Az érettségitek évében alapítottátok az Ecohills márkát. Miért éppen ebbe vágtatok bele?
Igen, a középsuli utolsó évében összeültünk egy baráti sörözésre, és azon gondolkoztunk, hogy mi lenne, ha mi lennénk az elsők, akik kizöldítik a hazai vendéglátást. Ekkor a szívószál elég nagy szitokszó volt, úgy éreztük, először erre kell koncentrálni. Befektettük minden ballagási pénzünket, és berendeltünk 50 000 papírszívószálat, majd elkezdtük ezekkel járni Budapest vendéglátóhelyeit.
Úgy tudom, a vendéglátóhelyeket járva véletlenül belebotlottatok az angyalbefektetőtökbe is.
Igen, először a Ráday utcában mentünk végig a helyeken, majd áttértünk a Király utcára, és ott találkoztunk Angeli Barbarával, akinek gyorsan letoltuk a klasszikus pitchünket. Ő maga is nagyon könyezettudatos, és vegán életmódot folytat, nagyon megtetszett neki az ötletünk, és a cégünk mögé állt. Majd később csatlakozott a csapatunkhoz a negyedik tulajdonos, Morafcsik Péter is, az ő szakértelmének és támogatásának a saját raktárunkat és a profi rendeléskezelő, illetve kiszállító rendszert köszönhetjük.
Mennyire vette komolyan a budapesti vendéglátószféra a két friss érettségivel rendelkező fiút, akik papírszívószállal házalnak?
Az elején annyira nem vettek komolyan minket, de elkezdtünk finomítani a kiselőadásunkon, láttuk, mi az, ami működik, amivel meg lehet fogni a vendéglátósakat, és mi az, amivel nem.
És mivel lehet megfogni őket?
Fontos az ár, azt nagyon jól el kell találni. És fontos úgy előadni a környezettudatos alternatívákat, hogy azt érezze az ügyfél, ez pénzügyileg is megtérülhet. Igen, a nem műanyag termékek mindig drágábbak a környezetszennyező opcióknál, viszont mi nemcsak a terméket, hanem egy szolgáltatást is ajánlunk e mellé. Matricákat nyomtatunk a partnereinknek, amivel tudják kommunikálni, hogy ők már környezetbarátabbak lettek. Ez nem csak a vendégek felé fontos jelzés: a vendéglátóhelyek egymást győzik meg, hogy ha többen adtak már ki pénzt a zöldülésre, akkor nekik is ezt kéne tenniük.
E mellett még a logisztika volt – és még mindig az –, amiben élen járunk. Már a legelejétől fogva nagyon szoros határidőkkel szállítunk, és nagyon flexibilisek vagyunk, ami a vendéglátóhelyeknek az egyik legmeggyőzőbb tulajdonság. Ha pénteken este tízkor hirtelen elfogy valakinél a szívószálunk, felhívnak minket, mi felvesszük a telefont, és az órát nem nézve elkezdünk dolgozni az ügyön.
Ma már bőven nem csak szívószál kapható nálatok, sőt, nem is csak vendéglátóhelyeket láttok el. Mikorra erősödtetek meg annyira, hogy bővülni tudjatok?
Igen, úgy gondoljuk, a szívószál önmagában nem elég arra, hogy egy vendéglátóhelyet ki tudjunk zöldíteni, így elkezdtünk más, egyszer használatos műanyagokra is alternatívákat ajánlani az ügyfeleknek. Néhány hónap alatt eljutottunk oda, hogy szemeteszsákok, tisztítószerek is kaphatóak lettek nálunk.
Sokszor tapasztaljuk, hogy már a marketing fontosabb is néha, mint a termék. Nálatok viszont nagyon is fontos a termék, aminek jó marketinget kell adni. Mi a stratégiátok?
Főként Facebook- és Instagram-hirdetések, és az oldalunkon a cikkírás jelenti a marketingtevékenységünk oroszlánrészét. Most pedig itt az első gerillakampányunk, a műanyagmentes július – azt szeretnénk kommunikálni, hogy ha csak lehet, ne használj műanyagokat, de ha már muszáj valamit használnod, akkor mi itt vagyunk. Úgy látjuk, nagyon sokan használják a műanyagmentes júliust edukációs tartalmak népszerűsítésére, a mi nóvumunk az, hogy termékoldalról szeretnénk alternatívát mutatni azoknak, akik az edukációs tartalmakra is fogékonyak.
Szerencsére több hírportál is felkapta a történetünket, azonban most arra várunk nagyon, hogy az éttermek működése visszatérjen a régi kerékvágásba, hiszen most – érthető módon – nem a vendéglátás-zöldítés a prioritás számukra. Azonban szerencsére a háztartási oldalunk pörög a koronavírus óta, ez azért kompenzálja a kiesést.
Hogyan tapasztaltátok eddig, az üzenetetek „átütése” szempontjából van jelentősége annak, hogy fiatal vállalkozók vagytok?
Igen, biztosan szuper indikátor volt az életkorunk. A mi generációnk sokkal fogékonyabb a környezetvédelemre, és azt vettük észre, hogy a fiatalabb üzletvezetők sokkal nyitottabbak, szeretnének változást hozni a jelenlegi gyakorlatokba.
Egy interjúban azt mondtátok, hogy Kínából rendeltétek be azt a bizonyos első 50 000 papírszívószálat. Találtatok azóta közelebbi céget, akivel együtt dolgozhattok?
Igen, szerencsére szinte minden terméket Magyarországról sikerül beszereznünk. A lakossági termékeink kivétel nélkül Magyarországon gyártott, magyar alapanyagból készült termékek, a többi, vendéglátásoknak szánt termékeink között van olyan, ami nem magyar, de az is Európán belülről jön. Egyébként nagyon sok versenytársunk Kínából hozza a termékeket a mai napig, erre érdemes figyelni vásárláskor is.
Van ma Magyarországon elég nagy választék környezettudatos gyártók terén?
Amikor elkezdtük a magyar gyártókra való átállást, akkor elég szűk volt a portfolió, de az utóbbi egy évben lényegesen bővítették. Azonban arra figyelnünk kell, hogy ha a termék zöld is, ha műanyagba csomagolják a szállítás során, az már nekünk nem oké. Minden termékünket kraftpapírba csomagoljuk, amit nem lehet abba, azt PLA-fóliába, ami ipari körülmények között lebomló anyag.
Igen, de Magyarországon még nem megoldott az ipari komposztálása a PLA-nak.
A klasszikus, úgymond lebomló műanyagok mikroműanyagokra bomlanak le, ezt minden formában elutasítjuk és nem használjuk, így maradnak a PLA-alapú termékek, amik ipari környezetben komposztálhatóak. Tudjuk, hogy ez is csak félmegoldás, de még mindig sokkal jobb, mint a műanyag. Könnyen lehet, hogy ha nem árusítanánk PLA-t, akkor az ügyfeleink visszatérnének a műanyagra, szóval igazából egy lépcsőfokként tekintünk rá. Kicsit olyan ez, mint ahogyan a vegán és a mindenevő között ott a vegetáriánus, azaz jelen esetben a PLA.
Az a jó hírünk, hogy nagy erőkkel dolgozunk a PLA ipari komposztálásán. Együtt dolgozunk egy biopolimert komposztáló céggel, és egész konkrét tervek vannak arra vonatkozóan, hogy ezt a problémát hogyan lehetne áthidalni. Szeretnénk kihelyezni a partnereinkhez egy-egy komposztdobozt, ahova bele lehet dobni a PLA-hulladékot, amit el tudnak szállítani a megfelelő feldolgozó üzembe. Viszont jelenleg ott akadtunk meg, hogy a szállításra alternatívát találjunk. Csak úgy lehetne ezt csinálni, ha a szívószál szállításakor a szemetet elszállítanánk, azonban a szemét veszélyes hulladéknak számít, így ezt nehéz megfelelően csinálni.
Szerintetek mikorra fog sikerülni megoldást találni erre a problémára?
Mi jövőre már legalább néhány partnerünktől szeretnénk elszállítatni a PLA-t.
A gimnázium után rögtön berobbant a vállalkozás. Ez most a főállásotok vagy tanultok mellette?
Az egyikünk, Dávid külföldön csinált két év business and management alapképzést, amit most halaszt a cég javára, a terv viszont az, hogy idővel visszamenjen befejezni a tanulmányokat, Adrián pedig a Corvinuson tanul jelenleg is.
A Ecohills számotokra szerelemprojekt, vagy egy az elkövetkezendő évek sok más saját alapítású cége között?
Azért ez szerintünk egy szuper kezdeményezés, és nem csak az első cégünk: mert van bennünk egy missziós tudat és egy komoly cél és kihívás is. Egyfelől jó lecke a Ecohills, sokat lehet belőle üzletileg és emberileg is tanulni, a másik oldalról viszont nemes cél, hiszen nagyon kevés ilyen üzlet van jelenleg, pedig mindenképpen ez lesz a jövő.