Szépség állatkínzás nélkül: útmutató a cruelty free kozmetikumokhoz

2019. március 27. |

A Mindenki Fogadjon Örökbe Egy Kiskutyát csapata ezúttal a cruelty free és vegán kozmetikumokról mesél. Elmondják, milyen jelzések számítanak megbízhatónak, hogy miért "csalnak" a márkák a kínai piac kedvéért és hasznos listát is adnak az erőszakmentes szépséghez.

Az ehavi témánk, állandó és a szívemhez nagyon közel álló téma: az erőszakmentes (vagyis és a továbbiakban cruelty free) kozmetikumok. Én – lehet, hogy naivan -, de úgy látom, hogy bár még mindig bőven van hova fejlődnie az állatvédelemnek hazánkban, az emberek talán kezdenek egy kicsivel tudatosabban gondolkodni a témával kapcsolatban. Számomra ezt bizonyítja az is, hogy rengeteg nagy cég már egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy állatokon teszteljen és nagyon sok új márka természetes alapanyagú, vegán és/vagy erőszakmentes termékeivel hirdeti magát. Fontos viszont tisztázni, hogy mi a különbség a vegán és erőszakmentes termékek között, illetve, hogy honnan lehet tudni, hogy amit a kezünkben tartunk valóban az-e. Ez a cikk ezt próbálja meg tisztázni, illetve igyekszünk néhány tippet is adni, hogy hol lehet itthon könnyen hozzájutni erőszakmentes termékekhez a legegyszerűbb, pénztárcabarát verzióktól egészen a luxuscikkekig.

Első körben nézzük meg, mit is jelent az, hogy egy cég állatokon tesztel és, hogy egyáltalán miért csinálja ezt. A legtöbb országban (például az EU-ban vagy az USA-ban) nem kötletező, sőt tilos az állatokon való tesztelés, hiszen már rengeteg más, humánus módja van annak, hogy megbizonyosodjanak róla a gyártó cégek, hogy a termékeik nem jelentenek veszélyt a felhasználóra. Kínában viszont a jog kötelezővé teszi az állatokon való tesztelést, tehát, ha egy cég nem szeretne lemondani a kínai piac jelentette óriási profitról és ott is értékesíti a termékeit, akkor neki sajnos kötelező állatokon is teszteltetni a termékeit. Rengeteg nagy márka pont emiatt vonult ki a kínai piacról. Sok cég azonban alapvetően nem tesztel állatokon, viszont a kínai piac megtartása miatt helyi laboratóriumokat mégis megbíz ezzel. Ők úgy hirdetik magukat, hogy nem tesztelnek állatokon csak, “ha a jog megköveteli azt”. Nagyon fontos tudni, hogy ez a valóságban azt jelenti, a cég igenis tesztel állatokon, se nem vegán se nem állatkísérlet-mentes.

Az állatokon való tesztelés egyébként teljesen szükségtelen, lényegében arra szolgál csak, hogy amennyiben egy elégedetlen felhasználó beperelne egy céget, akkor fel tudjanak mutatni egy igazolást, hogy az állatokon való tesztelés alapján megbízható a termékük. Sajnos ezzel a módszerrel nagyjából bármilyen terméket piacra tudnak dobni a cégek, viszont ez egyáltalán nem garantalja, hogy minőségben rendben lenne egy termék. Ráadásul rengeteg élőlénynek okoznak ezzel szenvedést.

Az állatokat rettentes körülmények között tartják, ketrecekben, leborotvált szőrrel, sebes, kimart bőrrel, sokszor megvakulnak a szemükbe dörzsölt vegyszerektől, majd miután már nem használják, leölik őket.

A cruelty-free és/vagy vegán kozmetikumokat alapvetően három csoportra oszthatjuk:

Cruelty Free és Vegán

Ez azt jelenti, hogy a kész termékeket és annak összetevőit sem tesztelték állatokon, valamint állati eredetű összetevoktől is teljesen mentesek.

Vegán, de nem Cruelty free
Ezek a termékek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőket, ugyanakkor bizonyos alkotóelemeit állatkísérlet keretein belül vizsgálták.

Cruelty Free, de nem Vegán
Ebbe a kategóriába tartoznak az állatkísérletektől mentes termékek, ahol sem a terméket, sem a nyersanyagokat vagy összetevőket nem tesztelték állatokon, sem a cég, sem harmadik fél által. Ezek a termékek ugyanakkor tartalmaznak valamilyen állati eredetű összetevőt, pl. méhviaszt vagy lanolint.

 

Sajnos sokszor még a tapasztalt szemnek is nehéz rájönnie, hogy egy termék megfelel-e annak, amit az ember keres. De, hogyan bizonyosodhat meg az illető arról, hogy egy termék valóban cruelty free vagy vegán?
Több szervezet foglalkozik nemcsak élelmiszerek, de kozmetikumok minősítésével is. Összegyűjtöttük, mely szimbólumokat érdemes keresni a termékek csomagolásain a könnyebb tájékozódás érdekében.

CRUELTY FREE MINŐSÍTÉSI RENDSZEREK – A “NYUSZIS” LOGÓK

Choose Cruelty Free (CCF) – Elsősorban állatkísérlet mentes (cruelty free) minősítést adnak ki, bizonyos állati eredetű összetevőket felhasználó cégeket nem akkreditálnak. Cruelty free-vegán listajukat itt lehet megtalálni:

https://choosecrueltyfree.org.au/choose-cruelty-free-lists

De telefonodon is mindig nálad lehet mobilalkalmazasuknak köszönhetően:

https://choosecrueltyfree.org.au/the-ccf-app/

Leaping Bunny (CCIC) – Törvény által előírt tesztelést végző cégek nem szerezhetnek jogosultságot a Leaping Bunny logó használatára, valamint a cégek rendszeresen megújítják akkreditációjukat. Ugyanakkor cégek, melyeknek anyacége végez állatkísérleteket, megkaphatja a nyuszis minősítést. A gyártó céget egészében vizsgálják, a feltetéleiknek megfelelt cégeket itt lehet megtalálni:

https://www.leapingbunny.org/guide/brands

A mobilalkalmazast pedig innen lehet letölteni:

https://www.leapingbunny.org/guide/apps

Beauty Without Bunnies (PETA) – Külön állatkísérlet mentes (cruelty free), illetve vegán és állatkísérlet mentes (cruelty free and vegan) minősítést is kiadnak kozmetikumokat gyártó cégek részére, már kétféle designt is kereshetünk a termékek csomagolásain. A termékek tesztelése és a gyártó által megadott adatok ellenőrzése nem képezi részét a minősítési folyamatnak, illetve olyan cég is került már fel listájukra, amelyik a törvény által előírt tesztelésnek eleget tesz, tehát nem teljes mértékben cruelty free. Adatbazisukban számos kritérium szerint szűrheted a cégeket:

https://features.peta.org/cruelty-free-company-search/index.aspx

Valamint mobilalkalmazasukat is telepítheted:

https://itunes.apple.com/us/app/bunny-free/id853346357

VEGÁN MINŐSÍTÉSI RENDSZEREK

Vegan Action – Certified Vegan – Logójukat akkreditált vegán és tesztmentes termékek kaphatják, gyártók nem. Így olyan cégeket is megtalálhatsz a listájukon melyek nem vegán termékeket is forgalmaznak, illetve érdemes az üzenőfalukat is figyelni, ahol helyesbítéseket adnak közre:

https://vegan.org/companies-using-our-logo/

https://vegan.org/alerts/

The Vegan Society – Szintén termékeket minősítenek, nem cégeket. A logójukat viselő termékek állatkísérlet mentesek és vegánok, megkövetelik a GMO összetevők jelölését, ezek és az előállításhoz használt ipari segédeszközök esetében sem engedik az állati eredetű összetevők felhasználását. 12 és 24 hónapos licenszszerződést kínálnak, így biztosítva a minősítéssel rendelkező termékek rendszeres felülvizsgálatát. Termékekre és cégekre is kereshetsz adatbázisukban:

https://www.vegansociety.com/search/products

A fenti szimbólumokat kizárólag színükben módosíthatják a cégek, így az ezektől eltérőeket nem tekinthetjük megbízható garanciának. Ugyanígy a szöveges állítások sem tekinthetők annak, tehát, ha nincs cruelty free vagy vegán szimbólum a terméken, de rá van írva, hogy “vegánok számára alkalmas”, “nem támogatjuk az állatkísérleteket”, “100% vegán”, illetve ezeknek különböző variációi, akkor azok a termékek sem tekinthetők cruelty free vagy vegán terméknek, hiszen ezeket a szövegeket hivatalos szerv vagy minősítő szervezet szabványainak való megfeleltetés nélkül alkalmazhatja szinte bárki.

Végezetül néhány itthon is kapható cruelty free és/vagy vegán termék a teljesség igénye nélkül:

Kozmetikumok, tusfürdők:

Könnyen beszerezhető márkákAlverde, Balea (DM sajátmárka), Alterra (Rossmann sajátmárka), Dr Organic (pl,DM, Müller, Tesco), Inecto (pl, DM, Tesco, Auchan), Ziaja (pl, DM, Rossmann), The Body Shop, Adrienne Feller (Mom Park vagy online shop), Panarom (online shop), Dr Hauschka, Lush, Weleda (pl, DM, Müller)

Kevés helyen kapható vagy luxus márkák: Aesop (Madison perfumery), Jane Iredale (Madison perfumery), Kjaer Weis (Madison perfumery), Elemis (Tinamu), The Ordinary (Tinamu), Korres (Allee – Profimed)

Smink:

Könnyen beszerezhető márkákThe Body Shop, Nyx (Douglas), Dr Hauschka, Lush, Essence (pl, DM, Rossmann, Müller), Smashbox (Douglas)

Kevés helyen kapható vagy luxus márkák: Ben Nye (Make up Pro Budapest, Ó utca), Rouge Bunny Rouge (Tinamu), Kjaer Weis (Madison perfumery),

Hajápolás:

Könnyen beszerezhető márkákAlverde, Balea (DM sajátmárka), Alterra (Rossmann sajátmárka), Dr Organic (pl,DM, Müller, Tesco), Inecto (pl, DM, Tesco, Auchan), Ziaja (pl, DM, Rossmann), Hask (Müller)

Kevés helyen kapható vagy luxus márkák: Paul Mitchel, Rahua (Tinamu)

Tisztítószerek:

Manna (pl DM), Frosch (pl, DM, Tesco)

Parfümök:

Könnyen beszerezhető márkákThe Body Shop, Lush

Kevés helyen kapható vagy luxus márkák: Aesop (Madison perfumery), Le Labo (online), Shay and Blue (Neroli),

Lényeg a lényeg, a mai világunkban minden adott ahhoz, hogy olyan termékeket tudjunk használni, ami nekünk, a földnek és az állatoknak sem árt. Egy google keresés, egy samponos doboz megfordítása és a nyuszi logó megkeresése elegendő ahhoz, hogy tudatosabb felhasználók lehessünk, rádásul már tényleg szinte minden elérhető a sarki drogériában, kisebb boltokban vagy online.

Fotó: Getty Images, PETA, The Vegan Society, Vegan Action, Cruelty Free Iternational

Forrás:

https://www.crueltyfreekitty.com/

https://kremmania.hu/markak/cimkek/cruelty-free

http://features.peta.org/cruelty-free-company-search/index.aspx

https://www.leapingbunny.org/

https://www.facebook.com/allatkiserlet.mentes

Szerző: Kozma Liza – Mindenki Fogadjon Örökbe egy Kiskutyát

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

Irán igazi arca Irán

Irán igazi arca

Nők a siker mögött – újdonság a National Geographic-on interjú

Nők a siker mögött – újdonság a National Geographic-on