„Szerintem minden influenszernek óriási felelőssége van, így természetesen nekem is” – interjú Szilvával

2021. január 24. |

Már-már a csapból is a fenntartható divat és a fast fashion bojkott kifejezések folynak. Habár aktualitásuk megkérdőjelezhetetlen, mégsem teljesen tiszta a kép, miért épp most és hogyan kell belevágni a környezettudatos divatozásba. Egy magyar influenszerrel beszélgettünk, aki maga is úgy döntött, nem vásárol többet azokból a fast fashion üzletekből, amelyek termékeinek előállítása embertelen munkakörülmények között történik.

Szilva, akinek YouTube-csatornája Szilvaglam-néven indulva eleinte sminkvideókkal, sminkpraktikákkal szórakoztatta nézőit. Szilva videója talán azért rendhagyó a hazai véleményvezérek megszólalásaihoz képest, mert őszintén számol be döntésének okairól, de mégsem próbál semmit ráerőltetni nézőire, egyszerűen csak rámutat azokra a hibákra, amelyek mellett – Földünk érdekében és moralitás szempontjából – nem mehetünk el. Egy ilyen jellegű váltás nagyban befolyásolhatja az influenszerek karrierjét; Szilvát bővebben kérdeztem arról, milyen tényezők sarkallták arra, hogy mégis megtegye ezt a lépést.

szilva-interju-eltebtk

Mi volt az az utolsó löket, ami arra ösztönzött, hogy elkészítsd a híres fast fashiont bojkottáló videód?

A döntésem meghozatala előtti időszakban rengeteg témába vágó videót ajánlott a YouTube, ami felkeltette az érdeklődésem. A legutolsó löketet is talán egy dokumentumfilm adta, amiben a fast fashion Földünket és a ruhákat készítő, borzasztó körülmények közt dolgozó emberek sorsát mutatták be. A videóm elkészítése előtt hetekig agyaltam azon, hogy elkészítsem-e egyáltalán, mérlegelve azt, hogy milyen hatással lehet ez a karrieremre – és itt leginkább negatív hatásokra gondolok.

Tudtam, hogy rengeteg hidat fel fogok égetni magam mögött, és a videó elkészítésével rengeteg együttműködéstől fogok elesni. Viszont nem tudtam megbirkózni a lelkiismeret-furdalással, azzal, hogy én is „bűnrészes” legyek, így döntöttem, és végül megszületett a videó.

A fenntartható divat jegyében van olyan magyar dizájnermárka, amelytől gyakran vásárolsz, amelyet támogatsz?

A Printát például nagyon szeretem, rengeteg gyönyörű ruhájuk, lakberendezési tárgyuk és zero waste kiegészítőjük van!

szilva-interju-eltebtk

Tudsz tuti tippeket mondani, hogyan kell jól és hatékonyan turizni? Te személy szerint melyik turkáló(k)ból szerzed be ruháid?

Szerintem nagyon fontos, hogy konkrét céllal menjen az ember turizni, így elkerülhető az impulzusvásárlás, és sokkal célirányosabban lehet keresgélni. Nekem van egy listám, amit folyamatosan frissítgetek, ebben vezetem, hogy épp mire van szükségem. Itt is próbálok minél konkrétabb lenni, nemcsak azt írom fel, hogy kabátot keresek, hanem azt is, hogy milyen kabátot, minél több jellemzővel, konkrét inspirációval, linkkel.

Emellett fontos még a türelem. A turizás nem olyan egyszerű, mint besétálni a plázába, és a kirakatból kiválasztani az áhított darabot, kifejezetten ellenkezőleg: sok keresgéléssel jár. Néha hetekig járom a turkálókat, mire megtalálom az áhított darabot, de megéri. A kedvenc turkálóim többek között a Rákóczi úti Humana és a Blahán lévő Cream, de nagyon szeretem a kilós Hádákat is!

Gondolod, hogy felelősséged van azzal kapcsolatban, milyen értékeket képviselsz? Mint véleményvezér, egyes követőid számára biztosan példaként szolgálsz. Influenszerként szerinted van befolyásod afelett, hogy egyre többen hátrahagyják a fast fashion üzleteket?

Szerintem minden influenszernek óriási felelőssége van, így természetesen nekem is – pontosan ezért született meg a videóm. Mivel ez egy olyan téma, amit fontosnak tartok, úgy éreztem, mindenképp fel kell szólalnom. Szerencsére rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, és rengetegen döntöttek úgy, hogy hátat fordítanak a fast fashion világának, vagy legalább mértéket tartanak. Már az is óriási lépés, ha valaki megfontoltabban shoppingol, vagy ha esetleg szüksége van valamire, először benéz a turkálóba.

szilva-interju-eltebtk

Mi az, ami ebben az életmódban esetleg nehezebb? Számodra mi volt a legfeltűnőbb különbség?

Talán a türelem. Ha szükségem van valamire, először mindig használtan keresem, legyen szó elektronikai eszközről, kiegészítőről vagy akár ajándékról. Ez pedig jóval időigényesebb, mint megrendelni valamit a netről vagy beugrani a plázába.

Emellett pedig talán az, hogy nehéz nem papolni a körülöttem élőknek. (Nevet.) Például, hogy miért ne vegyék meg az 2000 forintos cipőt, miért válasszanak helyette egy jobb minőségű, megbízható márkától cipőt, ami bár jóval drágább, de legalább nem használódik el fél év alatt.

Szerző: Varga Fanni, az ELTE BTK média szakos hallgatója

Fotó: Szilvaglam sajátjai

Olvass tovább!

A home office sztárja a NON+ új, kötött kollekciója

A home office sztárja a NON+ új, kötött kollekciója

A home office-ban dolgozóknak is nehéz volt az előző év, muszáj keresni néhány apró fogódzót, amivel keretet lehet adni a munkanapoknak. Ilyen lehet a külön munkaállomás meghatározása vagy a munkaórák szoros betartása – és ilyen a home office „munkaruha” definiálása. A kötött darabok éppen ilyenek!

Szólj hozzá te is!

Még több Divat