Nagyon hamar úgy érezhetjük: a fenntartható divatot körülölelő mentalitás és információözön egyszerűen eláraszt bennünket. Nem is csoda, hiszen a divat tekintetében ez ma a legvitatottabb probléma, amely megoldásra vár.
Vissza az alapokhoz
A férj és feleség alapította csapat, a Story mfg. – manufacturing garments – egybeolvasztja a divatot és az aktivizmust. A termelést biztosító csoport etikusan megfizetett szakemberekből áll, szabókból, szövőkből és kelmefestőkből, akik egy indiai erdő mélyén, egy kis műteremben szorgoskodnak, ahol még a hulladék is felhasználásra kerül. A pár az új és a tradicionális megoldásokat kapcsolja össze: az organikus pamut és természetes rostok felhasználásával készül vegán kollekciójuk 100 %-ban lebomló is.
Eközben a Lauren Manoogiannak sikerül hatalmas rajongótábort maga köré gyűjtenie a luxus kényelmét tükröző, de visszafogott alapdarabjaival. A Brooklynban tervezett darabok Peruban kelnek életre, megőrizve a kézműves elkészítési módokat. A pazarul kötött kelmék ismertetőjegye a textúrarengetegek játéka.
Egy másik márka, amely enyhén szólva is az avantgárd jegyeit viseli magán, szintén a fenntarthatóság mellett tette le a voksát: ez a Chopova Lowena. A Central Saint Martinsban végzett Emma Chopova és Laura Lowena párosának brandje a hagyományok iránti szeretetből és odaadásból született. Az érdekes bolgár ruhák esztétikájának felhasználásával eklektikus, díszes ruhákat készítenek.
A hagyománytoktól egészen a modern ereklyékig- A Bode és a Mimi Prober két olyan márka, amely hűségesen alkalmazkodik a divatnak ökovonalához. Az Emily Adams vezette Bode reinterpretálja az anyagokat, hogy modern és elegáns darabokat hozzon létre – például selyemkimonókból rövidnadrágokat fabrikál. Eközben Mimi Prober olyan procedúrákat alkalmaz, mint a kézi sodrás, a viaszöntvényezés és a növényi festés. Anyagaiban az antikok uralkodnak, létrehozva ezzel egy abszolút feminin prériruhát, amely teljesen zero waste termelési folyamattal készül.
A jövő hívásában
Az egész világot boldogító sportcipőmárka, a Veja vezeti a piacot, ha innovációról és fenntarthatóságról beszélünk a divat területén. A francia cég a kukoricatermesztés hulladékát, valamint mint bőralternatíva, a tilápia halfajta bőrét használja fel, amely általában az édesvízi halfarmok szemetében végzi. Ehhez hozzáadódik a brand etikussága, ami a cipők jerseybélelését illeti (teljes mértékben újrahasznosított plasztikpalackokból készül). A cipőtalpak pedig a gumifák védelme érdekében vadgumi használatával, direkt forrásból származnak, a seringueiro amazonasi közösségektől.
A divatfotósként kezdő Josefina Alazarki Theo alapította luxus resortmárka, a Casa Raki 2018 óta tartozik a teljesen természetkímélő divatcégek közé. A szörfkultúrát hirdető márka Econylt használ fel a fürdőruhák elkészítésére, amely az óceánhalászat halászhálóinak nylonjának teljes újrahasznosításából készült fonal. A tervező – annak érdekében, hogy darabjai hosszú életűek legyenek– tippekkel látja el vásárlóit, ezzel az apró cselekedettel is hozzájárulva a lassú divat ideológiájához.
A zseniális brit tehetség, Marine Serre a sálak, asztalterítők és takarók életre keltésével készíti el kollekciójának több mint a felét. A végleteket feszegető technológiákat kombinálva a tervezőlány megtestesíti mindazt a lehetőséget és példamutató hozzáállást, amelyet minden divatmárkának követnie kellene egy kortárs, határokat megugró és fejlődni vágyó eszme érdekében.
Olvastad már?
Egy olyan étosszal rendelkező tervező, mint Nicole McLaughlin, aki eddig a Reeboknál volt grafikus tervező, szintén fontos szereplője a termékrekonstrukció és az újrahasznosítás területének. A sportvállalatnál végzett munkája során észrevette, hogy mennyi minta és anyag vész kárba egy-egy kitermelés folyamán, így autodidakta módon felfedezte a ragasztópisztoly és tűzőgép nyújtotta opciókat. Az első, Instagramon közzétett, L. L. Bean poláranyagból készült papucs hatalmas sikere után nemcsak a közösségi média, hanem az ipar nagyjai is felfigyeltek rá. Azóta számtalan nem várt anyagból készített már lábbelit, emellett kiadta első könyvét is a Reebok, az adidas, a Puma, az Opening Ceremony és a Foot Locker cégekkel közös együttműködése gyöngyeként.
Olyan világban élünk, amelyben az önfejlesztő, kreatív generáció munkája és hozzáállása nagyon fontos. A World Economic Forum szerint 150 milliárd új darab ruha készül évente, ami lássuk be, nagyon sok. Még akkor is, ha az előbb felsorolt tervezők próbálkoznak. Nekünk, fogyasztóknak kellene a tőlünk telhető legnagyobb nyomást gyakorolnunk az olyan nagyvállalatok felé, akik mindeddig teljesen érdektelenek maradtak. Mi vagyunk felelősek azért, hogy mi következik – és hogy milyen hamar!