Most sem okozol csalódást a megjelenéseddel, nagyon csinos a ruhád! Az Instagramodon szoktam nézegetni a különleges ruhacsodákat és dizájnerdarabokat, amiket viselsz…
Ó, köszönöm! Ezt a mait a Gucci adta kölcsön erre az interjúnapra és a fotózásra. Látványos, ugye? Sajnos ma este vissza kell vinnem, úgyhogy a nap végén teszem is be a kocsi csomagtartójába… Láttad a tegnap esti ruhámat, amit a premierre választottunk? Az is gyönyörű volt és szuperkényelmes – egy matt ezüst, rafinált kivágású, uszályos Burberry ruha. Nagyon imádtam.
A Westworldben is sok izgalmas jelmezbe kell belebújnod… A karakteredet, Maeve-et, az első évad western világa után a feudális Japán ihlette ShogunWorldben láttuk viszont, és úgy tűnt, hogy színészként nagyon otthonosan mozogtál a távol-keleti közegben. Ha lehetne választani, melyik lenne a kedvenc parkod?
Az összes eddigi helyszínt szerettem, kivétel nélkül, mert mindegyik az újdonság erejével hatott, és szeretem a változatosságot. A Westworldben dolgozni olyan, mintha meghívásod lenne a város legjobb bulijába – mindent ki lehet próbálni. Voltak olyan dolgok, amelyekről nem is gondoltam volna, hogy képes vagyok megcsinálni, mint például a szamurájkarddal való vívást, és sok más őrültséget. A japán park egyébként nagy kedvencem, ha tényleg ki kell emelni valamit. Egészen különleges volt abban a miliőben dolgozni. Már önmagában a díszlet művészi kivitele lenyűgözött, a finom részletorientáltság, és fantasztikus volt a Japánból érkező színészekkel forgatni. Nekem is kellett japánul beszélnem, amely komoly kihívást jelentett eleinte, de nagyon élveztem ezt a feladatot is.
A harmadik évadban is kell japánul beszélned?
Ebben az évadban más nyelven is megszólalok majd, de egyelőre nem árulom el, hogy melyiken! (Nevet.) Viszont okoztak álmatlan éjszakát az idei felvételek. Volt, hogy pánikban voltam egy-egy forgatási nap előtt, hogy hogyan fogom elmondani az idegen nyelvű szövegemet… Na jó, annyit elárulok, hogy sokat forgattunk Olaszországban. Azt hiszem, ez az ország az, ahová szeretnék visszatérni magánemberként is – egyszerűen gyönyörűnek találtam.
Akkor olaszul fogsz beszélni az idei évadban…?
Az nem olyan biztos! (Nevet.)
Maeve a Westworld-világ egyik legmeghatározóbb android robotja, a robotok lázadásának egyik kulcsfigurája. Mi történik vele a harmadik évadban?
Maeve-et a második évad végén nyugdíjazták, kivonták a forgalomból. De élvezi a helyzetet. Felnevelt egy gyermeket… és valójában nem csak az eredményre büszke. A tény, hogy képes volt egy másik létező személy iránt ilyen erősen érezni, az bizonyíték önmaga számra, hogy van tudata, és próbálja is védeni a tudatát. Azzal, hogy a gyermek folytatja az útját, úgy gondolja, hogy beteljesítette a feladatát, amire hivatott volt. Olvastál esetleg valaha polipokról? Az óriáspolipokról? Az anyapolip nem megy sehová, és a bébipolipok kezdik el etetni, majd egy idő után meghal. Ez a létezésének az értelme. Maeve egy ehhez nagyon hasonló létezési formát testesít meg. Ő a legmeghatározóbb mesterséges intelligencia a sorozatban. Teljesen független mindenkitől. Őt nem érdeklik az emberek, de nem érdeklik a robotok se. Úgy gondolkodik, hogy „nekem ebből semmit nem kell megcsinálnom, és annyit és akkor fogom megcsinálni, amikor én akarom”. A függetlenség szimbóluma. És én imádom ezt a kiindulópontot. Maeve egyébként „a vírus” a jól felépített rendszerben, A vírus, amely Dolores lázadásával kezdődött.
Harmadik éve vált a mindennapjaid részévé a Westworld világa. Hogyan hat a személyiségedre ez a miliő?
Alapvetően sokkal érdeklődőbb lettem úgy általában a mesterséges intelligencia témaköre iránt. A két alkotó, Lisa és Jonathan nagyon közvetlen kapcsolatba került az igazi Szilícium-völgy kulcsfiguráival, így bele tudtam látni valamennyire, hogy hová mehet ez a dolog. De mivel nem vagyok túl jó a technológiában, inkább a metaforikus jelentését látom a Westworldnek, ahogy a robotok próbálják átvenni az irányítást az emberiség felett, és ahogy az emberek próbálják megvédeni a világukat a saját maguk által teremtett robotok ellen.
A Westworld jövőbe látó szemüvegén keresztül körülbelül harminc évvel látunk előre. Kapunk valami üzenetet azzal kapcsolatban, hogy mire kell vigyáznunk a mai cselekedeteinkkel, amelyek a jövőnket alakítják?
Valóban a közeljövő lehetséges valóságát vetíti elénk a Westworld, de szerintem a sorozat sokat segít abban is, hogy kicsit szembe nézzünk a mai valóságunkkal. Például azzal, hogy Westworldök léteznek a mostani világunkban is. A férfiak el tudnak utazni bizonyos országokba, ahol következmények nélkül erőszakolhatnak meg gyerekeket. De más területen is jelen van a Westworld, például a korrupcióban. Én úgy látom, hogy mindenhol, a különböző szervezeteknél, ahol sok pénz forog – mint a sportban vagy a szórakoztatóiparban – jelen van a korrupció, a pénz körüli visszaélések. Érdekes dolog, hogy a technológiával lehetőségünk lenne arra, hogy dolgokat olcsóbbá tegyünk és jobb életszínvonalat biztosítsunk az embereknek. De a sorozat is megmutatja, hogy valahogy mindig begyűrűzik a korrupció. Nyilván a sorozat eltúlozza ezt, de a figyelmeztetés akkor is ott van.
Két évvel ezelőtt beszélgettünk arról, hogy különböző, nőket védelmező mozgalom élére álltál, vagy aktivistaként vettél részt a munkájukban. A #metoo kampány éppen akkor robbant ki. Hogyan értékeled a fejleményeket és az egész világot felrázó és megrázó kampány eredményeit? Elérte szerinted a #metoo az áhított célokat?
Huszonöt éve vagyok aktivista, és úgy látom, hogy történnek változások. Lassan, de biztosan. Ezek a dolgok egyébként sem tudnak egy éjszaka alatt egycsapásra megváltozni. Látom, mert tanúja voltam a sok aktivista küzdelmének. Az HBO nagyszerű példája a sikereinknek, mert a színésznők és férfi színészek egyformán fizetettek az HBO-nál. Ez mindenképpen a #metoo mozgalom dicsőségfalára írható szerintem. Ahogyan az is, hogy egyre több szakmai területen töltenek be fontos vezetői szerepeket a nők – a Westworld háttérstábjában is. Ebben a legutóbbi évadban például nyolc epizódból ötöt rendezett női rendező. De kezdhetjük a sort Lisa Joyjal, a sorozat egyik showrunnerjével. Igaz, ők egy pár Jonathannal, de ők a tökéletes mintapéldái annak, hogyan tud abszolút egyenlő partneri viszonyban, egymást kölcsönösen tisztelve és megbecsülve együtt dolgozni egy férfi és egy nő. Szeretnék annyira nagylelkű és feminista lenni, mint Lisa.
A lányodat is ebben a szellemben neveled…
A kislányomat 19 évvel ezelőtt Ripley-nek neveztem, az Alien film főhőse után, akit a nagyszerű Sigourney Weaver alakított. Éppen a második részt néztem, és azt gondoltam igen, ez a normális, hogy a nők ugyanolyan szerepeket tudnak betölteni (és eljátszani), mint a férfiak. Szerettem volna, ha ez az elképzelés válik normálissá a lányom számára is, azt akartam, hogy ilyen szemléletben nőjön fel. És mi ilyen közegben vagyunk a Westworldben is. A lányom pedig elég határozottan megtanulta, hogy hogyan képviselje a véleményét. Adódtak ebből kellemetlenségeink is. (Nevet.) Két évvel ezelőtt volt egy olyan esetünk, hogy barátoktól hallottuk vissza, hogy a kislányunk egy nyilvános színházi eseményen felállt, és Boris Johnson miniszterelnöknek a szemébe mondta a kendőzetlen véleményét. Mikor megkérdeztem tőle, hogy igaz ez? Akkor csak bólogatott, hogy igen-igen. Számon kértem, hogy pontosan mit is mondott. Vérbeli tinédzserként kérdezett vissza: „Akarod tudni…? Oké. Felálltam, bemutatkoztam, és azt mondtam: Mr. Johnson, maga egy igazi tahó. Jó szórakozást kívánok az előadáshoz.” De mindezek mellett büszke vagyok a lányomra, hogy kiáll a véleménye mellett a nyilvánosság előtt.
A Westworld 3. évada már elérhető az HBO GO-n!
Olvass tovább!
Fotó: HBO/Johnson John P.A
Red carpet fotó: HBO/Jeff Kravitz