Dopamin-dressing – így nevezik azt a jelenséget, amikor a vásárlás elűzi a rossz hangulatot, az unalmat, az agyi jutalmazó központban pedig dopamin-tűzijáték indul egy-egy újabb ruhadarab megvételétől. A szakértő szerint sok oka van annak, miért fontos az ilyen típusú öröm, de mindenképpen feszültségoldó hatású. „Ilyenkor távolabbinak tűnnek a mindennapi aggodalmak, az összes bizonytalanságunkat és félelmünket letakarhatjuk egy új kabáttal… Nincs baj a dopamin-dressinggel, ha csak „desszertként” része az életünknek, ha azonban a vásárlás rendszeres feszültségoldásként jelenik meg a mindennapokban, nem árt, ha megszólal a vészcsengő” – jelentette ki dr. Szolnoki Nikolett.
A szakértő szerint, ha azt vesszük észre, hogy egy-egy vásárlás után hamar jön az újabb sóvárgás és újra át akarjuk élni a shoppingolás élményét, ha sokat időzünk a boltban vagy az online oldalakon és ez más elfoglaltság rovására megy, továbbá, ha bűntudatunk van vásárlásaink után, esetleg el is dugjuk egy időre az új szerzeményt a családtagok elől, magunknak pedig azt mantrázzuk, hogy „ez volt az utolsó”, nem kizárt, hogy függési viszonyban állunk a vásárlással.
Dr. Szolnoki Nikolett kiemelte: minden addikció mögött kezelhetetlennek megélt frusztráció áll, amit gyors örömmel, jutalommal azonnal csökkenteni kell. Van, akinek az evés okoz boldogságot, másoknak a sok-sok lájk, alkohol, vagy szerencsejáték, és vannak, akik a vásárlástól remélik az instant jóllétet. De vajon hogyan lehet kezelni mindezt? Mit tegyünk, ha változtatni szeretnénk? A szakértő számos tanácsot sorolt fel:
- Foglaljuk el magunkat más örömet okozó tevékenységekkel: vegyük fel a kapcsolatot régi ismerőseinkkel, sportoljunk, jelentkezzünk valamilyen tanfolyamra.
- Selejtezzünk és javíttassunk: tegyünk rendet a ruhásszekrényében, régebbi ruhadarabjainkat érdemes akár szabó segítségével átalakítani és hordhatóvá tenni.
- Számoljunk: ha hordatlanul lógnak a szekrényben a ruhák, adjuk össze, mennyit költöttünk rájuk, nyugodtan sokkoljuk magunkat a számokkal, nem fog ártani.
- Váljunk tudatos vásárlóvá: szerezzünk információt arról, milyen szín, fazon áll jól, így egy fenntarthatóbb, átláthatóbb kapszulagardróbot is kialakíthatunk.
- Nézzünk tükörbe, és tegyük fel magunknak a kérdést: mit helyettesít a vásárlás?
„Ha nem működnek a fenti tanácsok, ne ostorozzuk magunkat, mert ez csak újabb frusztrációhoz vezet, és megint a boltban találjuk magunkat vigaszért. Kérjük szakember segítségét! Mindenkinek van batyuja, de csak a bátrak mernek belenézni. Sokba kerül? Nem annyira, mint a túlköltekezés!” – tette hozzá dr. Szolnoki Nikolett.
Fotó: Unsplash