ÖKO: „Hiszünk abban, hogy minden változás kicsiben indul el” – interjú az OAT AVA alapítópárosával

2018. április 17.
Két tervező, két nagyváros, egy márka: örömünkre szolgál bemutatni az újonnan induló OAT AVA berlini és budapesti székhelyű márkát, amely az otthoni öltözködéskultúrát emeli magasabb szintre. Szécsényi Ági és Vágó Vanessza etikus, fenntartható kötött termékeket kínál nem csupán felnőtteknek, de gyerekeknek is– ráadásul a duó egy Kickstarter-kampányt is indított.

Honnan jött a márkanév ötlete, az OAT AVA?

Vanessza: Az elejétől egyértelmű volt a márka jellege, ehhez kerestünk megfelelő márkanevet. Az OAT, a zab: az otthoni léthez kapcsolódik, szép a hangzása és rövid. Ezt egészítettük ki az AVA-val, ami az Ági és a Vanessza összevonásából született.

Együtt diplomáztatok a MOME kötöttanyag- és formatervező szakán. Már akkor eldőlt, hogy dolgoznátok együtt a jövőben? Hogyan született meg a márka ötlete?

Ági: Az utolsó félévben, kötő szakon már közösen diplomáztunk, nagyon flottul ment a közös munka, noha barátok voltunk előtte is. Más a személyiségünk, az ízlésünk, jól kiegészítjük egymást. Én diploma után fél évre kimentem Madridba, ott egy kötött gyermekmárkánál dolgoztam. Azután Berlinbe költöztem. Két éve élek kint, itt is egy gyermekruha-márkánál voltam gyakornok.

V: Nálam körülbelül másfél évvel ezelőtt történt egy „kattanás”, hogy szeretnék valami saját dolgot csinálni. (Vanessza neve ismerősen csenghet sokaknak, ugyanis az LBL-nek tervezett korábban két kollekciót – D. E.) Jól tudok és szeretek is csapatban dolgozni, magától értetődő volt, hogy Ágival szívesen dolgoznék együtt.

Á: Én közel akkor indítottam el a saját márkámat, a quikát, amikor Vanessza megkeresett, de mivel összeegyeztethetőnek tűnt a kettő, így belevágtunk. Azt mondják, a barátságból kiinduló üzleti kapcsolatok nem szerencsések egyébként és könnyen átcsaphatnak valami rosszba, de Vanesszának nagyon jó természete van.

V: Őszintének kell lenni és egyből megbeszélni minden esetleges nézeteltérést!

Á: Meg kellett tanulnunk például, hogy a másiktól érkező kritika nem a személyünk ellen irányul, nem szabad magunkra venni. Ez mindkettőnknek egy tanulási folyamat és állandó munkát igényel.

Mivel Berlinben élsz, így „távkapcsolatban” vagytok. Hogy néz ki nálatok a munkamegosztás?

V: Jól beosztjuk a tennivalókat, megvannak azok a feladatok, amiket az egyikünk szeret és szívesen csinál, a másik pedig kevésbé, ő viszont másban jobb. Ági a felelős a közösségi médiáért, a márka imázsának kialakításában is nagyobb részt vállal.

Á: Vanessza foglalkozik a képszerkesztéssel, grafikai munkákkal. A szövegeket együtt írjuk meg és együtt is tervezünk. Másfél-két havonta jövök haza, olyankor nagyon intenzíven együtt dolgozunk és csak azokkal a feladatokkal foglalkozunk, amiket fontos együtt csinálnunk: ilyen a tervezés, a fotózások vagy a gyártással kapcsolatos teendők.

Mi volt a legnagyobb kihívás, nehézség számotokra a márka útnak indításával kapcsolatban?

V: A megfelelő fonalak megtalálása, beszerzése és a gyártás, a cégekkel való kommunikáció. A gyártás kiépítése miatt közel egy évet csúsztunk az indulással. Nehéz volt nem feladni a nehézségek közepette, de támogattuk egymást.

Á: Ahhoz képest, hogy nagy kutatás előzte meg a márka elindítását, azt éreztük, hogy naivan vágtunk bele. Új és teljesen más világ, amikor az ember olyan terméket akar létrehozni, amihez ipari háttér kell. Értek minket pofonok a gyártói oldalról, amikből tanultunk, mostanra pedig megtaláltuk azt a rugalmas, együttműködő partnert, aki a bizalmát is belénk fektette.

Hogyan kerültetek kapcsolatba a fenntarthatósággal? Hiszen a márka etikus és fenntartható darabokat kínál, ami egy nagyon fontos, egyre több márkánál előtérbe kerülő láb.

V: Cegléden egy kis organikus farmon élünk, amit a párom örökölt. Magától következett, hogy ezt a szemléletet átvisszük az élet minden területére. Én az étkezés és az egészség felől közelítem meg, Ági pedig a szociális és környezeti oldalról. Itthon még egyelőre bébicipőben jár ez a téma, sokan azt hiszik, drágább úgy élni, ha ezekre odafigyel az ember, holott nem. Energiát kell ebbe fektetni legelőször.

Á: Már külföldön éltem, amikor ennek a fontossága egyértelművé vált számomra. Berlinben és Madridban is rengeteg impulzus ért, szép lassan magától értetődővé és értékké vált számomra ez a szemlélet. Berlin a fenntarthatóság Mekkája, rengeteg például a csomagolásmentes üzlet. Nyilván nem ugyanolyan fontos ez mindenki számára, de kézzel foghatóan jobban odafigyelnek ott erre az emberek. A közvetlen környezetünkben egyébként a tudatosságot tapasztaljuk: egymást tanítjuk apró dolgokra, egy-egy kisebb változtatás, változás is számít. A mi generációnknál már természetesebb ez az igény. Nekem a hulladékmentességre való törekvés nagyon fontos, háztartáson belül a szépségápolás és takarítószerek esetében éreztem először azt, hogy rengeteg terméket felhalmozunk teljesen feleslegesen, ezek számát kis utánajárással töredékére tudjuk redukálni, így mostanra a legtöbb terméket magamnak készítem, ezzel pénzt spórolok, miközben különböző vegyszerekkel és csomagolásokkal sem terhelem a környezetet.

V: Hiszünk viszont abban, hogy minden változás kicsiben indul el és hogy a gyerekeink gyerekei már egy jobb világban élnek majd itt.

Ági, te korábban egy spanyol és német fenntartható darabokat kínáló gyermekruha-márkánál is dolgoztál. Innen ered az, hogy az OAT AVA is kínál kötött gyermekruhákat?

Á: Szívügyem a gyerekruha! A babák, gyerekek esetében fokozottabban odafigyelnek a szülők is, hogy milyen ruhadarabokat adnak rájuk, hiszen érintkeznek az anyagok a bőrükkel. A gyerekeknek és a felnőtteknek szánt darabok egyébként megegyeznek, ez is erősíti az egységet a márka kínálatában. Onesize és oversize darabok vannak a kollekcióban, S-estől egészen L-es méretig hordhatóak, a nadrágok esetében van három különböző hossz, a gyerekruháknál két méret, hogy hosszabb ideig, úgy két évig hordható darabokat kínálhassunk, hiszen olyan gyorsan nőnek! A nagyobb gyerekméret pedig kisebb felnőtt méretnek is megfelel.

A márka fő célja, hogy az otthoni öltözködéskultúrát emelje magasabb szintre, miközben a darabjaitok teljes értékű utcai viseletnek is számítanak természetesen. Milyen indíttatásból céloztátok meg pont ezt az irányvonalat?

V: Mivel egyre többen és egyre többet dolgoznak otthonról, folyamatosan keressük a határokat a munka és a magánélet között. Kilencven százalékban otthon vagyok, azt hordtam korábban otthon, amit már az utcára nem vennék fel. Rengeteget gondolkodtam azon, hogy mennyivel jobb érzés lenne úgy tükörbe nézni, hogy mégis csak valami csinosat, de közben nagyon kényelmeset viselek, szeretnék tetszeni a páromnak is, akkor is, amikor otthon vagyunk. Számos nagy márkának van otthonra szánt, úgynevezett loungewear kollekciója, de ezek kiegészítő tevékenységek, senkinél nem fő irány.

Á: Én is otthon dolgozom, a márkámat onnan irányítom. Ahhoz, hogy el tudjak kezdeni egy otthoni munkanapot, számomra elengedhetetlen, hogy rend legyen, a környezet nyugalmat árasszon, emellett pedig szeretek kényelmesen és csinosan felöltözni, megadva a tiszteletet annak, amit csinálok.

Az első kollekciótoknak, ami egy állandóan elérhető alapkollekció, az ottalvás nevet adtátok. A kampányfotóitoknak pedig nagyon intim, bensőséges hangulata van.

Á: Ladocsi András analóg filmre fotózta az első kampányunkat, ezzel is erősítve azt a hangulatot, amit át szerettünk volna adni. A modelljeink ismerőseink vagy azok gyerekei voltak. Egy konkrét témát kerestünk a fotózáshoz. A koncepció így az ottalvás lett: ez egy olyan esemény a gyerekek és felnőttek számára, ami nagy élmény, és ahol jelen van az otthoni, biztonságos közeg. Ráadásul az ottalvás összecseng az OAT AVÁ-val.  A végeredményben mindketten ugyanannyira benne vagyunk és mindketten egyformán elégedettek vagyunk.

V: Egy óriási utazás volt, mire megszületett az első kollekció, mindketten nagyon maximalisták vagyunk. Először megpróbáltunk volna mindent beletenni, megmutatni, mit is tudunk, fokozatosan tisztultak le a dolgok. Olyan alapdarabokat kínál a kollekció, amelyek könnyen szerethetőek, hordhatóak, de mégis rejtenek valami különlegességet, pulóverek, ruhák, nadrágok és szoknyák kaptak helyet. Valamint egy 100 x 100 cm-es babatakaró, amit sálként is lehet hordani. Egyszínűek és letisztultak a darabok, nem akartuk túlbonyolítani. A mintaelemek a logóból jöttek, mindenképpen a puhaságot, az egészet szimbolizáló két felet akartuk megjeleníteni, olyan, puha formákkal, amelyek a márkát képviselik. Sokat kísérleteztünk kézi kötőgéppel, de az ipari gyártás egészen más. Pozitív visszajelzés volt számunkra a gyártó partnertől azt hallani, hogy olyan technológiát még eddig nem csináltak, mint amit mi kitaláltunk.

9 fotó megtekintése

Hol lesznek megtalálhatóak a darabok?

V: A webshop lesz az elsődleges platform, de emellett Berlinben és természetesen Budapesten is szeretnénk egy helyet, ahol fel lehet próbálni, meg lehet nézni a darabokat.

Á: Az árak kialakításával is szerettünk volna egy megfizethető kategóriát megcélozni, miközben mindenképpen prémium darabokról van szó. A célunk Európa: Berlin és Budapest mellett még Brüsszel és Bécs. Tehát a B-betűs városok!

Milyen távlati céljaitok vannak a márkával?

V: Nem akarunk semmit elsietni, egy organikus növekedést szeretnénk követni. Egyébként nincsenek óriási, nagyratörő terveink, az OAT AVA mindkettőnk számára egy szerelemgyerek. Álljon majd fix lábakon a márka, termeljen bevételt és nagyon fontos számunkra, hogy kialakítsunk egy stabil, boldog vásárlóközönséget, akikkel aktív a kommunikáció és várják majd az új darabokat.

Á: Szeretnénk elérni, hogy minél több emberhez eljusson nem is csak a márka, hanem a fenntarthatóság, az odafigyelés üzenete, a márka életérzése. Inkább kicsik, azonban meghatározóak szeretnénk lenni.

A lányok Kickstarter-kampányához kattints IDE.

További információk: Facebook/Instagram