Veszprémi Gabriella: “Egy tárgy legyen újító és készüljön céllal”

2019. április 26. |

Veszprémi Gabriella még a diplomakollekciójához fejlesztett ki egy technológiát, amivel új életet ad a szabás során keletkezett bőrhulladékoknak.

Gabi munkái nem csak gyönyörűek, de környezetbarátak is: olyannyira innovatív megoldásról beszélünk (az általa kikísérletezett technológiával a bőrhulladékokat rétegzi, ragasztja és vési, így egy különleges, új alapanyagot hoz létre), hogy a fiatal dizájner az európai uniós WORTH Project nyertesei között van. Marble táskai már a szívünkhöz nőttek, most pedig bemutatjuk legújabb, 2019-es tavaszi-nyári AGATE cipőkollekcióját is.

Mi volt a legszerencsésebb fordulat az életedben?

Sok dolgot „csodaként” éltem meg, de meg is dolgoztam ezekért: felvettek a MOMÉra, majd együtt dolgozhattam Tibiékkel (Kiss Tibi, a Je suis belle egyik tervezője – D.E.), valamint, hogy Milánóban is tanulhattam. A diplomakollekcióm egyfajta mérföldkő volt, és az is, hogy együttműködhetek Tamásékkal (Csángó Tamás, a Cango & Rinaldi alapítója – D.E.), ezek a jó dolgok mind egymásra épülnek.

Ha csak egy munkaeszközömet vihetném egy lakatlan szigetre…

… a varrógép ugrott be. De egy lakatlan szigeten nem hinném, hogy dolgoznék! 🙂

Egy divattervezőről, kiegészítő-tervezőről általában tévesen azt gondolják…

… hogy ez „nem rendes munka”, hogy csak rajzolgatunk, és szép dolgokat csinálunk, de mi magunk sem vesszük ezt komolyan.

Mi lenne az első dolgod, ha megnyernéd a lottót? 

Azonnal elmondanám a családomnak, elosztanám a nyereményt. Valószínű, hogy a pénzből velük és a barátaimmal elutaznék.

Kíváncsi vagy, hogy készülnek a cipők? Akkor kattints a galériára!

Mi a legszebb árnyalat, amelyet valaha láttál?

Nincs kifejezetten kedvenc színem, annak ellenére, hogy szeretem az élénk színeket és nagyon meghatározóak az életemben. Szeretem a korallt, a búzavirág kéket és a levendula lilát, de folyamatosan váltogatom őket.

Mi volt a leghasznosabb tanács, amit valaha kaptál?

Az, hogy nincs olyan, hogy ihlet. Nem várunk rá. Alkalmazott tervezéssel foglalkozunk: ha van egy feladat, akkor azt meg kell csinálni.

Van olyan anyag, amellyel sosem bírtál megbarátkozni?

A műbőrt problémásnak tartom, mivel káros a környezetre. Nem tartós, tervezőként pedig sem bőrként, sem textilként nem tudod használni.

A határidő múzsa vagy mumus?

Egyik sem! Jól bánok az idővel, fegyelmezetten dolgozom. Maga a határidő inkább már csak a végfázisnál fontos. Mindig adok magamnak egy előhatáridőt is, így készen vagyok úgy is, hogy bele van kalkulálva a pánik is. 🙂 Persze másoktól is függ a munkám, viszont gyűlölöm, ha valaki nem úgy áll a határidőhöz, ahogy én. A határidő szent.

Van olyan munkád, amelyikre a legbüszkébb vagy?

Szerintem az a jó, ha mindig a legutóbbi a kedvenced: akkor tudtál túllépni az előzőn és fejlődni. Két fontos munkám volt, amiket mérföldköveknek tartok: az első a Je suis belle-lel készített ezüst táskáim voltak, valamint a diplomakollekcióm cipői: ott éreztem azt, hogy rátaláltam valami olyanra, ami hosszú távon lehetőséget tud nyújtani számomra.

Melyik az a kiegészítő, amelyet el kéne törölni szerinted a föld színéről?

A magas sarkú sportcipők. Most akkor legyen kényelmes, vagy ne? Nincs semmi értelme.

Milyen az ideális munkatárs?

Nagyon szeretek csapatban dolgozni, viszont fontos, hogy meg legyen határozva mindenkinek a munkaköre és a feladatai. Igenis kell a hierarchia, kell egy vezető, aki az adott helyzetekben dönt. Azoknál, akikkel együtt dolgozom, fontos, hogy hasonló legyen a munkamorál és a munkatempó közöttünk és az is jó, ha ugyanolyan lelkesek és érdeklődőek az iránt, amit csinálunk, mint én.

Milyen zenét hallgatsz mostanában?

A kampányfotózásunkon teljesen rákattantam a francia Jain énekesnőre, a zenéje mellett hihetetlen vizualitással készítik el a klipjeit: szinte minden kocka lehetne egy külön fotó. Emellett az örök kedvenc Punnany Massifot hallgatom még mostanában.

Ami leginkább meghatározza a tervezői gondolkodásmódomat:

Mint tervező, fontos számomra, hogy látványos legyen az adott tárgy, legyen önazonos, hiteles és felismerhető, valamint újító. Mindig legyen funkciója, céllal készüljön.

Amiből a legtöbb inspirációt merítem..

… magából az anyagból. De a formát, színvilágot inspirálhatja bármi: egy film, zene, egy város vagy akár egy kiállítás. A Milan Design Week például egy sokk volt számomra ebből a szempontból: az egész helyzet nagy hatást gyakorolt rám, hogy van egy nagyvárosnyi ember, akit ez érdekel, hogy van értelme ezt csinálni és a világ minden tájáról ideutaznak az emberek, hogy megnézzék az újdonságokat.

Ezt csinálom, ha elakadok:

Kiakadok. 🙂 Viszont már tudom ezt kezelni, olyankor máshonnan közelítek a probléma felé és megtanultam hamar túllendülni az ilyen helyzeteken.

Ami a legnagyobb szakmai kihívást jelenti számomra:

Talán a kommunikáció és a branding. Nem vagyok olyan típus, aki azonnal közvetlen mindenkivel, és könnyen ismerkedik, idő kell ahhoz, hogy valakit közel engedjek magamhoz.

Személy, aki a leginkább megtestesíti a márkát:

Bach Kata színésznő, aki az új kollekcióm arca is. Ő egy olyan személy, aki mögött tudás, tehetség van, és egy erős vágy az alkotásra valamint arra, hogy változtasson a világon. Nagyon emberi és óriási szíve van, egy gyönyörű kislány édesanyja. A fotózáson egy napját követtük nyomon és különböző helyzeteket mutatunk be, amelyben mind helyt áll. Az egésszel nem akartunk egy klasszikus kampányt készíteni. Az az üzenet, hogy van egy látványos cipő, de fontos, hogy ki veszi fel, ki az, aki „kitölti”. Ez megváltoztatja magát a cipőt is.

Van olyan probléma, aminek a megoldása foglalkoztat, téged mint tervezőt?

A táskakollekciómnál célom volt, hogy kikerüljem a fémkellékek használatát. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, miközben azon dolgoztam és még mindig van sok új felhasználási mód, fejlesztési lehetőség, amikkel ki fogom majd egészíteni.

Félsz valamitől?

A madaraktól. 🙂 De minden máshoz úgy állok, hogy ha valamit el szeretnék érni, azért teszek és el fogom érni.

Milyen lesz öt év múlva szerinted a divat?

Remélem fenntarthatóbb lesz, de inkább az emberek gondolkodásmódja fog alakulni. A fast fashion nem fog eltűnni, de átalakul, hogy működőképesebb legyen ez az iparág.

 

Gabriella Veszprémi

fotó: Lakos Máté (tárgyfotók), Albert Anna (kampány)

Szólj hozzá te is!

Még több Divat