„Egyértelmű volt, hogy a vállalkozásomat zöld szellemiségben szeretném építeni” – interjú Sisivel, az Artgarden megálmodójával

2021. január 16. |

Magyarországon egyre több hazai kis vállalkozás jelenik meg, többek között ilyen az Artgarden is, amely mögött Sisi Yu áll. A webshopot idén tavasszal mutatta be a nagyvilágnak, ahol kézzel készített termékek érhetőek el az érdeklődők számára. Most egy kicsit arról mesél, milyen volt elindítania a vállalkozását a pandémia alatt, valamint hogyan tudja mindezt összekötni a fenntarthatósággal.

Hogyan szoktál bemutatkozni, ha megkérdezik, mivel foglalkozol? 

Ez az egyik legnehezebb kérdés, mert pár szóban nem lehet összefoglalni. Kreatív mindenesnek mondom magam. Alapvetően kommunikáció szakon végeztem, PR- és marketing specializáción, és amíg nem indítottam el vállalkozásomat, évekig a szakmán belül dolgoztam. Ebből megmaradt a reklámszövegírás, amelyet máig csinálok vállalkozóként, idén júniusban pedig megnyitottam kézműves webshopomat is, amelyben saját készítésű hímzéseket, festményeket és makramékat lehet találni. Ezen felül egy ideje elkezdtem weboldalakat is készíteni kisebb vállalkozásoknak, blogoknak, és nekem is van egy blogom, ami kitölti a mindennapjaimat. Azt hiszem, a kreatív mindenes jelző a találó.

Hogyan alakult ki benned az Artgarden megalkotása? Mi inspirált az elkezdésében?

A kézművesség és a kreativitás már gyerekkorom óta bennem van. Pici korom óta festek, gyerekként nagyon sok rajzversenyen, kreatív szakkörön vettem részt. Amikor elindítottam a blogomat, akkor azt gondoltam, hogy ez az, ami összefoglalja minden kreatív oldalam, hiszen nagyon sok mindent belevihettem, amit szeretek. A blog adott egyfajta bátorságot a vállalkozás kiteljesedéséhez, ami most már ténylegesen összefogja mindazt, ami én vagyok. A kézműves vállalkozás elindítása 2019 végén kezdett kiforrni bennem, de akkor volt egy állandó munkám, amely miatt úgy voltam vele, hogy lassan, de biztosan, és legfőképpen komfortzónán belül egy biztos állás mellett, 2020 telén elindítom majd a webshopom. Ez nem így alakult végül, ugyanis a Covid hatásai miatt elvesztettem a munkám, ennek hatására pedig úgy döntöttem, hogy kezembe vettem a sorsom, és megpróbálom két hónap alatt véghez vinni a terveimet. Végül egy hét csúszással sikerült megvalósítani mindent, amit kifundáltam.

Mesélj egy kicsit a technikai oldalról! Honnan szerzed be az alapanyagokat?

A hímzések alapjául szolgáló anyagok beszerzése és a különböző kereskedők, kereskedelmek megtalálása volt kezdetben az egyik legnehezebb feladat számomra. Mindenre magamtól kellett és kell a mai napig rájönnöm, hiszen senki nem foglalkozott hasonlóval a családomban, de nincs egy közelálló ismerős sem, aki bármit megmutathatott volna. Az egyetlen segítség az egyik varrónőm volt, aki szerencsére ajánlott pár jó anyagbeszerző helyet, a többire leginkább az internet, és később néhány körút során leltem rá. Mivel a projektemnek márciusban kezdtem neki, azaz a Covid kirobbanásának kellős közepén, így még kevesebb lehetőségem akadt arra, hogy akár csak körülnézzek helyi kereskedők boltjaiban, webshopokból rendelgetni pedig nem szerettem volna úgy, hogy teljesen zöldfülűként kb. semennyire sem konyítok a méteráruk eléggé kacifántos világához. Az, hogy milyen anyaggal szeretnék dolgozni, már nagyjából a legelején körvonalazódott bennem, de nem gondoltam volna, hogy ennyire macerás lesz egy-egy pamut vagy len beszerzése. Pici vállalkozásként nem tudok óriási tételben vásárolni, ez pedig egyenlő azzal, hogy sokszor hiába találok rá egy fantasztikus anyagra, a következő hónapban simán lehet, hogy már nincs. Ezáltal kicsit mindig alkalmazkodnom kell az aktuális kínálathoz.

A weboldaladon említed, hogy a fenntarthatóság jegyében készülnek a termékeid. Mi volt az a pillanat, amikor eldöntötted, hogy mostantól környezettudatosabban akarsz élni? 

Már nagyon hosszú ideje próbálok minél fenntarthatóbb életet élni, mivel a bolygónk állapota számomra az egyik legaggasztóbb kérdés. Egyértelmű volt, hogy a vállalkozásomat is szeretném ugyanebben a szellemiségben építgetni. A termékek anyaga növényi alapú, tehát len, pamut vagy nagyon ritkán pamut-viszkóz keverék, a csomagolás mindig papír vagy pamut/lenalapú, emellett termékeim bevételének 10%-ával 3 hazai alapítványt támogatok.

A karantén alatt mennyivel volt nehezebb a dolgod az üzlet terén? 

Ahogy fentebb is említem, én konkrétan a karantén kellős közepén nyitottam meg online boltom, ami nem volt egyszerű, hiszen nyilván volt egy adott gazdasági helyzet, ami nem a legkedvezőbben alakult a legtöbbünk számára. Ennek ellenére elindultam, és bár az elkészült termékekből kevés fogyott, egyéni megrendelőim voltak szép számmal, akiknek nagyon hálás vagyok, hiszen általuk maradhatott fenn az Artgarden.

Mennyire volt nehéz berobbanni a köztudatba kezdő vállalkozóként?

Azt még nem mondanám, hogy a köztudatban vagyok, legalábbis én egyelőre nem gondolom így, bár nagyon hízelgő a kérdésed. Viszont az átlagnál picit nagyobb ismertséghez a blogom adta a löketet. Ott a kezdetektől fogva próbálom kibontakoztatni és megélni a kreatív oldalam, és igazából nagyon sok bátorítást adott nekem az ottani közösség. Emellett próbálom tudatosan építeni a vállalkozásomat, ahol az alkotás szerelmesei nemcsak vásárolni, hanem töltődni és inspirálódni is tudnak. Volt és lesz is nálam folyamatosan élő és online workshop, emellett sok izgalmas ötletet szeretnék megvalósítani idén is – talán még többet is, mint 2020-ban.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? Várhatóak nagyobb projektek?

Van már pár régóta dédelgetett terv a tarsolyomban, ilyen például a kézzel hímzett, mégis abszolút modern és persze bohém ruhakollekció, de őszinte leszek, az igazán libabőrösen izgi ötletek nálam mindig spontán jönnek. Úgyhogy ki tudja, mit hoz a 2021 – az viszont biztos, én lelkesen állok elébe.

A hétköznapjaidba hogyan tudod belevinni a fenntarthatóságot?

A szelektív hulladékgyűjtés már sok-sok éve jelen van az életünkben. Erre külön papír- és műanyag tárolóink is vannak lakáson belül. A bevásárlásaink során már több éve nem kerül egyszer használatos műanyag a kosárba, hiszen pamutszütyők nélkül el sem indulunk, emellett próbálom minél többször csomagolásmentes boltokban vásárolni a tartós élelmiszereket. Ezek mellett az étkezésemre is figyelek, a tejet felváltották a növényi tejek, leginkább a zabtej, a húst, a zöldségeket és gyümölcsöket pedig minél többször próbálom hazai termelőktől beszerezni, és törekedni arra, hogy szezonális gyümölcsöket fogyasszak, amelyek nem utaztak miattam több ezer kilométert. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem veszem le a banánt a polcról, hiszen az minden héten landol a kocsinkban, inkább azt jelenti, hogy ahol van választásom, ott a kevésbé megterhelő opciót választom.

A kozmetikumok esetében egy ideje letettem a voksomat az állatkísérlet-mentes kozmetikumok mellett, így azon márkák termékeit, amelyek kizsákmányolják környezetünk élőlényeit, eleve tiltólistásak számomra. A tisztítószerek tekintetében pedig most kezdek el kísérletezni itthon elkészíthető, környezetkímélő alternatívákkal.

Mit ajánlanál azoknak, akik váltani szeretnének egy környezettudatosabb életmódra?

Azt, hogy kezdjék el! A kis lépés, nagy lépés közhelynek tűnhet, de nagyon igaz. Ha mától mindenki lemondana például az egyszer használatos műanyag szatyrok használatáról, akkor máris egy óriási lépést tennénk a bolygónk jövőjéért. Nekünk apró lépésnek tűnik, de társadalom szintjére kivetítve valójában nagy dolog. Nem kell kezdetben drasztikus dolgokra gondolni, csak egyszerűen el kell indulni a saját tempónkban.

Szerző: Horváth Nikolett, az ELTE BTK média szakos hallgatója

Fotó: artgarden.hu

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Divat