Hol tart ma a zöld divat?

2020. április 03. |

A tudatos vásárlók egyre növekvő igényeire reagálva a divatipar új utakat fedez fel, hogy dizájnjaik felelősségteljesen viselhessék az ökobarát és etikus jelzőket. Mutatjuk, hol tart most az egyik legszennyezőbb iparág zöld mozgalma!

A bőr az egyik olyan anyag, amelyet a legtöbbször próbálnak pótolni az ökomárkák: a plasztikból készülő műbőröktől egészen a Piñatexig, amely egy ananászlevelekből készülő anyag, számos alternatívával szolgál a divatipar a Hugo Boss-tól a H&M-ig. A színvonalat csak emelte, amikor a fenntartható cipőmárka, a Veja 2019-ben egy teljes kollekciót dobott piacra, amely csupán kukoricabőrből készült.

2020 vegánbőr megoldása a Desserto. A márkanév mögött egy kaktuszból készült bőrmegoldás rejlik, amelyet először a milánói Lineapelle mutatott be a tavalyi év során, és amely elnyerte Németországban a Zöld termék díjat is.

Az alapítók, Adrián Lopez Valverde és Marte Cázarez ökotudatosságát az a cél motiválta, hogy a textil legyen tartós és legalább félig lebomló. A tízéves szavatossággal rendelkező Desserto nopal kaktuszból készül, amely a köznyelvben fügekaktuszként ismert. A termeléshez alig van szükség erőforrásokra, még öntözőrendszert sem igényel. A márka szerint a Desserto egy könnyen megkülönböztethető vegán textilforma, amely nagyszerűen alkalmazkodik a környezeti hatásokhoz és a továbbtermelés folyamataihoz, emellett puhasága is egyedi.

Olvastad már?

Új trendek a fenntartható divatban

Új trendek a fenntartható divatban

A világ második legszennyezőbb szektoraként ismert divatipar még hosszú út előtt áll, hogy maradandó és hatékony megoldásokat vezessen be a változás irányába. Innovatív és leleményes újításokat szedtünk össze.

Eközben Indiában a vallás is meghatározta a divatot. A Fleather néven elterjedt, komposztálható bőr egy hulladék virágszirmokból generált anyag, amelynek alapját a templomokból a folyókba dobott szertartási virágszirmokból nyerik. A víztisztítással foglalkozó PHOOL véletlenül lelt erre a nagyszerű lehetőségre. A bőr rostjait, elasztikusságát és erejét imitáló anyag a még nem újrahasznosított virágsziromhegyek tetején nőtt. A kutatók két év alatt alkották meg a Fleathert, amely ezután már a phool.co néven futott.

Az alapító Ankit Agarwal részletesen beszámolt arról, hogy a munkálatok főként manuálisak, amelynek során a több mint 70 női dolgozó egyenként különválasztja a virágfajtákat, majd leszedegeti azoknak a szirmait, kialakítva egy nutritív állományt. A mikroorganizmusoknak ezáltal sikerül három hét leforgása alatt réteget képezni az alapon, megalkotva a későbbi textilhez felhasznált első bázist. A márkát elismerte a PETA és az ENSZ is, és még az Innovation in Fashion és a Sustainability díjjal is kitüntették. Sikerei itt nem érnek véget, hiszen leszerződött három olasz luxusmárkával és az indiai Anita Dongre divatbranddel is.

Bár mind a Fleather, mind a Desserto növényi alapú, és rendelkeznek bizonyos mértékű lebomlási rátával, észben kell tartanunk, hogy nem minden vegán anyag fenntartható és jó a környezetnek. Hiszen a legtöbbjük PVC-t használ, valamint más szintetikus anyagokat mint elsődleges megoldás.

Acne Studios kötött mellény 320 € 

 C&A farmernadrág 24,90 € 

Faitfull the Brand szoknya, 169 $

Veja teniszcipő, 125 €

Stine Goya felső, 800 DKK

Everlane újrahasznosított kasmírfelső, 32 900 Ft

H&M sifonruha, 9995 Ft

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Újdonságok és jótékonyság a NUBU-nál jóga

Újdonságok és jótékonyság a NUBU-nál