A Cruelty Free International „nyuszis logója“, vagyis a Leaping Bunny program a leghitelesebb garancia arra, hogy egy márka megtett minden tőle telhetőt azért, hogy a teljes beszállítói láncából kiiktassa az állatkísérleteket. Az állatok jogaiért küzdő szervezet nemrégiben az egyik legnagyobb szépségbranddel, az Avonnal lépett partnerségre, melynek eredményeként a márka is megkaphatta a minősítését. Miért fontos a nagy szépségmárkák példamutatása, hogyan lehet kiérdemelni a logót és egyáltalán miért zajlanak még mindig állatkísérletek a kozmetikai iparban? Michelle Thew, a Cruelty Free International CEO-ja és Natalie Deacon, az Avon vállalati kapcsolatokért és fenntarthatóságért felelős vezetője válaszolt a kérdéseinkre.
Szinte nap mint nap születnek újabb elképesztő technológiai innovációk a laborban létrehozott műhústól a lombikokban növesztett emberi szervekig. Hogyan lehet egy ilyen barbár gyakorlat, mint az állatokon való kísérletezés továbbra is jelen a kozmetikai iparban?
Natalie Deacon: Leszögezhetjük, hogy nincs semmiféle tudományos indoka az állatokon való tesztelésnek a kozmetikai iparban. Az in vitro, vagyis élő szervezeten kívüli tesztelés innovációja már régóta feleslegessé tette az egyes kozmetikai alapanyagok állatokon való tesztelését, vagyis elméletileg nem lenne semmi akadálya, hogy a kozmetikai ipar teljes egészében maga mögött hagyja ezt az elavult és kegyetlen gyakorlatot.
Michelle Thew: Ez nagyon fontos kérdés, hiszen bár annak idején a Cruelty Free International is az állatkísérletek etikai problémájára hivatkozva kezdte meg a munkáját, ma már a tudomány fejlődésének hála azt is ki tudjuk jelenteni, hogy az állatkísérletek nemcsak morális, de tudományos szempontokból sem védhetőek. Nem csupán arról van szó, hogy az állatkísérletek feleslegesek, de a legújabb vizsgálatok szerint gyakran kevésbé relevánsak, mint az újabb módszerek – sokkal többet megtudhatunk, ha az egyes összetevőket laboratóriumban előállított emberi bőrön teszteljük, mintha egy tengeri malac leborotvált hátára csöpögtetnénk. A számítógépes modellek, laboratóriumi emberibőr-minták és in vitro technológiák nemcsak emberségesebb, de emberközelibb, megbízhatóbb és jóval relevánsabb módszereket jelentenek, amelyek nemcsak az állatokon végzett kegyetlen kísérleteknek vetnek véget, hanem az emberek és a környezet javát szolgálják a megbízhatóbb vizsgálatokkal. Jelenleg is világszerte 190 millió állatot használnak különböző állatkísérletekre, és bár a helyzet javul, fontos lenne, hogy a döntéshozók is belássák, már semmilyen szempontból nem szükséges a háztartási termékek és kozmetikumok forgalmazását állatkísérletekhez kötni.
Az orvostudomány és a gyógyszeripar területén jóval elfogadottabbnak számítanak az állatkísérletek, mert azt gondoljuk, elengedhetetlenek a biztonságos készítmények és kezelések fejlesztéséhez.
M.T.: Valóban van különbség a két terület között, elsősorban a szabályozásukat illetően. A kozmetikai iparban leginkább a vállalatok és a fogyasztók szabad választásain múlik, hogy az állatkísérletek gyakorlatát teljesen magunk mögött hagyhassuk, míg a gyógyszeripart szigorúbb szabályozások kötik és többnyire kötelező tesztelni a készítményeket valamilyen rágcsáló, illetve nem-rágcsáló állaton. Elsődleges célunk ezen a területen az, hogy nyomást gyakoroljunk a döntéshozókra és a szabályozókra, hogy hagyjanak fel az állatkísérletekkel.
Natalie Deacon és Michelle Thew
A legtöbben valószínűleg nincsenek tisztában az állatkísérletek valóságával. Mesélnének egy kicsit a kozmetikai célú állatkísérletek során alkalmazott „tesztekről“?
M.T.: A legtöbb esetben úgynevezett toxicitási tesztekről beszélünk. Ezzel kapcsolatban a leginkább megtévesztő az lehet, hogy sokak feltételezésével ellentétben ezekben a kísérletekben nem a kész termékeket – tehát egy krémet vagy egy sminkterméket – tesztelik az állatokon, hanem magát a potenciálisan irritációt okozó hatóanyagot. Vagyis különböző kemikáliákat. Ezekben a kísérletekben az állatokat arra kényszerítik, hogy különféle anyagokat egyenek meg, lélegezzenek be, vagy beledörzsölik azokat a bőrükbe, belefecskendezik testükbe. Az állatokat ezután további megfigyelésnek és tesztelésnek vetik alá, majd szinte minden esetben megölik őket, hogy a kutatók megvizsgálhassák a szöveteikre és szerveikre gyakorolt hatásokat. A kozmetikumokkal leginkább összefüggésbe hozott tesztnek, a hírhedt Draize-tesztnek, amely során nyulak szemébe csepegtették az anyagokat, mára szerencsére véget vetettek. Az állatkísérletek során használt állatok közül a legtöbben egész, rövid életüket laboratóriumokban töltik. Való igaz, hogy ezeket az állatkísérleteket többnyire mindentől távoli, izolált laboratóriumokban, a nyilvánosságtól elzártan végzik, így valóban nehéz lehet átérezni a helyzet súlyát.
Ha ezt vesszük, elég félrevezetőek azok a kampányok, ahol kisminkelt állatokkal – például majmokkal – próbálják felhívni a figyelmet az állatkísérletekre, hiszen ez durván minimalizálja a problémát…
M.T.: Valóban, mi a Cruelty Free Internationalnél épp ezért is figyelünk rá, hogy mindig pontos, tudományosan is helytálló információkat közöljünk. Az is fontos, hogy amikor állatkísérletekről beszélünk, tisztázzuk, milyen fajok is érintettek a fogyasztói termékekben található összetevőkre irányuló toxikológiai vizsgálatokban: zömmel nyulakon és más rágcsálókon – tengerimalacokon, egereken és patkányokon – végzik ezeket a kísérleteket, nem pedig majmokon vagy kutyákon, ahogyan néhány kampányban mutatják. Ugyanígy a márkák részéről is fontos, hogy transzparensen és őszintén kommunikáljanak erről, hiszen ha egy termékre csupán annyit írnak, hogy nem tesztelték állatokon, az vonatkozhat csupán a kész termékre, és önmagában még semmit nem mond el az egyes összetevők bevizsgálásáról vagy az ellátási láncok gyakorlatairól. A Leaping Bunny logó szigorú kritériumrendszer segítségével garantálja, hogy az adott márka a teljes ellátási láncát és az összes összetevőt ellenőrizte.
N.D.: Valószínűleg az EU állatkísérletek betiltására vonatkozó rendelete miatt sokan automatikusan feltételezik, hogy az Unión belül kapható termékeket nem tesztelték állatokon, pedig ez sajnos egyáltalán nincs így. Ahogyan a greenwashing is jelen van a különböző iparágakban, úgy az állatkísérletekkel kapcsolatos transzparencia is problémás, épp ezért fontosak az olyan garanciát jelentő szervezetek, mint a Cruelty Free International.
Az elmúlt években láthattuk, hogy a fogyasztók sok szempontból tudatosabbá váltak a kozmetikumok területén és a vegán termékek iránt is megnőtt a kereslet. Mégis, mintha kevesen vennék figyelembe, hogy kedvenc termékeiket tesztelték-e állatokon. Hogy látják, mi lehet ennek az oka?
N.D.: Azt kell mondanom, hogy mi az Avonnál ezzel épp ellenkezőleg azt tapasztaltuk, hogy az embereknek nagyon is fontos ez a szempont. Világszerte rengetegszer szembesültünk ezzel a kérdéssel a vásárlóink részéről, sőt, úgy látjuk, ez az egyik legfontosabb kérdés a fogyasztóinknak. Tény, hogy régiónként eltérhet, mennyire érzékelik fontosnak ezt a problémát, illetve valóban vannak területek, ahol az egyes termékek biztonságossága még mindig fontosabb szempont az embereknek, de alapvetően azt kell, hogy mondjam, ez egy nagyon égető és fontos kérdés a fogyasztóknak.
M.T.: Egyetértek – a márkák gyakran számolnak be róla, hogy az állatkísérletekre vonatkozó kérdés sok esetben ez az egyetlen, amelyet a fogyasztók feltesznek. Fontos egyébként azt is megjegyeznem, hogy ha egy termék vegán, az még nem jelenti automatikusan, hogy nem tesztelték állatokon. Ez a két szempont erősen szétválik és külön kezelendő. Erről sajnos csak nagyon keveset tudnak az emberek, így a legjobb jó szándék mellett is félrenyúlhatnak az üzletekben.
Korábban már szó volt róla, hogy az állatkísérletek többnyire rejtve maradnak a fogyasztók előtt. Hogyan lehet nyomást gyakorolni a márkákra, hogy transzparensebbek legyenek a gyártási folyamataikat illetően?
N.D.: Számunkra azért is volt nagyon fontos, hogy megszerezhessük a Leaping Bunny minősítést, mert ez az aranystandard a területen. Rengeteg logó és minősítés létezik, de a Cruelty Free International szigorú kritériumrendszere jelenti a valódi bizonyosságot, hogy egy márka semmilyen módon nem árt az állatoknak a munkája során. Ez az, amit a fogyasztóknak is keresniük kell. Én azt gondolom, minden márkának arra kell törekednie, hogy megfeleljen ezeknek a kritériumoknak. A fogyasztóknak egyre fontosabb, hogy pontosan mi is kerül a termékekre, és hogy hogyan kerülnek hozzájuk azok a termékek, az alkalmazott munkaerőtől egészen a csomagolásig. Ez a fogyasztók felől érkező nyomás a legerősebb motiváció a transzparens működés felé.
M.T.: Ebben a folyamatban nagyon fontos szerepet kap az olyan márkák aktív fellépése, mint az Avon. Az, hogy egy ilyen mamut-brand is képes megszerezni a Leaping Bunny logót és partneri együttműködésre lépni a Cruelty Free Internationallel, a többi márkát is cselekvésre sarkallhatja.
Hogyan kaphatja meg egy kozmetikai márka a Leaping Bunny logót?
N.D.: A legfontosabb, hogy egy márka a gyártás minden folyamatánál belső ellenőrzést folytasson, hogy biztosra vehesse, egyetlen munkafolyamat sem sérti az állatok jogait. Ehhez minden egyes termék minden egyes alapanyagát ellenőrizni kell, az azokhoz tartozó beszállítókkal, feldolgozókkal együtt. Ezekről a belső vizsgálatokról pedig jelentést kell szolgáltatni a Cruelty Free International felé. Nagyon hosszú és alapos folyamatról van szó: bár az Avon az utóbbi 30 évben is elkötelezetten küzdött az állatkísérletek beszüntetése ellen és a partnereinket is nyomatékosan megkértük, hogy ne folytassanak ilyen teszteket, a Leaping Bunny logó egy lépéssel tovább megy, hiszen itt egy független harmadik fél is megvizsgálja a gyártási folyamatokat. Folyamatosan referálnunk kell a működésünkről, ez garantálja, hogy folyamatosan eleget teszünk a Leaping Bunny kritériumainak. Mi az Avonnál 600 alapanyagot hitelesítettünk, és több mint 2000 beszállítóval egyeztettünk, hogy megkaphassuk a minősítést.
M.T.: Valóban nagyon alapos folyamatról van szó, minden egyes hozzávalót egészen a nyers alapanyagig visszavezetve ellenőrizni kell. Folyamatosan kapcsolatban vagyunk és szorosan együttműködünk a márkával, hogy a működésük végig az állatok jogainak tiszteletben tartásával történjen. A program megkívánja azt is, hogy évente megújítsák a beszállítók nyilatkozataikat, és háromévente egy független ellenőrzésen vegyenek részt. Hozzátenném azért, hogy itt partneri kapcsolatról van szó, célunk, hogy támogassuk a márkákat és segítsük őket az esetleges problémák leküzdésében, nem az, hogy megbüntessük őket.
Hogyan zajlott ez a folyamat az Avonnál?
N.D.: Az biztos, hogy komoly munka volt, amin a vállalaton belüli termékbiztonsággal foglalkozó csapatunk dolgozott, de külső tanácsadókkal is felvettük a kapcsolatot, hogy még több erőforrást tudjunk mozgósítani. Szerencsére a beszállítóink nagyon pozitívan reagáltak – ebben persze nagy segítség volt, hogy már korábban is ugyanezeket az értékeket kommunikáltuk és nyomatékosan arra kértük partnereinket, hogy semmilyen munkafolyamatban ne alkalmazzanak állatkísérleteket. Ez a komplex folyamat segített átvilágítani a teljes gyártási folyamatot a nyers alapanyagtól az elkészült termékig, és kiszűrni bármiféle problémás gyakorlatot.
M.T.: Egy Avon méretű márkának ez tényleg óriási erőfeszítés, rengeteg erőforrást kell mozgósítaniuk hozzá. Ezért is nagyon előremutató, hogy egy ilyen ismert és nagy brand megkapta a Leaping Bunny logót. Ebben a folyamatban előfordul, hogy egy márkának új beszállítót kell keresnie vagy akár le kell cserélnie egy terméke alapanyagát, új formulát kell gyártania. de az Avonnál.
Nyilvánvalóan fontosak az egyes márkák egyéni erőfeszítései, de milyen központi intézkedésekre lenne szükség az állatkísérletek megszüntetésének érdekében?
M.T.: A Cruelty International célja, hogy teljesen erőszakmentes világunk legyen, addig nem hagyjuk abba a munkát, amíg egyetlen márka se tesztel állatokon. De ehhez természetesen a kormányok, döntéshozók segítségére is szükségünk van. Nemcsak az állatkísérletek tilalmának fenntartását kell védeni Európában, hanem minden országban és minden szabályozó hatóság részéről változásra van szükség. Egészen az ENSZ-ig vittük követeléseinket, hogy világszerte betiltsák az állatkísérleteket és ezek megjelenjenek a szervezet fenntarthatósági fejlődési céljai között. Fontos, hogy az embereknek csak fogyasztóként, a vásárlással kapcsolatos döntéseikkel üzenjenek, de ahol tudnak, állampolgárként is nyomást gyakoroljanak a döntéshozókra, hogy minél előbb olyan világban élhessünk, ahol egy állatnak sem kell feleslegesen szenvednie a kozmetikai célú kísérletek miatt.
Fotó: Getty Images