Gyerekek, akik milliókat keresnek a YouTube-on

2023. február 01.
Vlad, Niki, Diana és Nastya jachtokon bulizik, Ferrarival furikázik és beutazza a világot. A hasonkorú gyerekekből álló masszív közönségük pedig nem tud betelni velük a YouTube-on.
Vlad és Niki YouTube csatornájának nagyjából 90 millió feliratkozója van.
  • „A gyerekek a YouTube előtt ülve úgy érzik, Vlad és Niki a barátaik” – mondta az anyjuk, Victoria Vashketov.
  • YouTube-csatornájuknak nagyjából 90 millió feliratkozója van.
  • A YouTube-on milliókat kereső kisgyerekek még nem töltötték be a 10-et sem.

Három évvel ezelőtt Vlad, Niki, Diana és Nastya barátok voltak, akik Miami körül hajózgatva egy 30 méteres jachton ünnepelték egyikük születésnapját. Ma riválisok, és egymás ellen harcolnak a YouTube-királyságért. 

És még egyikük sincs 10 éves.

Három YouTube-csatorna sztárjai: a Vlad and Niki (Vlad és Niki), Like Nastya (Mint Nastya) és Kids Diana Show (Diana gyerekshow) készítői, főszereplői. Ez a három legnépszerűbb élő szereplős YouTube-gyerekcsatorna a világon, közel 300 millió feliratkozójuk van összesen. Ám nem maradtak meg csak a YouTube-on, már saját streamingshow-juk, játékmárkájuk és márkanevük van, amikkel dollármilliókat keresnek. 

A gyerekek, akik befolyásosabbak mint Mickey egér

„Ezek a gyerekek, akik tulajdonképpen a semmiből jöttek, ma már nagyobb befolyással bírnak, mint Mickey egér” – mondta Eyal Baumel, aki YouTube-személyiségek hosszú távú stratégiáján dolgozik, köztük a Like Nastya csatornáén. 

Ha röviden akarnánk összefoglalni, milyen műsor látható a YouTube-csatornáikon, azt mondhatjuk, mintha élő szereplős rajzfilmek lennének egy kertvárosi álomvilágban. A gyerekek szuperhősöknek öltöznek, óriási zöldségek között másznak és motoros játékautókon furikáznak. Az anyuka és apuka mellékszereplő. 

Ahogy egyre sikeresebbek lettek a gyerekek, úgy lettek a játékok és a környezet egyre felvágósabb. Az egyik videóban Vlad és Niki lepattintja anyjukat és a habos-babos rózsaszín boákkal cicomázott hátsó ülésű Range Rovert apjuk tűzpiros Ferrarijáért. Egy másik videóban, amit idén töltöttek fel a Kids Diana Show YouTube-csatornára, a kislány elutazik a Maldív-szigetekre és egy luxusresortban száll meg, ahol a gyerekek és a szülők egy sárga tengeralattjáróba szállnak be.

A videókban leginkább úúúú és aaaaaa hangzik csak el, minimális a párbeszédek száma. Ez nagyban megkönnyíti a többnyire angol videók feliratozását más nyelvekre, köztük arabra, spanyolra és indonézre is.

„A gyerekek úgy érzik, Vlad és Niki a barátaik” – mondta Victoria Vashketov, a 9 és 7 éves gyerekek édesanyja. A játékgyártók rengeteget fizetnek nekik, hogy az ő termékeikkel játszanak a videókban. Valahol 75 ezer és 300 ezer dollár (26 millió-107 millió forint) mozog az az összeg, amennyit elkérnek a termékelhelyezésért a YouTube-videóikban

De természetesen van saját exkluzív játékmárkája is a gyerekeknek a nevükkel és kedvenceikkel. Van Vlad akciófigura és babaházba való játékok Diana egész családjáról, amit olyan nagy amerikai áruházláncokban is meg lehet venni, mint a Walmart és a Target, sőt, Svédországban és Mongóliában is beszerezhetők.

Ami még durvább, hogy a nagy streamingszolgáltatóknál is megnézhetők a gyerekek videói, nem csak a YouTube-on, az HBO Max és az Amazon is megvásárolta a jogokat. „Globális franchise-t hoztunk létre úgy, hogy tulajdonképpen stúdiónk sincs – mondta Dan Weinstein, a Vlad and Niki képviselője. – Elég durva, ha jobban belegondolunk.”

Minden az időzítésen múlik

Amikor Vlad, Niki, Diana és Nastya kisbabák voltak, a tablet lett az új bébiszitter. Az 1-2 éves apróságok játék kicsomagolós videókat néztek a YouTube-on. Ez olyan volt nekik, mint a drog. 

Aztán jöttek a gyerekinfluenszerek. Az egyik első Evan volt, az EvanTubeHd csatorna youtubere, aki Angry Birds játékokról kezdett posztolni videókat 5 éves korában. Sztár lett. Ryan Kajit még ma is a YouTube gyerekkirályának tartják. Ő nemcsak játékvideókat készített, de véleményezte is a népszerű gyerekjátékokat. Milliókat keresett azzal, hogy a Thomas, a gőzmozdonyt elemzi. Ők voltak a gyerek YouTube-tartalmak úttörői. Kidolgozták azoknak a videóknak a receptjét, amit gyerekek milliói néznek: vegyél egy cuki gyereket, ismert márkanevet, játékot, videózd le, ahogy játszol vele és posztold. 

A három család jól megtanulta ezt a receptet

Vlad és Niki szülei még moszkvai otthonukban kezdtek videókat készíteni. Szergej Vashketov egy élelmiszergyártónál volt középvezető, Viktoria tornász volt. Az első videóik még oroszul készültek, ezeken Vlad és Niki Coca-Colás üvegből iszik és hatalmas M&M’s és Skittles zacskókkal szórakozik.

Nastya, akinek a teljes neve Anastasia Radzinszkaja szintén Oroszországból, Krasznodarból származik. A szülei azért kezdtek lányukról videókat posztolni a YouTube-ra, hogy megmutassák, tud beszélni, miután egy orvos tévesen oxigénhiányos bénulással diagnosztizálta és azt mondta, valószínűleg soha sem fog tudni beszélni. Az első videók egyikén Nastya legózik és Disney-témájú Kinder-tojásokat bontogat. 

Diana szülei – Olena és Vologyimir Kidiszjuk – kijevi otthonukban kezdtek videókat készíteni lányukról, hogy a felvételeket a Rómában élő idősebb bátyjának küldjék el. Ezeken olyan népszerű gyerekjátékokkal játszott a kislány, mint Peppa Pig, a Hot Wheels és a Play-Doh.

Mindhármuk YouTube-csatornája teljesen amatőr volt kezdetben. Ha nem a konyhaasztalnál forgattak, akkor a helyi parkban vették fel okostelefonnal a videókat és szinte egyáltalán nem szerkesztették. Ahogy elérték a milliós nézettséget a YouTube-on, a szülők elkezdték az üzleti lehetőséget látni a videókban és több pénzt fektettek a jobb minőségű filmekbe, extravagáns helyszínekbe és játékokba. Minél népszerűbbek lettek a videók, a YouTube algoritmusa annál gyakrabban ajánlotta a posztokat a gyerekeknek a képernyő előtt.

A családok napfényesebb helyekre költöztek Ukrajnából és Oroszországból. Például Dubaiba és Thaiföldre, ahol egész évben kültéri videókat készíthettek. Nagyjából négy évvel ezelőtt a három család Miamiban találkozott és összebarátkozott. Nastya meghívta a szülinapi bulijára Vladot, Nikit és Dianát. Az évek során készültek közös játszós videók és születésnapi felvételek, melyeken a szerencsés ünnepelt hegynyi ajándékot bontogat. „A születésnapos videók nagyon jól mennek a YouTube-on” – mondta a Vashketov anyuka. 

Ám ezeken a videókon ma már egész csapat dolgozik.

Hollywood is bekopogtatott

Nastya kreatív csapata egy animációs sorozatot készít Will Smith produkciós cégével. A Netflixet is érdekli a sorozat. 

Az HBO Max hétszámjegyű szerződést kötött a Vlad and Nikivel két rajzfilmre a két fiúval. 

Diana a Mancs őrjárat egyik promófilmjében is szerepelt, és az Amazon Prime-on is van elérhető tartalma. Testvérével, Romával egy animációs YouTube-sorozata is van, melyben Diana alteregóját alakítja, Játék hercegnőt, akinek Borisszal, az unalom bárójával kell megküzdenie. 

Mi lesz, ha kiöregszenek?

Nem ülhetnek azonban a gyerekek tétlenül a babérjaikon. Az elmúlt években egyre erősebben kopogtatnak a trónkövetelők. Ez megviselte a családok közötti viszonyt is, barátokból egyre inkább riválisokká váltak. 

A harc különösen erős Diana és Nastya között, mivel mindketten lányok. Fej fej mellett haladnak nézettségben a YouTube-on. Jelenleg 102 millió feliratkozója van Nastya, és 104 millió Diana csatornájának. A harc néha a már átterjed arra is, kinek a brandingelt ajándéktárgyai kapjanak jobb helyet a forgalmazók polcain. 

A családoknak azonban van egy másik dilemmája is. Nemsokára a gyerekeik kinőnek a cuki gyerekkorból, túl idősek lesznek ahhoz, hogy az óvodásoknak készítsenek videókat. Vlad már gondolt a jövőre, neki a Mr.Beast nevű youtuber a példaképe, aki különböző kihívásokat posztol a videómegosztó oldalon. De a zeneiparban is lehet jövője testvérével, már dolgoznak rajta, hogy megtalálják a megfelelő producereket és úgy néz ki, azokkal a dalszövegírókkal dolgoznak együtt, akikkel Justin Bieber és Selena Gomez is. 

Vashketovék jelenleg Miami mellett élnek, iskolába járnak. Most vásároltak 12,5 millió dollárért (4,4 milliárd forint) egy nyolcszobás palotát az elég menő környéknek számító Golden Beachen. A szülők szerint a gyerekek bármikor abbahagyhatják a videók készítését, amikor csak akarják. 

Ahogy Vlad lassan kiöregszik a YouTube ovisoknak szóló videóiból, talán 3 éves öccse, Christian lép a helyére. Már ő is szerepelt több posztban is, és a család nem tervezi, hogy külön csatornát hozna létre a legkisebb fiuknak. De utána is van, aki a gyerek YouTube-birodalmat megörökli: 2023 szeptemberében születik a családba a negyedik gyerek, az első lány.

Forrás: Wall Street Journal Fotó: YouTube