A szépségipari állatkísérletek jövője

2023. április 17.
Számos tudományos felfedezés köszönhető állatokon végzett teszteléseknek, ezért sokáig uralkodott az a nézet, hogy az állatkísérletek elengedhetetlenek a tudomány fejlődéséhez. A kozmetikai ipar azonban egyre inkább rácáfol erre az álláspontra: ma már nem kell, hogy érző lények szenvedjenek egy-egy új termék kifejlesztése, tesztelése során.
szepsegipari-allatkiserletek-cruelty-free

Nem csak a vegánok számára lehet fontos kritérium, hogy csakis cruelty-free, vagyis igazoltan és teljes mértékben állatkísérlet-mentes szépségápolási termékek kerüljenek a kosarukba, majd a bőrükre. Elvileg könnyű dolgunk van ennek ellenőrzésében, hiszen az EU-ban 2003 óta tilos bármilyen kozmetikai célú állatkísérletet végezni, állatokon tesztelt kozmetikumot sem lehet forgalmazni, 2013 óta pedig teljes a tiltás a késztermékek mellett az egyes összetevőkre vonatkozóan is. Magyarországon az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény óta tilos egyebek mellett kozmetikai cikkeket állatokon tesztelni. De akkor miért nem mondható el minden egyes itthon, illetve az Európai Unióban kapható termékről, hogy állatkísérlet-mentes?

Kiskapuk és útvesztők

Kezdjük ott, hogy mit is értünk azon, hogy egy márka, egy termék vagy egy cég állatkísérlet-mentes. A Lush szakértői például így gondolják: „Igenis lehetséges az állatkísérletek teljes mellőzésével termékek széles skáláját kifejleszteni, előállítani és értékesíteni, és ezzel együtt biztosítani, hogy azok emberi használatra biztonságosak legyenek. Éppen ezért a Lush nem tesztel állatokon, nem használ olyan összetevőket, amelyek vegetáriánusok számára nem megfelelő állati eredetű anyagokat tartalmaznak, és csakis olyan cégektől vásárol nyersanyagokat, amelyek nem használnak és nem végeztetnek más cégekkel állatkísérleteket, és a jövőben sem tervezik állatkísérletek bevezetését.”

szepsegipari-allatkiserletek-cruelty-free

Van itt egy fontos kulcsszó, a végeztetnek. Ugyanis az, hogy az adott cég nem maga végzi el ezeket a kísérleteket, nem jelenti azt egyértelműen, hogy a felhasznált alapanyagokon nem végzi el más máshol a kísérleteket. Előfordulhat, hogy ez a cég megrendelésére történik, de az is, hogy nem is feltétlenül tud róla. Ahogy az is megeshet, hogy egy márka termékeit egy másik, EU-n kívüli országban történő forgalmazás esetén az ottani előírások alapján tesztelni kell (például Kínában erre elég szigorú szabályozás van érvényben).

Biztosra mennek

Honnan tudhatjuk hát biztosan, hogy a terméket, amelyet használni szeretnénk, sehol, semmilyen formában nem tesztelték állatokon? A dolgok mélyére ásni minden egyes kozmetikumnál igencsak sok időt és energiát emésztene fel, szerencse, hogy az utánajárást elvégzik helyettünk a nemzetközi állatvédő szervezetek. A PETA és a Cruelty Free International nagyon alapos vizsgálódás alapján ítéli oda a nyuszis logót (az általánosan elismert kegyetlenségmentes védjegyet) azoknak a cégeknek, amelyek minden kétséget kizáróan bizonyítani tudják, hogy termékeiket, illetve összetevőiket senki nem teszteli állatokon.szepsegipari-allatkiserletek-cruelty-free

A Garnier például 2021-ben kapta meg a Cruelty Free International Leaping Bunny programja keretében a hivatalos minősítést, és hogy ez mennyire szigorú munkát és elkötelezettséget igényelt, arról így nyilatkozott a francia márka: „Komoly szakértői vizsgálat alá kellett vetni a teljes ellátási láncot, beleértve az összes alapanyagot és összetevőt, annak bizonyítására, hogy a teljes folyamat állatkísérlet-mentes. Ez azt jelentette, hogy több mint ötszáz beszállító vonatkozó nyilatkozatát kellett beszerezni, amelyek háromezernél is több összetevővel látják el a márkát a világ minden részéről. A Garnier és a Cruelty Free International hónapokon át dolgozott együtt a dokumentumok összegyűjtésén, ami egy aprólékosan szabályozott folyamat, rendkívül szigorú feltételekkel.”

Szerző: Rózsa Ágnes, Fotó: Getty Images

A cikk teljes verzióját keresd a Marie Claire legfrissebb lapszámában!