A személyre szabhatóság az egyik legmarkánsabban előretörő igény az élet legtöbb területén: olyan dolgokra vágyunk, amelyek viselik az egyéniségünk lenyomatát, ráadásul a lehető legpontosabban szolgálják ki az elvárásainkat. A szépségápolás tökéletes terep ilyen tekintetben, mert amellett, hogy eleve többféle bőr- és hajtípus létezik, ahányan vagyunk, annyiféle igényt támasztunk a szépítőszereinkkel szemben. Igaz ugyan, hogy a drogériák polcai roskadoznak a különféle bőrtípusoknak szánt krémektől, ám valójában egy típuson belül is számos eltérés lehet. Sőt az is megfigyelhető, hogy bőrünk igényei és tulajdonságai (akár ciklikusan, akár élethelyzettől függően) is folyamatosan változhatnak.
„A különféle bőrtípusok egytől egyig lehetnek vízhiányosak, érzékenyek vagy átmenetileg pattanásosak. A bőr igényei évszakonként eltérhetnek, de a hormonális változás (például a várandósság vagy a gyógyszerszedés) és a táplálkozás is befolyással lehet rájuk. Ezért is kell a szépségtermékeinkkel alkalmazkodnunk az aktuális, pillanatnyi állapothoz” – erősíti meg dr. Szabó Olga bőrgyógyász.
Egyedi arcápolók és okos megoldások
„A vendég arcbőrének leginkább megfelelő, egyedileg összeállított krémek vagy hatóanyagkoktélok kikeverése korábban a kozmetikusok és bőrgyógyászok privilégiuma volt – folytatja a bőrgyógyász-kozmetológus szakorvos, lézerspecialista. – Ennek megfelelően csak a professzionális kozmetikai cégek forgalmaztak erre alkalmas ampullákat, szetteket (ilyen például a Sepai Tune IT koncepciója vagy az Image Skincare dizájnerpeelingjei). Mára azonban a médiának köszönhetően a krémhasználók olyannyira edukáltak, hogy tisztában vannak a bőrtípusukkal és a bőrük speciális igényeivel is, így sokkal szélesebb palettát kell nyújtaniuk a gyártóknak is.” Eljött tehát a személyre szabható lakossági kozmetikumok ideje, és népszerűségük villámgyorsan ível felfelé.
A műfaj egyik úttörője egy applikációval egybekötött okoskészülékkel tört be a piacra: a Nu Skin AgeLoc Me bőrápolási rendszerének két és fél évvel ezelőtti bevezetése forradalmi újítást jelentett. Az applikáció kiértékeli bőrünk állapotát, és majdnem 2000 kombináció közül ki is választja a számunkra megfelelő termékszettet. Ugyanakkor a Clinique az 1968 óta alkalmazott kikérdezéses, bőrdiagnózishoz kötött bőrápolási rendszerével a trend előfutárának tekinthető: a szépségtanácsadók akkoriban egy Clinique komputer segítségével határozták meg a vásárló igényeihez tökéletesen illő arctisztítókat és -krémeket. A márka aztán tavaly év végén még nagyobbat dobbantott: a Clinique ID arcápolókat ugyanis már mi magunk formálhatjuk, rakhatjuk össze. Bőrtípusunknak megfelelően választhatunk ki egy alapot, amelyet aztán póruscsökkentő, folthalványító vagy mondjuk bőrnyugtató koncentrátumokkal egészíthetünk ki.
2019-ben személyre szabható szérumokkal jelentkezett az Artistry is. A Signature Select alapja egy növényi hatóanyagokkal gazdagított elixír, amelyhez aztán hozzáadhatjuk a számunkra szükséges ampullákat. Az összesen ötféle ampulla mindegyike egy-egy gyakori bőrproblémára jelent megoldást. De akkor is van kiút, ha bizonytalanok lennék, mire szomjazik a bőrünk. A hazai Colo Skincare natúrkozmetikai márkánál egy kérdőív alapján készítik el a személyre szabott krémünket – természetes anyagokból, ápoló olajokból, vegyszermentesen.
Készülékek bevetésen
A mindennapos használatra szánt arctisztítók intenzitását a legtöbb esetben már eddig is lehetőségünk volt szabályozni, ám az okostelefonos applikációk ezen a területen is áttörést hoztak. Az alkalmazások már a bőrünk állapotát is felmérik, és ez alapján konfigurálják a készüléket. Ilyen a Foreo Luna 2, a Forea Luna Fofo vagy a legújabb Luna 3 arctisztító készülék is – utóbbi feszesítő masszázsfunkcióval is rendelkezik. A nyár slágerterméke volt a a La Roche-Posay újdonsága is: a világszerte kapható My Skin Track UV napozás-biztonsági szenzor folyamatos visszajelzést ad telefonunkra a bőrt érő környezeti hatásokra vonatkozóan. De nem csak az arcápolási rutinunk folyamatát segíthetik az okoseszközök: a dél-koreai gyártmányú Wayskin-nel bőrünk hidratáltsági fokát tudjuk mérni a krémhasználat előtt és órákkal utána is. A kis korong alakú készülék megmutatja, hogy kedvenc beautytermékeink mennyire végzik jól a dolgukat, azaz elmenti és analizálja az eredményeket, így hatékonyan tudunk alkalmazkodni bőrünk aktuális igényeihez.
A jövő elérkezett
A Neutrogena a 3D nyomtatási technológiát használja fel az arcunkra tökéletesen illeszkedő lapmaszk előállításához. Az idei év végére tervezett bevezetés alapja az iPhone X arcfelismerő technológiájával megegyező arcszkenner. Elsőként egy korábbi fejlesztés, a 360 Skin Scanner lép akcióba: felméri a bőr hidratáltsági fokát, a pórusok méretét és a ráncmélységet az arc különböző területein, majd ezek alapján a MaskiD alkalmazás a különböző zónákra különféle hatóanyagokat fog javasolni. Tehát egy lapmaszkkal többféle hatóanyagot juttathatunk az arc eltérő igényű területeire.
A másik meglepő újdonság a genetikai alapokra helyezett bőrápolás. Ahogyan egy nyálmintából kideríthetjük, honnan származnak őseink, úgy a bőrünk determinált viselkedését is felfedhetjük vele. Az öregedés vagy a napsugárzás hatására bizonyos gének bekapcsolnak, és olyan enzimek termelődését is kiváltják, amelyek a bőr megereszkedéséhez vezetnek. Ha a kutatásoknak köszönhetően molekuláris szinten megismernénk a folyamatot, be tudnánk vetni olyan új hatóanyagokat, amelyek lecsendesítik ezeket a hiperaktív géneket. És bár ez még a jövő zenéje, olyan cégek már ma is léteznek (például a HomeDNA vagy a Skintelli), amelyek DNS-teszt alapján ismert és bevált bőrápoló összetevőket és készítményeket ajánlanak nekünk – ne habozzunk élni a lehetőséggel.
Szerző: Fodor Kassai Mónika Fotó: Getty Images, Marie Claire- archívum