A Jumbo nevű holland szupermarketlánc kétszáz olyan pénztárt üzemelt be, ahol a vásárlóknak nem kell eszeveszett tempóban pakolniuk a táskájukba, és fizetés közben csacsoghatnak nyugodtan a pénztárosokkal. A bolthálózat ezzel a magány ellen akar harcolni, különösen a társadalom idősebb tagjai körében. A Holland Statisztikai Hivatal adatai alapján ugyanis a 15 évnél idősebb hollandok 26 százaléka érzi magát valamilyen szinten magányosnak, míg ez az arány a 75 év felettiek körében már 33 százalék.
Az első beszélgetős kasszát 2019-ben vezette be próbaképpen a szupermarket, és a rengeteg pozitív visszajelzést kaptak a vásárlóktól. A szélesebb körben történő bevezetését a holland kormány által támogatott magány elleni program részeként történik, például egy 24/7 hívható magány forródrót mellett.
„A Kletskassa egy olyan pénztár, ahol azok vásárolhatnak akk nem sietnek és szeretnének beszélgetni – mondta a bolt szóvivője. – Sok ember, különösen az idősek, gyakran érzik magányosnak magukat. Ez egy apró gesztus, de nagyon értékes, különösen egy digitalizált és egyre gyorsuló világban.”
A bolthálózat nem hasraütésszerűen döntötte el, hol nyissa meg a beszélgetős kasszákat. Azokban az országrészekben vezették be, ahol különösen komoly problémát jelent az elmagányosodás. A pénztárak mellett nyitottak úgynevezett kényelmes beszélgetős sarkot is, ahol a vásárlók egy csésze kávé mellett leülhetnek, és beszélgethetnek egymással. Emellett adományoznak az Oma’s Soep nevű jótékonysági szervezetnek, ahol időseket hoznak össze egyetemistákkal, hogy együtt főzzenek leveseket.
Nem ez az első próbálkozás Hollandiában és Belgiumban a magány elleni harcra. Egy holland idősotthonban például diákok ingyen lakhatnak, ha cserébe heti 30 órában vállalják, hogy jó szomszédai lesznek az idős lakóknak, azaz például beszélgetnek, kártyáznak velük.
Forrás: Vice Fotó: Getty Images