Kasmír minden évszakra – A Chanel karolta fel az ökotudatos, kis angol márkát

2023. február 15.
Egy kis családi kötöttáru-vállalkozás, ami mára az iparág legjelentősebb újítójává vált, a divathét összes jelentős márkájával együttműködik és elnyerte a Chanel állandó támogatását: ők a Barrie, amelynek műhelyébe most meghívást kapott a francia Marie Claire szerkesztősége.

Az első Barrie üzlet 1903-ban nyílt meg a Teviot folyó partján fekvő Hawickban, a skóciai Edinburgh közelében. Csakúgy, mint Skóciát, ezt a kis várost is átjárja a lágy fények, a markáns építészeti stílus, a hideg idő és meleg szívek kettőssége. Barrie-t is ez a dualizmus, a történelem és az innováció ötvözetének gyümölcsöző termékenysége jellemzi, és a cég most jelentős lépéseket tett a fenntarthatóság felé is, ugyanis a kasmír rostjai, amivel dolgoznak, különösen érzékenyek a szennyezésre és az éghajlatváltozásra.

 

A kasmír kecskék Mongólia magashegységeiben élnek, de mivel Skóciának is van saját felföldje, egyes pásztorok úgy gondolták, hogy néhány állatot hazahoznak magukkal, hogy otthonukhoz közel nevelhessék őket. A környezetváltozás miatt viszont az állatok durvább, kevésbé prémium szőrzetet növesztettek, ami azt mutatja, hogy a kasmír minőségét tekintve nem a DNS az egyetlen tényező. Az ökoszisztémáknak megvan a maguk megfoghatatlan hatása, és ha figyelembe vesszük azoknak a tájaknak a törékenységét, ahol ezek az értékes kecskék élnek, elkerülhetetlen, hogy ökoharcos váljon belőlünk. A Barrie pontosan ezért 2015 óta a Chanellel együtt Mongóliában arra törekszik, hogy biztosítsák a kasmírok minőségét, legmagasabb szintű visszakövethetőségét, mindeközben arról is gondoskodnak, hogy a helyi pásztorok és juhtartók tisztességes bérekhez jussanak. Ezek a célok késztették a márkát, hogy létrehozzanak egy szövetkezetet. Az ebben a struktúrában dolgozó, közel 400 gazdálkodó állandó képzésben és támogatásban részesül, így garantálják, hogy ember, állat és a természet egymással harmóniában létezzen együtt. A folyamat másik oldaláról is érdemes szót ejteni: az elkészült pulóvereket és kötött árukat nagy gépekben mossák, amihez a Teviot vizét használják, ugyanis a folyóvíz tisztasága is szerepet játszik a fonal lágyságában. Clive Brown, a Barrie fejlesztési igazgatója, aki fogad minket a gyárban, megosztja velünk, hogy valójában ez volt az első munkája, amikor több évtizeddel ezelőtt csatlakozott a céghez – ő is ezekkel a hatalmas, dülöngélő kék mosógépekkel dolgozott. A gyárban sétálva hihetetlen megtapasztalni, hogy egyes kötőgépek olyan régiek, hogy inkább fekete-fehér felvételeken kellene látnunk őket, miközben más gépezetek már rendkívül összetett számítógépes programokat alkalmaznak, amelyek használatához speciális ismeretekre van szükség. „Az ipari csapat szorosan együttműködik a párizsi Barrie márkastúdióval, ügyelve arra, hogy a dizájnelemek aránya megfelelő legyen, és minden méretre legyen szabva. És van egy külön csapatunk is, akik programoznak” – mondja Clive Brown.

Komoly szakértőkre van szükség ahhoz, hogy a márka és az ügyfelek részére megvalósítsák a rendkívül összetett terveket. „A fonal 40 különböző pontról érkezik – akár egy pulóverre is. Egy adott ruhadarabban lehetnek különböző színek, fonalak, háromdimenziós elemek. Ez egy rendkívül kreatív folyamat, még akkor is, ha az emberek azt hiszik, hogy ez kizárólag technika, csak programozás” – fogalmazott lelkesen Clive Brown.

Az, hogy magas színvonalú luxusházakkal dolgozhat együtt, és 2012 óta a Chanel Métiers d’Art tagja, olyan szabadságot biztosított a Barrie-nek a kísérletezéshez, amilyen csak kevés olyan méretű márkának van, mint ők. „Amikor a Barrie brandhez fejlesztünk termékeket, nem gondolunk a költségekre, hanem úgy kezeljük, mintha az egyik couture ügyfelünk számára készült volna – mondja Brown. – Sok tervezővel dolgozunk együtt, és sokakat inspirál, amikor megtekintik a Barrie weboldalát. Valójában ez az egész nem arról szól, hogy szép díszítéseket készítünk, hanem a technológia továbbfejlesztéséről és a kötésben rejlő lehetőségekről. Az, hogy van egy kis csoportunk, ami a világ legigényesebb, magas szintű divatmárkáival dolgozó szakembereiből áll, lehetővé tette, hogy ez a viszonylag kis üzem fejlessze a szakértelem koncentrációját és páratlan készségekre tegyen szert a kötöttáru-technika terén.”

Az eredmények valóban döbbenetesek, különösen a szakavatott szemek számára. Akárcsak a Chanel, a márka leghíresebb ügyfele és védelmezője, brandként a Barrie a múlt és a jelen, a kívánatosság és a fenntarthatóság, az ügyes kivitelezés és a legpuhább, leghihetetlenebb kényelem tökéletes fúziójáról szól. Ha tehát olyan darabot választunk, amelyen a „Made in Scotland” címkét találjuk, nemcsak a szemünk, a bőrünk, de a bolygó is hálás lesz érte!

Szerző: Galia Loupan, Fotó: Barrie