Három kreatív nő álma valósul meg az Útravaló nevet viselő online konferencia és workshop létrehozásával. Bíró Nóra kommunikációs szakember, a testbeszéd magyarországi szakértője, Csorba Anita tartalomgyártó és Szlafkai Éva szabadúszó kreatív szakember egyesítette erejét, és azonnal reagált a megváltozott világ kihívásaira: június 17-re egy egész napos konferenciát hívtak össze az online térben nők számára, ahol az érdeklődők rengeteg hasznos információt, tanácsot kaphatnak saját márkájuk újragondolásához. A szervezőkkel a konferencia kapcsán a megváltozott világról is beszélgetünk.
Régóta ismeritek egymást? Voltak már közös projektjeitek?
Anita: 2,5 évvel ezelőtt született meg a Nők az úton podcast ötlete. Évivel egy németországi konferenciára mentünk együtt, és szó szerint a hazaúton forrt ki a közös projektünk. Éles a kép: csukott szemmel próbáltam túlélni a tengeribetegséget, miközben lelkesített, ahogy percről percre kikristályosodott az ötletünk. Tudtuk, hogy segíteni szeretnénk az embereknek, tudtuk, hogy ez az új platform rengeteg lehetőséget rejt, és hazatérésünk után egy hónapon belül minden el is készült: 2018. március 8-án, nőnapon ment ki az első adásunk. Amikor idén, 100 adással később, 70 vendégnél is több beszélgetésen túl azon gondolkodtunk, hogy lehetne tovább lépni, és még kézzel foghatóbb segítséget adni a vállalkozásoknak, akkor fogalmazódott meg az Útravaló konferencia ötlete. Nóri remek tréner és mentor, emiatt az év eleji ötletelésbe bevontuk; nagyon hamar éreztük, hogy jól kiegészítjük egymást. Év elején még offline konferenciasorozatról beszéltünk – ezt most a helyzet átírta, de reméljük, ősszel offline-online vegyes eseményt tarthatunk majd.
Nóri: Anitával már korábban is együtt dolgoztunk, testbeszédjének fejlesztésében mentoráltam, hogy a videóin keresztül minél inkább tudja önmagát adni. Ezt követően több különböző projektben is együtt dolgoztunk, dolgozunk. Évivel a Nők az Úton meghívott vendégeként találkoztam, és már az első alkalomnál is annyira megvolt hármunk közt az összhang, hogy több alkalommal is meghívást kaptam szakértő vendégként a podcastadásokba.
Az online tér nem áll messze tőletek. Anita és Éva, ti régóta készítetek online platformokra színvonalas tartalmakat, Nóra, te pedig az online térben való hatékony kommunikációt is tanítod a tréningjeiden. Az adott helyzetben evidens, hogy a konferencia az interneten keresztül zajlik. Ha más lenne most a világ, nem szerveznétek inkább élő eseményt, amin személyesen lehet részt venni?
Évi: Mint ahogy minden válság, a jelenlegi is utat mutatott ahhoz, hogy újragondoljuk a lehetőségeinket. Így – mivel az eddig stúdióban tartott podcastfelvételeket is át tudtuk helyezni a virtuális térbe – kézenfekvővé vált, hogy az év elején tervezett eseményt is ebben a formátumban rendezzük meg. Számos példát láttunk online eseményekre az elmúlt hetekben, és szerencsére minden technikai feltétel és szuper csapat adott hozzá, hogy mi is megvalósítsuk. Mivel a konferenciát június 17-én rendezzük meg, azt tervezzük, hogy stúdiófelvétel lesz az Inspirációk Élménystúdióban – ám akinek nincs módja az előadók, vendégek közül offline részt venni rajta, online is be tudjuk kapcsolni az esemény ritmusába. A nézők természetesen otthonuk kényelméből követhetik figyelemmel. Nem titok, hogy őszre egy háromalkalmas konferencia- & workshopsorozatot rendezünk a márkaépítés köré fonva, amelyben szeretnénk keverni a virtuális és az offline elemeket, így lesz lehetőség online és személyesen is részt venni rajta akár a vendégeknek, akár a résztvevőknek. Ez az új vagy más világ – ahogy utalsz rá a kérdésedben is – egy élő és virtuális kombinációt hozott számunkra – reméljük, szerethető és népszerű formátum lesz.
Szerintetek, milyen előnyei vannak egy online konferenciának és milyen hátrányai?
Nóri: Rengeteg előnyét látjuk az online eseményeknek. Egyrészt nem kell a résztvevőknek utaznia, amivel időt és pénzt takarítanak meg, és nem utolsósorban nincsen egészségügyi kockázata sem. Mivel a résztvevők otthonról csatlakozhatnak, így a szünetekre szánt idő sem olyan hosszú, mint egy személyes részvételt kívánó konferenciánál, tehát kevesebb idő alatt több tartalmat tudunk adni. A chatfunkció segítségével még interaktívabb lehet egy előadás, mint egy offline rendezvény esetében. Persze hátrány, hogy a technikai háttérnek, valamint a sávszélességnek is teljesen rendben kell lennie, és ezt nemcsak a szervezőkre értem, hanem a nézőkre is.
Mikor döntöttétek el, hogy nekivágtok ennek a projektnek? Hogyan jött az ötlet, és mennyire volt nehéz a szervezés?
Anita: Az ötlet év elején fogalmazódott meg, a részletek viszont körülbelül két hónapja rajzolódtak ki. Nem egy tucatkonferenciát szerettünk volna, hanem olyat, ami kézzelfogható és azonnal használható tippeket ad. Évi több nagyobb volumenű eseményt szervezett már, így a tapasztalata sokat segített; minden nagyon gördülékenyen ment. A felkért előadók is hamar elfogadták a fellépést, úgyhogy izgatottan várjuk a workshopszobákban az elméleti tapasztalatok azonnali kipróbálásának élményét.
Kiket hívtok meg előadóknak? Milyen programokra számíthatnak a résztvevők?
Évi: Szerettünk volna egy színes és széleskörű eseményt szervezni az adásainkban is mindig emlegetett útravalók, vagyis hasznos gondolatok, cselekvési stratégiák átadásához, és nem akartuk követni sok másik online konferencia felépítését. Olyan rendhagyó eseményt álmodtunk meg, amely több formátumot is magába foglal – beszélgetések, előadások, műhelymunka –, így olyan vendégeket hívtunk, akik mindezt hiteles és érdekes tartalommal tudják megtölteni. Vendégeink között lesz pszichológus, blogger, vállalkozó, pszichiáter, szabadúszó, podcaster, alkotó, tréner, énekes, üzletasszony, ismert női közösségek vezetői, illetve mi, szervezők is behozzuk a saját szaktudásunkat workshopok formájában. A konferencia programjai pedig mind az út mint szimbólum köré épülnek, és az életünk, vállalkozásunk, személyes márkánk építésében, terelgetésében mutatnak irányt. Az út szimbólum a podcast nevéből és mondanivalójából származik, hiszen folyamatosan keressük utunkat; néha letérünk róla, völgybe érünk, aztán hegyre mászunk, szép tájakon haladunk, majd szerpentinen kanyargunk – de haladunk. Ilyen az utunk, akár már rajta vagyunk, akár épp keressük. A Nők az útON podcast adásai gondolatébresztő beszélgetések, aminek a tartalmát útravalóként magukkal vihetik a hallgatók, és reméljük, a konferenciáról is kellő útravaló munícióval távoznak majd a résztvevők.
Szerintetek, kik fognak részt venni az eseményen? Létezik egy kis női közösség, a rajongóitok, akikkel már dolgoztatok együtt, és akikre most is számíthattok?
Anita: A célközönségünket elsősorban azok a vállalkozó nők alkotják, akik számára fontos az önfejlesztés, és elsőként ragadják meg az alkalmat, hogy hiteles és érdekes forrásokból tájékozódjanak, tanuljanak. A tudatosan élőkhöz szólunk; azokhoz, akik számára fontos a tudatosság, és segítünk nekik megtalálni azt a törékeny egyensúlyt, amit művészi gondossággal kell ápolni, óvni, hogy el ne veszítsük. A sikert nem anyagi javakban kell mérni – hanem abban, hogy hányszor tudjuk azt mondani, elégedett vagyok, és nekem most jó. Aki ezzel azonosulni tud, biztosan talál olyan útravalót a konferencián, amit használni tud üzleti és magánéleti céljainak megtalálásához, eléréséhez.
Nóri: Az a tapasztalatom, hogy az önfejlesztésre, az élethosszig tartó tanulásra a vállalkozók egy rétege különösen nyitott, így számítunk szabadúszókra, kisebb cégek vezetőire, illetve olyan nőkre is, akik anyukaként kezdtek el vállalkozni, vagy akár most váltanának az alkalmazotti létből egy másik szegmensre.
Évi: A podcast többezres hallgatótábora reméljük, bizonyítja, hogy nyitottak, érdeklődőek és kíváncsiak lesznek erre az új formátumra, és szívesen velünk tartanak a konferencián, workshopokon is, illetve fejlődni, inspirálódni vágyó emberek vannak a Szikrán, illetve Anita Inspirációs közösségében is.
A járvány kapcsán mindenki gazdasági válságról, recesszióról beszél. Hogyan érintheti ez a kisvállalkozókat? Mi lehet a menekülési útvonal most a számukra?
Anita: Az első egy-két hét mindenkit sokként ért, de a vérbeli vállakozók utána elkezdték keresni az új lehetőségeket; a nehézségek hátán egyensúlyozva új terepekre léptek. Van, aki amazonként tud ilyen helyzetben előre menni, és van, akinek kell egy kis bátorítás, segítség, kézenfogás. Erőt és inspirációt ad mások története ilyen helyzetben, hogyan lehet túlevickélni, túlélni. Én folyamatosan azt mantrázom, hogy jobb lesz, mint előtte; ezt szeretnénk a konferencián is átadni. Új lehetőségként kell tekinteni erre a helyzetre, és megtalálni az előrefelé vezető utunkat.
Ti a saját bőrötökön érzitek már a válság szelét? Hogyan reagáltok rá?
Nóri: Már februárban abszolút éreztem. Kommunikációs szakemberként elsősorban cégek munkavállalóit fejlesztem tréningeken keresztül. Ezeket jellemzően őszre halasztották, csak úgy, mint a már lekötött előadásaimat. Egy hét mélyrepülésben telt el, majd ezt követően új projekteken kezdtem el dolgozni, online kommunikációs fejlesztéseket tartottam, saját podcast csatornám lett (MOST Podcast Bíró Nórával), illetve mivel napi szinten használom a LinkedIn felületét, és egyre nagyobb igény érkezett a professzionális online jelenlétre, így LinkedIn profilkészítéssel is bővült a szolgáltatási palettám.
Évi: Én online tartalmakkal foglalkozom főleg, így nekem nem sok minden változott a munkámban, sőt, bővült, mivel a napokban jelenik meg az Élj kreatívan! című könyvem, és most az ehhez kapcsolódó stratégián, feladatokon, kommunikáción és természetesen a weboldalon dolgozom. A Nők az útON podcastadásokat virtuálisan is remekül fel tudtuk venni, nem álltunk le, alkalmazkodtunk. Van ezen kívül egy olyan offline projektem, a Womenspiration programsorozat, amelyet az online színtérbe emeltünk át az alapítótársammal, Barta Nikivel, ezáltal olyan új lábakat hoztunk létre, amelyeket a későbbiekben is szeretnénk megtartani, illetve ezt a konferenciát, vagyis inkább a formátumát a mostani kihívásokkal teli időszak hozta. Minden válság a kreativitás komposztja, ahogy sok helyen láthatjuk is magunk körül: keretek közé lettünk kényszerítve, a változás peremére sodródtunk, ezáltal új magokat szórtunk, gondozzuk – és meglátjuk, mi nő ki belőle hosszabb távon.
Lesz jövője a rendezvénynek? Szeretnétek hagyományt teremteni vele?
Anita: Mindenképpen, már most tervben van az őszi szezonra egy hármas konferencia, ami még elmélyültebb tudást és több gyakorlati tapasztalatot is ad majd. Tervezzük az offline lábát is: amennyiben a helyzet engedi, az Inspirációk Élménystúdió remek helyszíne lenne az eseménynek. Hiszünk a személyes kapcsolatok, kapcsolódások erejében, de nem fogjuk elengedni az online lábat sem, mivel ebben is óriási lehetőségek vannak. A kettő úgy egészíti egymást, mint egy nagy kirakós elemei, amihez a szervezők, a felkért előadók, és a résztvevők is tökéletesen illeszkednek – és így áll össze a kép.