Ezért választják egyre többen az újratölthető kozmetikumokat

2022. június 08.
Az újratölthető szépségápolási és higiéniai termékek használata néhány éve még csak a spórolósok trükkje volt, mostanra azonban szinte létszükségletté vált, hogy mindannyian ezeket a termékeket válasszuk – és nem feltétlenül a költséghatékonyság miatt. A környezeti ártalmak csökkentéséhez – a gyártókon túl – ugyanis a vásárlókra is szükség van.

A műanyag kényelmes: jó csomagolóanyag, hiszen higiénikus, sokrétű, sokféleképpen alakítható. Igen ám, de amióta a múlt század közepén megindult a tömeges gyártása, a becslések szerint kb. 6,3 milliárd tonna műanyaghulladék képződött, amelyből nagyjából ötmilliárd tonna került hulladéklerakóra, vagy jutott ki a környezetbe. És ez még nem minden: a valaha gyártott összes műanyag kétharmada még mindig velünk van. A keserű igazság, hogy bármennyire is szeretjük, a szépségipar nem kíméli a környezetet, mivel rengeteg műanyagot igényel. A statisztikák szerint a globális kozmetikai ipar évente 120 milliárd egységnyi csomagolóanyagot gyárt, és akkor még nem beszéltünk a kupakokról, az adagolópumpákról vagy a krémek mellé adott aprócska kanalakról, spatulákról sem.

Szerencsére a piaci szereplők is felismerték a probléma jelentőségét, ezért egyre másra jelentik be a cégek (legyenek igazi óriások, mint a L’Oréal, a Henkel és az Unilever, vagy éppen kis független márkák, mint mondjuk a brit Evolve Organic Beauty, a magyar Phi Cosmetics és a Pandhy’s), hogy különböző intézkedéseket vezetnek be műanyagfelhasználásuk, és úgy általában a karbonlábnyomuk csökkentése érdekében. A száz százalékban újrahasznosítható és újrahasznosított műanyaggal dolgozni mostanra alapkövetelménnyé vált, de egyre többen állnak elő csomagolásmentes vagy újratölthető termékekkel is.

újratölthető szépésgápolási termékek

A műanyag bekerül a körforgásba

A változás elengedhetetlen. Évente kb. 11 millió tonna műanyaghulladék kerül az óceánokba, ami akkora mennyiségnek felel meg, mintha a Föld minden lakója hetente bedobna egy műanyag szatyrot a vízbe. A műanyagok pedig (kössenek ki akár folyóban, tengerben vagy szeméttelepen), nem lebomlanak, hanem nagyon apró részekre esnek szét, majd bekerülnek a természet körforgásába. Ugyanúgy műanyagok maradnak, csak szabad szemmel már nem láthatók – ezeket nevezzük őket mikroműanyagnak. Bejutnak a termőföldbe, a vizeinkbe, a cukorba, a sóba, a mézbe, az állatok és az emberek szervezetébe is. És nemcsak a természetben végző, felfoghatatlan mennyiségű műanyagszemét veszélyezteti az élővilágot, hanem már műanyag gyártása is hozzájárul a klímaválság súlyosbodásához, hiszen kőolajszármazékokból készül, ráadásul hatalmas károsanyag-kibocsátással.

Használd tovább, töltsd újra!

A szépségipari cégek új, a műanyagok visszaszorítására irányuló törekvései mára többet jelentenek puszta marketingfogásnál. A megoldás pedig túlmutat a fogyasztón: ez a körforgásos gazdaság, amelyben a termékeket már eleve azzal a szemlélettel tervezik és gyártják, hogy minél kevesebb erőforrást használjanak fel, minél tartósabbak legyenek, és minél nagyobb részüket lehessen újrahasználni. Az egyik út, amelyet egyre több cég követ, a PCR (ost-consumer recycled plastic), vagyis a fogyasztói felhasználás során újrahasznosított műanyag csomagolás. A Henkel professzionális hajápolási márkája, az Authentic Beauty Concept a PCR műanyagra való áttéréssel például évente körülbelül 25 tonna szűz műanyagot spórol meg egymillió termékből. A Dove-ot is gyártó Unilever 2019-ben azt vállalta, hogy 2025-ig a részben újrafeldolgozott műanyagok használatának növelésével, részben pedig a felhasznált plasztik csomagolóanyagokkal több mint százezer tonnával csökkenti a műanyagfogyasztását.

Az újrahasznosításnak kiváló módja az újratöltés is, amellyel gyakorlatilag minimalizálhatjuk a keletkező műanyagszemetet azzal, hogy ugyanazt a csomagolást hasznosítjuk a körforgásban – és szerencsére a márkák erre is nagyon nyitottak. A Procter & Gamble alumíniumpalackból és utántöltő tasakból álló rendszert vezetett be a Pantene, a Head & Shoulders, a Herbal Essences és az Aussie márkáknál, amelynek eredményeképpen háztartások milliói hatvan százalékkal csökkenthetik műanyagfogyasztásukat.

A refill mozgalom új üdvöskéje pedig a The Body Shop: az amerikai márka ebben az évben globálisan ötszáz üzletében vezet be újratöltő-állomást, amelyet 2022-ben még újabb háromszáz ilyen kihelyezés követ – tekintve a brand népszerűségét, ez szintén több tonnányi műanyag megspórolását jelenti majd. Egy gyártó tehát hatalmas mennyiségű műanyaghulladéktól szabadíthatják meg a környezetet – gondoljunk csak bele, micsoda eredmény lenne, ha mindannyian átállnának hasonló gyakorlatra!

újratölthető szépésgápolási termékek

Sok kicsi sokra megy

Noha a nagyvállalatok kezében van a megoldás kulcsa, nekünk, fogyasztóknak is rendkívül fontos szerepünk van abban, hogyan kezeljük globálisan a műanyagproblémát. Környezettudatosan élni nem mindig kényelmes, de az talán világos: ma már a szokásainkkal olyannyira ártunk a környezetünknek, hogy nem lehet opció, hogy nem hozunk áldozatokat.

És mit tehetünk mi? A legjobb persze, ha egyáltalán nem járulunk hozzá új flakonok gyártásához, ezért csomagolásmentes, zero waste vagy pucér termékeket vásárolunk. Illetve, ha már műanyagot veszünk, álljunk ellen a műanyagszemét halmozás egyébként igen kényelmes gyakorlatának, és keressük az újratölthető megoldásokat. A refill szépségtermékeket ugyanis már nemcsak a szépségszalonokban, hanem a drogériák és a luxusparfümériák polcain is megtaláljuk. Úttörőként a Dior, a Lancôme, a Rituals, a Giorgio Armani, a Sensai és az Yves Saint Laurent is kínál arcápolókat és sminktermékeket újratölthető verzióban.

Szerző: Tóth Orsi

A cikk a Marie Claire egy korábbi lapszámában jelent meg!

Olvasd el ezt is!