Feltörekvők: Csorba Loretta, a Fӱge környezettudatos gyerekruha márka tervezője

2019. november 12. |

Itthon még nem, a skandináv országokban viszont egyre nagyobb az öko gyermekruhák piaca. Csorba Loretta minimalista, slow szellemiségben tervezett baba- és gyermekruhái már egy koppenhágái design store-ban is elérhetők, nemsokára pedig a magyar piacon is találkozhatunk a környezettudatos darabokkal. A tervezővel az öko gyerekruha-piacról és a márka szellemiségéről is beszélgettünk.

Honnan jött a márka neve?

Mivel Koppenhágában született a márka, sokan asszociálnak a „hygge” szóra, de igazából a magyar „füge” és a dán „fyge” szó egyesítése. A „fyge”, mint szó/ kifejezés ritkán használt a mindennapi nyelvben – fordítás szerint azt jelenti, „szél által érintett”. Például olyankor használják, amikor a szellő továbbfújja a hópihéket. A dán nyelvben az ‘y’- t ‘ü’-nek ejtik, igazából innen jött az ötlet. Azzal, hogy meghagytuk a két pontot, a magyarhoz is hasonlatossá válik, ráadásul az y két ponttal / Ӱ / az ‘ij’ ligaturája, egy egyébként is létező karakter.

Miért éppen gyerekruha?

Úgy gondoltam, hogy a fenttarthatóság a legkisebbeknél kezdődik. Mivel a kicsiknek nagyon érzékeny a bőrük, ezért fontosnak tartottam, hogy az egészség megőrzése érdekében, rájuk essen a fókusz. Csak és kizárólag mérgező anyagoktól mentes, certifikációval rendelkező, környezettudatos anyagokkal dolgozunk, beleértve a cérnát, a patentokat és egyéb elemeket is. A gyerekruha mellett mostanában készítünk már bútorokat (kényelmes babzsákokat), valamint vidám kis állatkákat is – utóbbi azért fontos, mert a már nem használt és általunk visszagyűjtött ruhákból készülnek.

Csorba Loretta, a márka megálmodója

A hazai piacon még egyáltalán nem általános az öko gyerekruha. Mi a helyzet nemzetközi téren?

Főleg Skandináviában hatalmas figyelmet kap a fenntarthatóság, nemcsak a ruhák, de minden más terén is. A legtöbb ember a mindennapi életében is erre törekszik. Bár a fast fashiont még nem győzte le ez a szemlélet, napról napra több teret kap.

Úgy érzem, hogy nagyon jó piacon kezdtem el a márka építését, viszont szeretném ezt a szemléletmódot otthon is fellendíteni. Én a saját életemben is koncentrálok a tudatosságra – hiszek abban, hogy minden kis lépés előrébb viszi és jobb útra tereli az emberiséget.

Milyen anyagokkal dolgozol és mitől fenntartható a márka?

Jelenleg organikus pamuttal és bambusszal dolgozunk. A márka mögött van egy nagyon erősen felépített, fenntartható “value-chain”. Nem pusztán az anyagokra fókuszálunk, hanem az egész gyártási folyamat tudatosan épül fel: kezdve az anyagok gyártásával, a ruhák készítésén át a darabok utóéletével bezárólag.

Az üzleti modellünk fő eleme, hogy nincs tömegtermelés és felhalmozás.

Termékeink kis darabszámban készülnek. Fontos a megfelelő anyagok kiválasztása – csak és kizárólag Európában gyártott textileket használunk, ezzel csökkentve a CO2-kibocsájtást, amit a hosszú szállítás okozna. Szempont az is, hogy az európai gyártók könnyen nyomon követhetők, így látjuk, hogy a gyárban dolgozók versenyképes fizetést kapnak és fair körülmények között dolgoznak, valamint ezzel támogatjuk a különböző kézműves szakmákat és szakembereket.

A darabok összeállítása (a szabás-varrás) pedig általunk készül Zalaegerszegen, Magyarországon. Ezért a vállalkozás másik fele, az édesanyám a felelős.

Nagy hangsúlyt fektetünk az úgynevezett „zero waste” mozgalomra is, ezért a különböző folyamatok alatt figyelünk a hulladékfelhasználásra. A szabásmintákat próbáljuk minél hatékonyabban megszerkeszteni és az anyagra illeszteni, hogy a lehető legkevesebb legyen a leeső anyag. Utóbbiakat is felhasználjuk – jelenleg kedves állatkákat készítünk, de még rengeteg ötletünk van.

De más tényezők is vannak: az uniszex design elősegíti az egyszerűbb felhasználást, hangsúlyt fektet a minimalista és szimpla vonalakra, amik sosem mennek ki a divatból. A kész termék eladásánál felhasznált papírok, beleértve a címkéket, dobozokat, csomagolóanyagokat, névjegykártyákat, mind újrahasznosított, nem színezett papírból készülnek. A szállítás terén is igyekszünk környezetkímélők lenni – Koppenhágán belül 24 órás biciklis kiszállítást vállalunk.

Illetve nagyon fontos, hogy van egy saját újrahasznosítási programunk, melynek keretein belül a vásárló visszaküldheti a ruhákat, amiknek mi új életet adunk és amiért cserébe 10% kedvezményt kapnak a következő vásárlásból.

Melyek azok a faktorok, amire gyerekruha tervezésénél fokozottan figyelni kell?

Elsősorban a kényelem és a funkció, illetve nagyon fontos az is, hogy a darabok könnyen feladhatók és levehetők legyenek, hiszen egyik gyerek sem szereti a szűk nyakvonalat, vagy a túl szoros szabást.

A patentok teljes mértékben bébi-barátok, vagyis amellett, hogy toxikus anyagoktól mentesek és újrahasznosítottak, nagyon finom kidolgozásúak, ennek köszönhetően nincs a ruhákon olyan rész, amely megbökhetné vagy karcolhatná a kicsik bőrét.

Mindig bőrbarát, légáteresztő anyagokkal dolgozunk, de figyeltünk a címkékre is: a kényelem érdekében a mosási útmutató a külső papírcímkén van, a nyaknál található logócímke pedig nagyon finom szövésű organikus pamut.

Nagyon funkcionalista és minimalista darabok alkotják a kollekciót. Miért éppen emellett a forma- és színvilág mellett döntöttél és mik az inspirációs forrásaid a kollekciókhoz?

Ez valamilyen szinten szintén a fenntarthatósághoz köthető. Próbálok minél könnyebben felhasználható darabokat készíteni, formailag és színvilágban egyaránt. A slow fashion elve alapján jön létre minden egyes ruhadarab.

Dánia és egész Skandinávia jól ismert a minimalista stílusáról, ezt tekintem az inspirációm egyik forrásának. A letisztult vonalak jól használhatóak az év bármely szakaszában. A színeknél a természet ad inspirációt. Mint az köztudott, Dánia nem a jó időről és a napsütésről híres, viszont a szürke idő még jobban kiemeli a minket körülvevő színeket, amely lenyűgöző számomra.

Szeretek az időtlenségre koncentrálni, ezért próbálom elkerülni, hogy a különböző rövid idejű trendek irányítsanak. Nem utolsósorban minden darab formavilágban és színekben is uniszex, ezzel is segítve a kevesebb gyártást.

Sokan azt mondják, hogy nem költenek sok pénzt gyermekruhára, mert egy pillanat alatt kinövik őket a gyerekek. Miért érdemes mégis beszerezni drágább, de minőségibb darabokat és hogyan kell ügyesen választani ahhoz, hogy ne csak néhány hónapig legyenek jók ezek a darabok? 

Igen, ez tény, hiszen nagyon gyorsan nőnek a kicsik. Éppen ezért hoztuk létre a visszavásárlási programot. Amint kinövi a gyermek a ruháinkat, ingyenesen vissza lehet küldeni. A visszaküldött ruhákat állapottól függően vagy a rászoruló családoknak ajándékozzuk vagy újrahasznosítjuk, például kisállatként. Igy próbáljuk csökkenteni a hulladékot és új életet adni a régi dolgoknak, erősítve a „zero waste” mozgalmát.

A Fyge kollekciói alapdarabokat tartalmaznak, ezért egyszerűen párosíthatóak, illetve oversize fazonokkal dolgozunk, ezért például egy-egy darab 2-3 méretet is áthidal.

Mik a jövőbeli célod a márkával? Hol keresheti a FYGE-t a hazai közönség?

Szeretném tovább erősíteni a dán, illetve skandináv piacot. Most nyitottunk egy kis designboltot Koppenhágában, a Designer Hive-ot, ahol 7 másik dán tervezővel fogtam össze. Itt végre már élőben is megtekinthetők a ruhák.

Továbbá novembertől már Magyarországon is jelen vagyunk. Az első nagyobb magyarországi megjelenésünk az Alleéban, az Ajándék Terminálon lesz, illetve a webshopunkon keresztül is elérhetőek már a termékek.

Fotó: Alfred Gjura

Elérhetőségek: Website / Facebook / Instagram

Szólj hozzá te is!

Még több Divat