A Don’t Look Up! (Ne nézz fel!) című Adam McKay-mozi jelenleg az egyik legfelkapottabb és egyben legmegosztóbb film, amit vagy nagyon imádnak, vagy nagyon kritikusan fogadnak a nézők. Utóbbiakat az sem vigasztalja, hogy a filmhez olyan A-listás celebeket nyertek meg, mint Leonardo DiCaprio, a kevesebb fizetéssel is beérő Jennifer Lawrence, Cate Blanchett, Timothée Chalamet, Ariana Grande, Jonah Hill, Mark Rylance és Meryl Streep. Ugyanakkor legyenek a filmkritikák bármennyire is megosztók, egy biztos, Susan Matheson kosztümtervező ezúttal is nagyon kitett magáért, a végeredmény pedig vastapsot érdemel.
„Azok a karakterek, akiket igazán szeretek, mindig durva kívülállók – mondja a tervező. – Ezek a karakterek formabontók, mindig más utakon járnak, mint a többiek” – magyarázza a dizájner, aki olyan nagy sikerű filmek kosztümfelelőse volt korábban, mint az Crazy/Beautiful, a Talladega Nights vagy a Friday Night Lights. A Don’t Look Up! előtt vígjátékhoz nem kapott felkérést.
Bár a vígjátékok esetében a ruhaválasztás is rendre komikus, a rendező ezúttal azt kérte a tervezőtől, hogy a jelemezek maradjanak valóságosak – ehhez pedig Susan Matheson komoly kutatómunkába kezdett. Az első gyermekével várandós Jennifer Lawrence által megformált karakterhez például végzős diákok fotóit nézegette, hogy képet kapjon arról, miképp öltözik egy fiatal tudós. „Azt hiszem, a világ valamennyi végzős asztrofizikus diákjáról láttam képet – meséli a tervező. – A fotókon azt láttam, hogy sokan pufikabátot, farmert és csizmát hordanak, mert az obszervatóriumok, ahol dolgoznak, gyakran meglehetősen magasan vannak és hidegek.” A kutatómunka során számos különc és izgalmas diák képével is találkozott: „Egy nőnek kék haja és tetoválása volt, egy másiknak hihetetlen árnyalatúra festett vörös haja volt, és vagány pólóban járt. Amikor megláttam őket, tudtam, nincs kizárva, hogy Jennifer karaktere is hasonló legyen.”
Zseniális fényjáték
Ariana Grande – bár csak kisebb szerepeket kapott a filmben – ruhái így is nagyot szóltak. Ennek oka, hogy a kosztümtervező az énekesnő valóságos karakterértől teljesen eltérő szettekben gondolkodott. A film fő attrakciója, a hófehér Valentino couture a pandémia idején jött szembe a tervezővel, Pierpaolo Piccioli tervező 2020-as őszi–téli kollekciójában szúrta ki a tökéletes darabot. „Adam valami reményteli ruhát akart, ami betölti az egész színpadot – magyarázza a kosztümtervező. – A Valentino abban a szezonban készített filmje hihetetlen volt, Pierpaolo ugyanis rájött, ha a ruhákra fényt vetít, színeket tud létrehozni. A hatás zseniális volt. Megmutattam Adamnek, ő pedig odáig volt érte.” Bár a tervezőnek tizenöt ellenállhatatlan Valentino tervezés közül kellett választania, szinte azonnal kiszúrta a fehér couture darabot. Mint később kiderült, a ruha megtalálásával csak a feladat felét abszolválták: a tűzijátékos színpadi jelenetnél komoly pirotechnikai tervvel kellett előállni ahhoz, hogy a ruha ne sérülhessen.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Természetesen a film többi kosztümje is megér egy-egy külön fejezetet, valamennyi ruhaválasztás tökéletesen illeszkedik a film ívéhez, a karakterek történetéhez. Például Meryl Streep ruhái – egészen a meztelen képkockákig – a szerep lassú hanyatlását képezik le.
Forrás: Vogue Fotó: Instagram