A letisztult, patikai egyszerűség és a luxuscsomagolás között igen széles a paletta, számtalan más, különleges tálalásban is találunk szépségtermékeket a drogériák (online) polcain. Az utóbbi évtizedek például elhozták az együttműködések izgalmas világát, ahol a termékdizájn már nemcsak külsőség, a kollaborációknak üzenete, mondanivalója is van. Sőt, akadnak olyan kooperációk, amelyek ilyen módon támogatnak egy-egy jótékonysági ügyet. Szezonális kampányok, új almárkák, termékbevezetések vagy a portfólió színesítése szüli a duettekre az alkalmat, a cégek pedig egészen sokféle irányba nyúlnak egy-egy kreatív együttműködésért.
Szivárványszínű co-branding
A felgyorsult világ és a közösségi média által csúcsra pörgetett modern létben az ingerküszöb magasan van, az extrém tálalásnak, az exkluzív tartalomnak és a kreatív dizájnnak pedig rendre nagy a médiavisszhangja. A szépségkollaboráció szinte kihagyhatatlan műfaja lett a szépségmárkáknak, és meg kell vallani, a cégek együttműködése gyakran lenyűgöző eredményeket hoz – a rajongók még évekkel később is emlegetik az adott kollekciókat.
View this post on Instagram
A limitált sminktermékeket sokszor már a kiadás napján felvásárolják, vannak, akik egyszerre többet is zsebre tesznek, hogy később továbbashassanak rajtuk, hasznot húzva ezzel a fanatikus rajongókból. De nemcsak a vásárlást, hanem a közösségimédia-jelenlétet és az aktivitást is felturbózza, ha egy márka például egy rajzfilmes sztárral kooperál, emlékezzünk vissza az Urban Decay Alice Tükörországban kollekciójára, az Elf Cosmetics Jázmin hercegnős sminkjeire vagy akár a Ciaté London X Jessica Rabbit kollabra.
View this post on Instagram
És az influenszerekkel való co-branding is egyre szélesebb utat tör magának. Gondoljunk csak a Lancôme együttműködéseire előbb a brazil Camila Coelhóval, majd az olasz Chiara Ferragnival. 2018-ban az éves influenszermarketing nyolc milliárd dollárra volt tehető, idénre pedig mindezt már 15 millióra becsülték – nem csoda, hogy a márkák is szívesen adják a nevüket egy-egy népszerű hírességhez.
Szeretni bolondulásig
A Z generáció tagjai különösen érzékenyek az ilyen gyümölcsöző párosításokra, amelyek kontinenseken átívelve hozzák össze a hasonló gondolkodású fogyasztókat. De lássuk, kik azok, akikkel a brandek szívesen lépnek együttműködésre, akár részleges, akár teljes beleszólást engedve a dizájnba, a színek kiválasztásába vagy a csomagolástervezésbe.
View this post on Instagram
A szépségkollaborációk királynőjének a mindig megújuló, a trendekben irányadó MAC sminkmárka számít. Mindig a legextrémebb arcok, a leginkább felkapott sztárok vagy egykori legendák lépnek náluk színpadra. Legsikeresebb együttműködésükként a tejano néhai királynője, Selena Quintanilla-Pérez előtt tisztelgő kollekciójukat jegyzik. De nagyon szép bevételt hozott Mariah Carey, Rihanna, Nicki Minaj, Sharon és Kelly Osbourne sorozata is. A MAC kollabtörténetében a rajzfilmhősök közül Hamupipőke és Barbie írta be magát a top tízbe, de a bestsellerek húszas listájára Raquel Welch, Taraji P. Henson, Brooke Shields és Lorde is felkerült.
View this post on Instagram
Persze nem csak színésznők és énekesnők pályája ez. A divatipar szereplői, sőt még tetoválóművészek is lehetnek hasonló társulások középpontjában. Az Aveda x 3.1 Phillip Lim kollekció a fenntarthatóságot hirdetve született meg – száz százalékban bioalapanyagokból, újrahasznosított műanyagból készült, állatkísérlet-mentes hajápolási kiegészítőkkel. De az egyik legcoolabb szépségsorozatot is egy svájci tetoválóművész, Maxime Plescia-Büchi tervezte a Sebastian Professional fodrászmárkának. Smink terén pedig a graffitirajongók szívét dobogtatta meg a 2017-es Urban Decay x Jean-Michel Basquiat együttműködés.
Édes kis semmiségek
Szerencsére a nyalókák, gumicukrok, csokik, de még a népszerű italok sem szorulnak ki a szépségkollaborációkból. A legszínesebb példák között jegyzik Rihanna márkájának, a Fenty Beautynak és a Heytea kínai teaüzletnek a kollekcióját, de tavaly a Coca-Cola és a Morphe Cosmetics limitált darabjaira is gyorsan lecsaptak a rajongók – mi már a sminkbrand korábbi Lucky Charms sorozatáért is odavoltunk. És nem lehet szó nélkül elmenni a koreai Innisfree Mentos cukorkák ihlette púderei mellett sem, amelyek nemcsak színesek, hanem illatosak is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ha a kategória legszebb termékeit szeretnénk kiemelni, az Oreo és a kínai Perfect Diary 2020-as együttműködését kell megemlítenünk. Két kompakt púderrel jöttek ki, amelyeknek a tetején a klasszikus keksz lenyomata volt: egy rózsaszín és egy fekete verzióban. Már a kiadás napján elkapkodták őket.
Jótékony dizájn
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A témában természetesen a jótékonyság is helyet kap. Az olyan nagy úttörők nyomában, mint a már említett MAC – amely a Viva Glam termékcsalád eladásából befolyt pénzzel az AIDS-betegség ellen küzd –, egyre többen igyekeznek speciális együttműködésekkel egy jó ügyet támogatni. A szépség és dizájn vagy éppen a művészet ötvözésére szép példa a Procter & Gamble Olay Body testápolócsaládja, a Fearless Artist Series, amelynek tervezése Avery Williamson afroamerikai művész nevéhez kapcsolódik, és amellyel többek közt a színes bőrű nők alulreprezentáltsága ellen harcolnak. De a Kiehl’s is elkötelezett a jótékonykodásban: 2016 óta minden ramadán alatt támogatja egy exkluzív, limitált kiadású kollekció termékeinek eladás révén az arab térségben az Al Jalila Alapítványt. A jótékony termékeket közel-keleti, regionálisan elismert művészek és tervezők (Fatma Al Mulla, Marwan Shakarchi, Ayah Tabari, Nourie Flayan és Eezmah) alkotásai díszítik.
Ez a cikk a Marie Claire egy korábbi lapszámában is megjelent.