Miért pont a macaron? Miben rejlik ennek az apró süteménynek a titka?
Ezt a kérdést folyamatosan próbálom megfejteni. A macaron szerintem egy nagyon komplex termék, nemcsak egy sütemény, vagy egy gasztronómiai élmény, valahogy inkább egy filozófia. Sokan tudják, hogy elég nehéz elkészíteni, egy jó macaron receptben tizedes pontossággal határozzák meg a mennyiségeket, hőmérsékleteket és időket. Aki állagra igazán jó macaront tud készíteni az már egy mester, és ha még finom is, akkor ráadásul művész is. Nekem a macaron a tudomány és a művészet találkozása, a kreativitás és a tökéletesség szimbóluma. Nem nagyon találtam eddig még olyan terméket, ami helyettesíthetné, pedig sokan már múló divathullámnak tartják.
Te emlékszel az első macaronos élményedre?
Bécsben csodálkoztam rá először a macaronra több, mint tíz éve. Az egyik cukrászda kirakatában voltak kitéve, emlékszem, sárga színűek. Rögtön éreztem valami megmagyarázhatatlan érdeklődést, lelkesedést, izgalmat. Bármi is ez, ki szeretném próbálni, meg akarom szerezni, legalább egyet. Sejtettem, hogy nem túl olcsó, de vettem néhányat. Kicsit furcsa lesz, amit mondok: elsőre nem annyira ízlett, azt hiszem vannak így vele még néhányan a macaron túl édes cucc, de az már teljesen szubjektív, hogy a mandulás, marcipános ízt alapban nem annyira szeretem. Viszont aztán kipróbáltam olyan változatokat, ahol ráéreztem arra, hogy mitől lehet mégis rajongani érte, és nagyon sokat megenni belőle. Nekem fontos például, hogy valami savanykás íz is legyen benne.
Hogyan lett szívügyed a macaron?
Amikor New Yorkban jártam először életemben 2011-ben, ott hallottam arról, hogy létezik olyan, hogy Macaron Day, ez egy konkrét nap március 20., amikor a cukrászdákba el lehet menni és ingyen macaront kap az ember. Persze mellette vásárol is, és a megvásárolt macaronok ára valamilyen nagyon komoly jótékonysági célra megy. Bevallom, elsősorban maga a macaron körüli felhajtás tetszett meg, hogy egy ilyen kompakt, nagyon érdekes kis édességnek van egy saját napja és köré szerveződik egy egész komoly esemény, mert hogy erről minden komolyabb lap is beszámol olyankor. Végiggondoltam, milyen jó lenne, ha mondjuk itthon is benne lenne a hírekben, hogy Macaron Napot tartottunk, sőt, akár a nemzetközi vonalba is bekerülhetnénk azzal, hogy a nemzetközi napot például Budapesten is megtartják. New York, Párizs, Toronto, és talán Hongkong után Budapest is már az első évben bekerült a nemzetközi hírekbe.
A későbbiek során azért vált szívügyemmé a kezdeményezés, mert láttam, hogy mennyire intenzív érzéseket vált ki, milyen sok embert tölt el örömmel és mozgat meg a macaron.
Azért azt is végiggondoltam 8 éve, hogy itthon még nem volt ekkor igazán elterjedt a macaron. Tehát igazából fogalmam sem volt, hogy hogyan legyen Macaron Nap, ha egyszer azt se tudtam, lehet-e egyáltalán macaront kapni Magyarországon. Aztán idővel rábukkantam a fő macaron-lelőhelyre itthon, a Zazzi cukrászdára, akik akkor még Solymáron voltak.Majd kiderült, hogy a Váci Desszertszalonban is régóta kínálnak macaront. Amikor pedig végül elindítottam a kezdeményezést, elkezdtek hívogatni maguktól a cukrászdák, hogy náluk is van macaron: jelentkezett a Gerbeaud, a Four Seasons, és további hihetetlen helyek, én pedig csak álltam ott, hogy ebből mi lesz. Fogalmam sem volt, hogy ekkora érdeklődés fogja övezni az első rendezvényt. A közönségről nem is beszélve! Dőltek az emailek, érdeklődtek, aztán ott volt a sajtó, behívtak a tévébe, nekem nagyon furcsa volt, bevallom. A rendezvény napján jött a következő meglepetés. Annyian voltak, hogy nem lehetett beférni a helyszínünkre, le kellett zárni a beléptetést. Persze büszke is voltam rá (inkább csak utólag), de azért kellemetlen is volt kicsit, hiszen így sokaknak csalódás lett sajnos a rendezvény a gigantikus sor miatt.
Mire lehet számítani idén?
Ezt nehéz most megmondani, bár már alig két hét van csak a rendezvényig. Őszinte leszek, úgy érzem, hogy nincs már akkora őrület, mint az elmúlt években. Sokan mondták már nekem, amit eddig nem éreztem, de idén érzem először: ez a trend kicsit valóban múlóban van. Azért remélem leszünk elegen, de nem számítok tömegnyomorra, ami mondjuk nem is baj.
Mi lesz az újdonság az előző évhez képest?
Új helyszínre megyünk idén, a Tesla Budapestbe, ami a belváros szívében van, a Kazinczy utcában. Hatalmas, tágas, világos tér áll majd rendelkezésünkre. Nagyon fontos újdonság még, hogy csatlakozott mellém egy magyar designer csapat a DOT for You, akik a teljes kommunikációs megjelenésünket tervezik, ők amúgy prémium noteszeket terveznek az átlagos napokon. Készül egy macaronos füzet is, nagyon izgulunk, hogy mit szól a közönség hozzá. Szerintünk egy új trend van kialakulóban, divatba jön ismét a kézírás, a kalligráfia, a naplóírás, az analóg technikák. Ezt mi is megpróbáljuk összekötni a macaron iránti rajongásunkkal.
Ami a macaron választékot illeti, lesz jó néhány olyan kiállítónk, akik minden évben velünk tartanak, ilyen a Sugar cukrászda, a Bolka Bonbon csapata, az á Table francia pékség, a Cake Shop, a Pausa Apátsági Cukrászda, valamint Szombathelyről a Mészáros Cukrászda, és csatlakoznak kisebb, vagy a Macaron Napon eddig még nem ismert műhelyek, cukrászdák is ilyen új kiállító lesz a Hisztéria Cukrászdalánc, és Farkas Vilmos sütödéje.
Idén is lesz jótékonysági szál a Macaron napon? Mesélsz erről egy picit bővebben?
A jótékonysági szál nagyon fontos, alapvető eleme a Macaron Napnak. Talán az elején nem hangsúlyoztam kellőképpen, de az első évben úgy éreztem, sajnos Magyarországon nem lesz elég húzóerő a jótékonysági vonal, azért is csináltam inkább központi rendezvényt, hogy először a macaront ismerjék meg, utána, ha már elterjedt, akkor lesz mire felfűzni a jótékonysági vonalat. De már az első évben volt jótékonysági vonal, az azóta sajnos bezárt Lukács Cukrászda amerikai tulajdonosainak köszönhetően. Minden évben támogatunk egy szervezetet, tavaly az Autistic Art alapítványnak gyűjtöttünk össze több, mint 250 ezer forintot. Idén két szervezettel tárgyalunk, de még nem jutottunk a végére.