hazai marketingcsapatát vezette, de kipróbálta magát a márka nemzetközi projektjeiben is. Jelenleg a saját kommunikációs ügynökségét építi, hatalmas lelkesedéssel és sok-sok munkával. Irigylésre méltó nyugalommal és kedvességgel oldja meg a legösszetettebb problémákat, kellemes beszélgetőtárs, aki érezhetően odafigyel a beszélgetőpartnerére.

Iskoláskorodban volt fogalmad arról, hogy mi az a PR és kommunikáció? Akkoriban mi foglalkoztatott leginkább?

Nem tudtam, hogy létezik a PR (public relations) fogalma vagy maga a szakma. Igazából a gimnáziumig tudok visszaemlékezni, ott a barátnőmmel mi vezettük az osztálynaplót és szerveztük az osztály életét, tehát az összetartó közösségi kommunikáció már akkor is benne volt az életemben, de tudatosan nem készültem erre a pályára.

Mikor derült ki rólad, hogy van érzéked az emberekhez, átmegy az üzenet, amelyet közvetíteni akarsz számukra?

A szüleim rendezvényszervezéssel foglalkoztak, 14 éves koromtól a szünidőkben folyamatosan bevontak a családi vállalkozás teendőibe. Így igazából elég korán szembesültem olyan helyzetekkel és feladatokkal, ahol súlya volt annak, amit mondtam. Valójában csak később, diploma után, a munkáim során tudatosult bennem, hogy nekem könnyebben megy a kommunikáció, mint másoknak. Szeretek beszélgetni, de – a visszajelzések alapján – jó hallgatóság is vagyok.

Tanulható a kommunikáció, vagy inkább a gyakorlatban lehet ellesni a lényegét?

A gyakorlat felülmúlhatatlan. A pályafutásom különböző állomásain sok olyan helyzetbe kerültem, hogy necces, kellemetlen vagy akár vicces helyzetet oldottam meg kommunikációval, amelynek tökélyre csiszolását tényleg csak az élet, vagyis a gyakorlat hozza meg egy szakember számára.

Hol volt az első igazi munkahelyed, és milyen emlékeket őrzöl róla?

Ahogy említettem, a családi vállalkozásban. Nagyon kemény lecke volt tinédzserkoromtól, hiszen édesapám tőlem mindig 110 százalékot várt el, és sokszor voltam olyan felelősségteljes vagy döntési helyzetben már tizenévesen, amelybe más éretten, sok-sok év tapasztalattal kerül. De azt kell mondanom, hogy mindent tőlük tanultam és nekik köszönhetek. A kitartást, a szívósságomat, a munkatempómat, a hozzáállásomat, a gyors döntéshozatalt, az alázatot minden projekt, ügyfél vagy partner irányába. Szóval felnőttfejjel azt mondom, hogy mégis csak jók ezek az emlékek.

A Nike hazai marketingcsapatát vezetted, dolgoztál a márka regionális és globális projektjeiben, de tevékenykedtél kiemelkedő IT és telekommunikációs PR projektekben, valamint a sport területén is. Mennyire kell, hogy érdekeljen az a terület, amelynek a kommunikációjával foglalkozol? Vagy egy profi bármely területet képes képviselni?  

Számomra elengedhetetlen, hogy érdekeljen az a terület vagy téma, amellyel foglalkozom. Az évek és a rutin ugyan sokszor segítenek olyan témában is, amely nem feltétlenül áll a személyes érdeklődésem középpontjában, de egyértelműen könnyebb és élvezetesebb olyan projekttel foglalkozni, amely közel áll a szívemhez.

2016-ban részesedést vásároltál a Red Lemon kommunikációs ügynökségben. Mennyiben más ez a munka most, hogy te vagy a saját munkáltatód?

Ez egy teljesen más helyzet, mint korábban, amikor 15 évig multinál voltam alkalmazott. Más felelősség, hiszen van egy közel 30 fős csapatunk. Másfajta hozzáállás szükséges, mások a normák és elvárások, és az embert folyamatosan hajtja az a tűz, hogy a sajátjáért dolgozik. Számomra ez táplálja a folyamatos lelkesedést és adja az adrenalint a munkámhoz. Szeretném azért megemlíteni itt is, hogy előttem volt egy családi példa, tehát a vállalkozószellem mindig is bennem volt valahol, ez persze a váltásban is sokat segített.

Vannak álmatlan éjszakáid, hogy minden rendben menjen, és el tudd tartani az alkalmazottakat?

Vannak. Bár őszintén megmondom, számomra nagyon fontos a minőségi alvás, így igyekszünk az üzlettársammal mindig mindent megbeszélni, lehetőség szerint megoldani. Itt is a kommunikáció a kulcs.

A klasszikus PR kommunikáció mellett foglalkoztok közösségi média oldalak menedzselésével, tartalomgyártással, de ismert emberek, celebritások, influencerek ügynökei is vagytok. Mindenbe aktívan belefolysz, vagy csak karmesterként irányítod a többiek munkáját?

Az én feladatom alapvetően a stratégiák megalkotása és a szakmai vezetés. Természetesen vannak olyan ügyfelek, projektek vagy helyzetek, amelyek engem kívánnak, így gyakorlatilag minden projektbe belelátok valamennyire, helyzete válogatja ennek mélységét. Viszont ha a kollégáim vagy az ügyfél igényli, vagy adott esetben kríziskommunikációs helyzet adódik, akkor gyorsan felveszem a fonalat, és bármilyen helyzetbe beugrok, ha szükséges. Nekem soha nincs két egyforma napom és sokszor adódnak olyan helyzetek, amelyek felülírják a naptáramat, hiszen nem tűr halasztást a megoldásuk.

Mit szeretsz a legjobban a mostani munkádban?

Azt, hogy jó csapatban, jó márkáknak, cégeknek, szervezeteknek dolgozunk, akik értékelnek mindent, amit értük teszünk. Nagyon boldog tudok lenni, ha pozitív visszajelzést kapunk – legyen az csak 1-2 mondat e-mailben vagy egy elejtett megjegyzés –, és azt meg tudom osztani a kollégáimmal. Illetve akkor is, ha egy-egy eseményen, rendezvényen vagy kampányban érzem az erőnket és az ügyféllel való közös hullámhosszt, a közös alkotást.

Mi a legnehezebb a munkádban?

Az állandó rendelkezésre állás.

Mennyire folyik egybe a magánéleted és a munkád? Felhívhatnak telefonon hétvégén vagy késő este is?

Nekem sosincs kikapcsolva a telefonom, 0–24-ben elérhető vagyok. Vannak területek, ahol összefolynak a magán- és munkaszálak, például ha olyan a témája egy sajtóeseménynek, akkor van, hogy elhívom az édesanyámat vagy a legjobb barátnőmet, hogy legyenek ők is részesei annak, amit csinálunk. Ha gyerek- vagy sportprogram van valamelyik rendezvényen, ott általában meglátogat a férjem a kislányommal. De ezeken túl tudatosan figyelek arra, hogy legyen privát szférám és magánéletünk, legyen időm kikapcsolódni, sportolni, mert egyébként nagyon beszippant a munka.  

Mire vagy a legbüszkébb az eddig elért szakmai sikereiddel kapcsolatban?

Nagyon sok mindenre, apróságokra és nagy dolgokra egyaránt, amelyeken keresztül épültem és tanultam. Kaptam díjakat, sok világsztárral dolgoztam, világhírű sportolókkal voltam kapcsolatban, rengeteg embert ismertem meg itthon és külföldön, akik mind-mind hozzátettek ahhoz, hogy itt lehetek. Arra különösképpen büszke vagyok, hogy amikor kicsi gyerek mellett visszamentem dolgozni, akkor és ott szuper csapatot vezettem, nemzetközi sikereket értünk el, rengeteget utaztam, majd külföldön is helytálltam néhány évig. De mostanában leginkább a Red Lemon csapatára és projektjeire. Arra nagyon.

Ha nem ezt a munkát végeznéd, mi lenne a másik választás?

Fogorvos, sportriporter vagy stewardess szerettem volna lenni. Csak túl magas vagyok a légitársaságok sztenderdjeihez.

Milyen főnöknek tartanak a munkatársaid?

Ezt alapvetően tőlük kellene megkérdezni. De azt biztos elmondanák, hogy engem bármilyen kérdéssel kereshetnek, amit maguktól nem tudnak megoldani vagy megválaszolni, és mindenképpen megoldásfókuszú vagy legalábbis arra ösztönző választ fognak kapni. Szerintem a magam módján empatikus vagyok, és csak a csapatmunkában hiszek, tehát remélem, jó csapatjátékosnak tartanak.

Külföldi terjeszkedés? Egy magyar kommunikációs ügynökségnek van létjogosultsága, lehetősége külföldön karriert építeni?

Mivel én magam már építettem karriert külföldön, így azt gondolom, hogy ez csak az adódó lehetőségek kihasználásán múlik. Nekünk az elmúlt két évben több külföldi ügyfelünk jött, mint magyar, és épp a múltkoriban mondtam a társamnak, hogy az elmúlt egy évben alig adtunk le magyar nyelvű ajánlatot, pedig viszonylag sokat készítettünk. Nekünk a piac ismeretében és az innovatív megoldások alkalmazásában van az erősségünk, és ha ez a piac tágul és regionálissá alakul át, akkor mi fejlődünk és állunk elébe. Szerintem semmi sem lehetetlen.

Hol látod magad 10 év múlva? Vannak olyan vágyaid, amelyeket szeretnél addigra megvalósítani?

A szakmában látom magam, egy másik szinten, egy újfajta kommunikációs kultúrához alkalmazkodva. Vannak szakmai vágyaim, szeretnék még egy speciális területen tanulni, szeretnék sok sikeres projekt résztvevője lenni, jó emberekkel együtt dolgozni, itthon és külföldön. Privátban pedig utazni, amennyit lehet, inspirálódni a világból, más kultúrákból, futni jó sok félmaratont, és sok mindent megmutatni a kislányomnak, hogy számára már ne létezzenek korlátok ebben a világban.


Fotók
: Zsólyomi Norbert

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter