A túlfogyasztás egyik katalizátora a divatipar, különösen a fast fashion, amely hetente érkező kollekciókkal, gyorsan elhasználódó, olcsó termékekkel ösztönöz a folyamatos vásárlásra és a régi eldobására. A tömeggyártással szemben a minőséget képviselik a „slow fashion” márkák, amelyek így is évi 3-4, szezonális kollekciót hoznak ki.
„Idei kampányunkkal arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a jelenlegi tömegtermelés közép- és hosszú távon nem fenntartható, sem a környezetvédelem, sem a túlkínálat szempontjából. Meggyőződésünk, hogy a divatmárkáknak tudatosan és határozottan kell limitálniuk az új kollekciók éves számát, mint ahogy mi is tesszük ezt. Fontos lépés lenne, ha a tudatos önkorlátozás nem pusztán jól hangzó marketingszlogeneket jelentene, hanem ezeket az önként vállalt korlátokat mindenki ténylegesen be is tartaná” – nyilatkozik Dura Mónika, a márka menedzsere.
Az AGNESKOVACS tudatosan egyetlen táskakollekciót mutat be évente. „Ultra slow fashion” márkaként a pillanatnyi trendekkel és a túlfogyasztással szembehelyezkedve a kortalan és időtálló darabokban hisz. A szezonoktól függetlenül hoz létre kiemelkedő minőségű bőrtáskákat és kiegészítőket, amelyek akár egész életre szólnak. A fenntarthatóság jegyében minden darab itthon készül Európából származó marhabőrökből, amelyek élettartama sokszorosa az 1-2 év alatt teljesen elhasználódó és így szemétre kerülő műbőröknek.
Emellett arra is figyelmet fordít a márka, hogy a gyártás során leeső darabokat hasznosítsa apróbb kiegészítőkként vagy részletekként. A SLOW kollekció esetében a belső zsebek kialakítása korábbról megmaradt, kisebb bőrök felhasználásával történt, ezáltal minden táskabelső egyedi színkombinációt rejt.
„A SLOW kollekcióban azt a könnyedséget szeretném megmutatni, amit a tudatosság által hozhatunk életünkbe. A táskákhoz prémium minőségű, kétoldalú bőrt használtunk, amely a korábbi kollekciókkal szemben most sokkal puhább érzetet nyújt. A formák aszimmetriája megpróbál kizökkenteni a megszokott sémákból és új dinamikát ad” – meséli az új kollekcióról Kovács Ágnes, a tervező. – „A SLOW arcainak Kovács Patríciát és Hlatky-Schlichter Hubertet kértük fel, mert nemcsak hitelesek hivatásukban, de azonos értékrendet is képviselnek velünk.”
Így vallanak arról, mit jelent számukra a tudatos értékválasztás az öltözködésben is:
Kovács Patrícia: „Amikor rájöttem, hogy nem trendeket akarok követni, hanem saját magamat szeretném megfogalmazni, akkor kezdtem el minőségi és egyedi darabokat vásárolni. Ma a gardróbom sokkal kisebb, mint 10 évvel ezelőtt, de amik benne vannak, azokat 10 év múlva is fogom hordani. A slow fashion számomra azt jelenti, hogy visszataláltam önmagamhoz.”
Hlatky-Schlichter Hubert: „Ahogy érik az ember és változik az értékrendje, úgy ismeri fel, hogy nem kell minden, csak az, ami szükséges, hasznos és értékes. A minőség hosszú távon a legmegtérülőbb dolog, ez a hitvallásom az éttermeimben is. Nagypapám azt mondta, nincs annyi pénze, hogy olcsó dolgokra szórja el… már én is értem…”
Fotók: Oleg Borisuk Stylist: Kiss Márk Haj: Kiss Ráhel Smink: Nana Makeup